Vraagje evenwichtsconstante gas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

Vraagje evenwichtsconstante gas

Een mengsel van koolstof en water wordt in een ontgaste behouder gebracht en verwarmd. Er treedt een reactie op waarin koolstofmonoxide en diwaterstof worden gevormd. Bij 790K zijn alle stoffen met uitzondering van koolstof gasvormig, de druk van het gasmengsel is 1,00 atm, het gasvolume is 5,00 liter en koolstofmonoxide neemt 12,5 procent in van dat volume.

C (s) + H2O (g) ---> CO (g) + H2 temperatuur= 790K

opgave a en b heb ik gevonden

a) Bereken de evenwichtsconcentratie van waterdamp (0,0116 mol/l )

b) Bereken de waarde van de evenwichtsconstante Kp bij 790K (0,0208)

Maar met c heb ik problemen:

c) Zonder de temperatuur te wijzigen, wordt het gasvolume veranderd tot koolstofmonoxide 25 procent van het gasvolume inneemt.

Bereken het volume van het gasmengsel op dat ogenblik (antwoord moet 35,1 liter bedragen)

Als nu het volume vergroot, zonder de temperatuur te wijzigen,

zal het systeem ervoor zorgen dat er meer gasdeeltjes zijn om de druk constant te houden.

m.a.w. er worden hier meer reactieproducten gevormd.

Maar heeft Kp nog steeds dezelfde waarde?

Indien ja, kan ik zo de nieuwe hoeveelheden mol berekenen.

Dan het totaal aantal mol gasdeeltjes vinden door simpele optelling,

en dan de gaswet gebruiken, maar hier is weer een probleem.

Welke druk moet ik daarvoor gebruiken, en hoe vind ik die, want ik kom niet het juiste antwoord uit

Berichten: 48

Re: Vraagje evenwichtsconstante gas

Ik weet dus al dat Kp inderdaad hetzelfde blijft, en dat de volumetoename gecompenseerd wordt door een toename aan deeltjes (dus ook toename totaal aantal mol).

Moet je dan als druk 1 atm invullen? want dat geeft niet 35.1 liter...ik kom eerder iets van 5.8 liter uit

wat hou ik toch van monologen ;)

Berichten: 48

Re: Vraagje evenwichtsconstante gas

note to myself: probleem opgelost ^^

afgeleid door die 1 atm in de opgave, de druk heeft een andere waarde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagje evenwichtsconstante gas

Ik wou net gaan vragen of je wel eens goed naar de definitie van Kp had gekeken. Dan zie je dat de druk in dit geval niet constant kán blijven, en het volume dus fors zal moeten veranderen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer