Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Hallo,

We zitten op fundalize.com met een discussie waar we maar niet uitgeraken.

Het gaat om de vraag wat je lichaam eerst begint te verteren bij een hongerstaking. Je neemt dus niets van voedingsstoffen op. Volgens mij gaat je lichaam eerst je spieren beginnen af te breken omdat het niet genoeg energie heeft om de vetcellen in energie om te zetten.

Dat is me toch vertelt geweest door een leerkracht LO en bevestigd door het boek "jongens en wetenschap" dat wetenschappelijk werd bijgestaan door technopolis.

Ik kan natuurlijk fout zijn, ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

EDIT: Zit momenteel met een groot slaaptekort en ik kan de titel niet aanpassen (kan een moderator dat?)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

EDIT: Zit momenteel met een groot slaaptekort en ik kan de titel niet aanpassen (kan een moderator dat?)
Ik zit ook met een slaaptekort en ja, een moderator kan dat ;) . Voila ;) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Wat ik gevonden had is:

De voorraad lichaamssuiker in de lever raakt bij een hongerstaking al na drie dagen uitgeput. Daarom gaat het lichaam vet uit vetweefsel en aminozuren uit de spieren omzetten in suikers.

Vanaf detweede week zakt de bloeddruk en vertraagt de hartslag, met duizeligheid en hoofdpijn tot gevolg. Door de afbraak van spiereiwitten ontstaat spierpijn en wordt de spierkracht gevoelig minder.

Hier kan je volledige artikel zelf lezen

hongerstaking

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Volgens mij gaat je lichaam eerst je spieren beginnen af te breken omdat het niet genoeg energie heeft om de vetcellen in energie om te zetten. Dat is me toch vertelt geweest door een leerkracht LO en bevestigd door het boek "jongens en wetenschap" dat wetenschappelijk werd bijgestaan door technopolis.
Zeg tegen die leraar dat hij het bij het verkeerde eind heeft en gooi dat boek weg.

Als eerste wordt je glycogeenvoorraad (glycogenolyse) aangesproken en wordt de gluconeogenese gestimuleerd.

Vet levert meer energie dan eiwit waardoor deze volgt door middel van lipolyse en ketogenese. Hierna vindt pas

de afbraak plaats van eiwitten (waarschijnlijk hebben ketonen een remmende werking op de afbraak van eiwitten).

In het laatste stadium begint de afbraak van spiermassa onder de invloed van cortisol.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Dat is me toch vertelt geweest door een leerkracht LO en bevestigd door het boek "jongens en wetenschap" dat wetenschappelijk werd bijgestaan door technopolis.
Waar staat dat ergens in dat boek? Ik heb dit boek maar kan het ook niet via de index terugvinden.

Er staat wel iets in over verslappen en afname van spierweefsel op basis van tests van ESA, maar nergens iets over vet of een vergelijking met vetweefsel. Zoek ik fout?

Dit waren tests in functie van de vraag: "Wat gebeurt er met mensen die 3 maanden in hun bed blijven liggen". Het gaat niet eens over uithongeren, maar in functie van ruimtevaart.

@ anusthesist. Ik weet dat je het anders bedoeld, maar dit is een boek voor jonge jeugd met een zeer gestileerde populaire benadering van grappige vragen gerelateerd aan wetenschap.

Dit is eigenlijk een navolging van de zeer populaire boeken van "Jongens en Wetenschappen" uit mijn jeugdjaren ('58 tot jaren '60). Er staan zelfs uittreksels in uit die oude boeken (collectors items)

Dit is echt een leuk boek. ;) Dit wegwerpen staat gelijk aan een "misdaad tegen de mensheid" ( ;) niet menselijkheid). Dit is een gezellig boek voor leergierige kinderen en jeugd aan de haard (en ook volwassenen als je geen wetenschappelijke taal maar gewoon iets gezellig en prettig leesbaar verwacht)

Het is leuk om gerelateerde quiz vragen uit te halen stijl: "Weet jij hoe, wat of waarom .....?"
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

@ anusthesist. Ik weet dat je het anders bedoeld, maar dit is een boek voor jonge jeugd met een zeer gestileerde populaire benadering van grappige vragen gerelateerd aan wetenschap.


Dan horen er alsnog geen onwaarheden in te staan, áls ze er dus instaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Daar heb je gelijk in. Maar dat doet zich, in elk geval hier, niet voor.

In zover ik kan zien wordt dit boek oneigenlijk gebruikt als vage referentie ter ondersteuning van een argument waar het boek het zelfs in de verste verte niet over heeft.

