Vlam

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Vlam

Mijn vraag is: Wat is een vlam?

IK heb er eigenlijk. geen idee van wat het nu juist is wat je ziet als je een vlam ziet, heeft iemand hier enig idee van?

Uit welke materie is het opgebouwd en in welke toestand bevind die zich? Waarom is er een vlam? Is een vlam de exacte locatie van het verbrandingsproces? Hoe ziet het er op atoomniveau uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vlam

die hanze schreef:Mijn vraag is: Wat is een vlam?

IK heb er eigenlijk. geen idee van wat het nu juist is wat je ziet als je een vlam ziet, heeft iemand hier enig idee van?

Uit welke materie is het opgebouwd en in welke toestand bevind die zich? Waarom is er een vlam? Is een vlam de exacte locatie van het verbrandingsproces? Hoe ziet het er op atoomniveau uit?
Een vlam bestaat uit allemaal luchtmoleculen (zowel reactanten als gewone lucht) die door de warmte geexiteerd zijn. Een deel van de energie hiervan is opgeslagen in de atomen door elektronen die in een hogere baan zijn. Deze energie wordt bij het afkoelen weer afgestaan, en dit door o.a. de elektronen te laten terugvallen. Bij het terugvallen wordt dan (zichtbaar) licht uitgezonden.

Het verbrandingsproces vindt niet noodzakelijk in de vlam plaats. Bij het verbranden van vaste stoffen zoals hout bevindt het proces zich enkel op de rand van het hout.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 23

Re: Vlam

... Bij het verbranden van vaste stoffen zoals hout bevindt het proces zich enkel op de rand van het hout.


Weet je dat zeker? Heb je misschien een bron hiervan? (ik heb zelf even wat oude dictaten geraadpleegd, maar ik kon helaas niets erover vinden...)

Re: Vlam

Bij het verbranden van vaste stoffen zoals hout bevindt het proces zich enkel op de rand van het hout.
Hoe ziet het met plastic?

Volgens me heeft die geen vlam, maar van andere kant brandt die. De energie, warmte komt vrij. Ik dacht dat het de eerste voorwaarde van het verbranding proces is, of is het niet noodzakelijk?

Wordt plastic dan niet als vaste stof beschouwd?

En nog een vraag dan? Het principe die je beschreven hebt lijkt erg op fluorescentie proces. Maar fluoresceren van de stof zegt niet noodzakelijk over verbranding van die stof...



Of ben ik absoluut mis?

Berichten: 130

Re: Vlam

Een vlam bestaat uit allemaal luchtmoleculen
Ik denk niet dat dit juist is. Want een vlam in een stikstofloze omgeving is ook zichtbaar. Welliswaar met andere kleurpatronen.

Om een voorbeeld te noemen: Een snijbrander waaruit acethyleen en zuurstof stroomd en in een ruimte brand waarin behalve verbrande gassen geen ander gas aanwezig is. dus alleen co2 waterdamp ed maar geen stikstof en rest-zuurstof. Deze vlam is zeker zichtbaar.

Tkan zijn dat ik u verkeerd begrijp, maar dan zou het handig zijn u iets te verduidelijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vlam

Wat is een vlam?
Een vlam is een dermate hete hoeveelheid materie, dat die deels in de gasfase en deel in de plasmafase verkeert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Vlam

De soort vlam maakt ook uit. Bij een kaarsvlam zie je vooral de gloeiend hete roetdeeltjes. Dat je vooral roetdeeltjes ziet i.p.v. luchtmoleculen herken je aan de schaduw, als je de kaars in het zonlicht dicht bij de muur zet.
Kaars2.jpg
Kaars2.jpg (8.5 KiB) 618 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Vlam

nu weet ik nog steeds welke materie het precies is, is het nu roet deeltjes of gas? als het een plasma is dan moet het reageren op magnetische velden en dat doet een vlam niet dus ik betwijfel of het ook maar deels plasma is tenzij thermo een goeie verklaring heeft

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vlam

Tkan zijn dat ik u verkeerd begrijp, maar dan zou het handig zijn u iets te verduidelijken.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor vlam. Ik dacht aan een simpele kaars, en bij een simpele kaars is er in de vlam een hele hoop gewone lucht. In jouw voorbeeld is die 'lucht' dan gewoon iets anders, afhankelijk wat de 'lucht' in de omgeving van de vlam is.

Akkoord mijn terminologie is niet 100%, maar ik wilde het antwoord niet moeilijker maken dan nodig. Met lucht bedoelde ik hier niet de specifieke samenstelling van onze atmosfeer, maar het gas in de omgeving van de vlam.
nu weet ik nog steeds welke materie het precies is, is het nu roet deeltjes of gas?
Misschien even vermelden over wat voor vlam het gaat ;) ?

Bij een kaars is de vlam gasvormig, met daartussen vaste roetdeeltjes (rook).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vlam

als het een plasma is dan moet het reageren op magnetische velden en dat doet een vlam niet dus ik betwijfel of het ook maar deels plasma is tenzij thermo een goeie verklaring heeft
Een klein deel van de 'hete' moleculen is geïoniseerd. De ionen en vrije elektronen vormen het plasma.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Vlam

Nu weet ik nog steeds welke materie het precies is, is het nu roet deeltjes of gas? als het een plasma is dan moet het reageren op magnetische velden en dat doet een vlam niet dus ik betwijfel of het ook maar deels plasma is tenzij thermo een goeie verklaring heeft
Een klein deel van de 'hete' moleculen is geïoniseerd. De ionen en vrije elektronen vormen het plasma.
De kaarsvlam reageert overigens wel op een elektrisch veld, hij wordt aangetrokken door de negatieve elektrode. De vlam bevat kennelijk positieve ionen, of positieve roetdeeltjes. De vrije elektronen vliegen de andere kant op.
Kaars_2b.JPG
Kaars_2b.JPG (13.08 KiB) 622 keer bekeken
Spanning tussen de elektrodes 1800 V (afkomstig van een elektrische vliegenmepper).

Reageer