Gasttevredenheidsonderzoek steekproef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Gasttevredenheidsonderzoek steekproef

Ik ben voor mij stage bezig met een gasttevredenheidsonderzoek. En kom er met de steekproef niet uit.

Mijn populatie is heel nederland, omdat ik de gasttevredenheid voor alle horecagelegenheden in heel nederland wil meten.

Dit is onderverdeeld in subcategorieen Hotel; restaurants; Fastfood en Drank.

Kan iemand mij helpen met mijn steekproef methode??

Dankjewel!

Berichten: 1.116

Re: Gasttevredenheidsonderzoek steekproef

Wat wil je aantonen? Dat er verschil is tussen deze categoriën?

Hoe groot zijn je steekproeven per categorie? Zijn ze allemaal even groot?

Wat voor schaal gebruik je? Laat je ze een cijfer geven?

Berichten: 473

Re: Gasttevredenheidsonderzoek steekproef

Kan iemand mij helpen met mijn steekproef methode??
Waar moeten we juist bij helpen?

Een steekproef methode opstellen (fomulier, vragen, ... ... ...) of data die je al hebt verwerken om iets (definiëer "iets") aan te tonen? Dat laatste is wat JWvdVeer reeds aanhaalde.

Berichten: 3

Re: Gasttevredenheidsonderzoek steekproef

Ik wil graag het aantal personen weten wat mijn onderzoek representatief maakt.

Ik wil voor al die sectoren onderzoek wat de gasttevredenheid is. er komen kaartjes in die horecagelegenheden liggen.

Die worden ingevuld door bezoekers. De aard van de bezoekers is niet bekend, en ze komen eigenlijk per toeval binnen in de enquete.

Nou heb ik van alles gelezen of aselecte steekproeven e.d. maar ik zie nu door de bomen het bos niet meer.

Ik heb de populatie onderverdeeld in de provincies. en binnen die provincies in de 4 sectoren. \

Ik wil dus graag weten welke methode ik moet gebruiken om mijn representatieve aantal te weten

Berichten: 1.116

Re: Gasttevredenheidsonderzoek steekproef

Ik wil graag het aantal personen weten wat mijn onderzoek representatief maakt.
Tja, dat is moeilijk te zeggen als wij niet weten wat voor soort onderzoek het betreft. Het ene onderzoek ben je met 15 mensen klaar. Het andere onderzoek pas met 15.000. Het gaat uiteindelijk meer om de grootte van het evt. verschil wat je wilt aantonen. Bij hele grote groepen heb je maar één klein verschil tussen de groepen nodig om het significant te mogen noemen. Bij kleine groepen niet.

Zelf ben ik medicus. Wij hebben over het algemeen vrij kleine onderzoeken voor de invloed van medicatie of ingrepen: we zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in kleine verschilletjes. Maar als het om bijwerkingen van medicatie e.d. gaat, wil je graag weer grote groepen hebben, zodat je vrijwel alle bijwerkingen vangt en enigszins betrouwbare getallen kunt geven over de incidentie.

Kortom: We willen weten wat je onderzoeksopzet is en hoe klein de verschillen moeten zijn die je aan wilt tonen. Verwacht je daarnaast ook grote of juist kleine verschillen tussen de groepen?

kortom: we hebben 12x4=48 groepen van volledig aselecte personen (kun je evt. in je onderzoek ook nog aantonen, door vergelijking van de groepen). De groepsgrootte varieert, dat lijkt me duidelijk.

Wat meet je? Laat je de mensen cijfers geven? Of laat je ze dingetjes aanstrepen? Of laat je ze op een visueel analoge schaal een streepje zetten? Kortom: wat is het meetniveau? En wat is de verwachting over de verdeling van de resultaten (normaal vs. niet-normaal)?

Berichten: 3

Re: Gasttevredenheidsonderzoek steekproef

bedankt voor je reactie! ;)

We laten ze 4 vragen beantwoorden op een schaal van 1(slecht) tot 10(zeer goed)

Denk dan aan; hoe beoordeeld u de prijs-kwaliteit?

Naar verwachting kunnen de reacties verschillen. iemand met een slechte ervaring zal het zeer slecht waarderen. andersom hetzelfde verhaal.

Het doel van het onderzoek is om de totale tevredenheid over de totale horeca in NL te meten. Tevens moet er een uitsplitsing gemaakt kunnen worden naar de provincies. Dus bijv. Hoe tevreden is men op schaal van 1 tot 10 over de totale horeca in Overijssel. Of zelfs, hoe tevreden is men over de hotels in Overijssel.

het probleem is dus dat je als populatie de hele bevolking van NL hebt. Dat is niet te doen.

De kaartjes komen in diverse horecagelegenheden te liggen. en ik wil graag uitzoeken in hoeveel horecagelegenheden die kaartje moeten liggen om het onderzoek representatief te maken voor alle inwoners van nederland. Want het is niet te doen om bij alle horeca ondernemingen in NL een kaartje neer te leggen. Snap je wat ik bedoel?

groetjes

Berichten: 473

Re: Gasttevredenheidsonderzoek steekproef

Deze sites site 1 of site 2 kunnen je hoogst waarschijnlijk verder helpen.

Google eens +statistics +"sample size", hits genoeg ;)

Reageer