E=mc2 gerelateerd tot vuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 127

E=mc2 gerelateerd tot vuur

Kan ik de formule E=mc2 ook toepassen op brandstoffen, bijvoorbeeld hout in een haardvuur .

Gedurende het brandproces in een openhaard vergaat het hout, wat resulteert in as, rook (organisch houtrestant) en vuur.

Zijn deze geproduceerde vlammen nu gelijk aan de energiehoeveelheid die volgens de formule tot stand komt. Ik heb het idee dat er gedurende een kernsplitsing meer energie vrijkomjt dan in een openhaard, wanneer er een grotere massa verbrand wordt.

Zit ik goed of juist verkeerd?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: E=mc2 gerelateerd tot vuur

Het verschil tussen verbranding en kernsplijting zit in de aard van de bindingen die verbroken/aangegaan worden.

Bij verbranding zullen het voornamelijk covalente bindingen zijn. Bij kernsplijting is het de kernkracht, die vele male sterker is. Vandaar dat er hier ook vele malen meer energie per mol vrijkomt dan bij verbranding.

E=mc² is van toepassing in beide situaties. Maar aangezien de relatief kleine hoeveelheid van vrijgekomen energie bij simpele verbranding, zal de massa van de oorspronkelijke brandstof nagenoeg gelijk zijn aan de massa van de verbrandingsproducten (waarschijnlijk een onmeetbaar verschil).

Het is dus niet de massa van de brandstof die je moet invullen, maar het verschil in massa tussen de brandstof en de reactieproducten. (In de praktijk doe je het wel andersom: je vult de vrijgekomen energie in en berekent daaruit het verschil in massa)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: E=mc2 gerelateerd tot vuur

Ik begrijp het. Hartelijk bedankt voor je antwoord.

Van de totale massa die verbrand wordt zal dus slechts een miniem deel vergaan. Het zit 'm in de chemische reacties en de structuursveranderingen gedurende het brandproces. Doordat er covalente bindingen worden gebroken zal en bindingsenergie vrijkomen.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Reageer