Het gaat hier over het niet of beperkt gebruik van spieren en een relatie met leven in gewichtloosheid (ruimtevaart).

Ik kan niet linken naar een tekst aangezien ik niet eens weet of dit boek in digitale versie bestaat.

Nergens wordt gerefereerd naar ontbering van voedsel.

Het boek wordt, voor zover ik kan zien, volledig fout en onterecht aangehaald in deze context.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Een review gevonden.

Dit is het boek waarvan sprake:

http://www.ciao-shopping.nl/Jongens_en_wet...__Review_133160

Het geeft een beeld en sfeer van het boek.
Jongens en wetenschap was oorspronkelijk een radioprogramma van de Belgische zender ‘radio 1’. Het werd gepresenteerd door Sven Speybrouck en Koen Fillet. Ik heb dit programma nooit zelf beluisterd, maar kennissen van mij gaven enkel goede reacties.

In het programma werden er talloze vragen behandelt, voornamelijk wetenschappelijke vragen. Om het antwoord te zoeken, konden de luisteraars bellen en hun gedachten of hypotheses vertellen. Uiteindelijk werd het antwoord gegeven door experts (o.a. professoren).
http://www.ciao-shopping.nl/Jongens_en_wet...3160#fullreview
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

E.Desart schreef:...

Dit is echt een leuk boek. :) Dit wegwerpen staat gelijk aan een "misdaad tegen de mensheid" ( ;) niet menselijkheid).

...
Het is inderdaad een leuk boek. Bij mij ligt het naast m'n bed... ;) Ideale plaats, vind ik:

1) korte stukjes om te lezen, zodat je niet 'verplicht' bent om nog 20 blz. te lezen vooraleer een spannend hoofdstuk uit is én je dus maar kunt beginnen met slapen (op voorwaarde dan natuurlijk dat het einde van dat hoofdstuk niet nog spannender is...).

2) ik vermoed dat de uitleg die gegeven wordt, toch behoorlijk deskundig is (al heb ik nog niet elke vraag gelezen)

3) heel leuk geschreven, ideaal om als ontspanning te lezen net voor het slapengaan... :)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Genoeg over het boek. Nu graag weer on topic; het metabolisme van (spier)eiwitten tijdens vasten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Ik heb dit jaar Biochemie gehad, meer bepaald over energie-metabolisme. We hebben ook iets kort over storingen in het metabolisme gezien, waaronder uithongering. Dit stuk komt uit mijn cursus:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geabsorbeerde brandstoffen worden direct verdeeld.

Bij vertering van een maaltijd worden nutriënten afgebroken tot kleinere, gewoonlijk monomere eenheden voor absorptie door de intestinale mucosa. Van daaruit worden de verteringsproducten naar de rest van het lichaam getransporteerd via het bloed.

De eiwitten uit de voeding worden afgebroken tot aminozuren voor absorptie. De dunne darm gebruikt aminozuren als brandstof, maar de meeste worden naar de lever gebracht via de poortader. Daar worden ze gebruikt voor de eiwitsynthese of worden ze, indien in overmaat aanwezig, geoxideerd voor de productie van energie, of worden ze omgezet naar glycogeen voor opslag (glycogeen is de glucose-opslagmolecule bij dieren). Ze kunnen ook worden omgezet in glucose of triacylglycerolen (glycerol + 3 vetzuren) voor export, al naargelang de omstandigheden. Er is geen echte opslagplaats voor aminozuren: wat niet gemetaboliseerd wordt door de lever circuleert naar de perifere weefsels voor afbraak of voor een gebruikt in de synthese van eiwitten.

Ook koolhydraten of suiker worden afgebroken tot monomeren (zoals glucose) in de darm en vervolgens geabsorbeerd. Glucose komt van de darm via de poortader in de lever terecht. Bijna 1/3 van de glucose uit voeding wordt direct omgezet naar glycogeen in de lever. 1/2 van de glucose wordt omgezet tot glycogeen in de spieren. De rest wordt geoxideerd (verder afgebroken) voor directe winning van energie. Het teveel aan glucose wordt omgezet naar triacylglycerolen in de lever en geëxporteerd naar de voorraden in de adiposeweefsels (vet). Zowel de opname van glucose als de synthese van glycogeen en vetzuren (bouwstenen van triacylglycerolen) wordt gestimuleerd door insuline, waarvan de concentratie in het bloed stijgt met toenemende glucose-concentratie in het bloed.

De vetzuren uit de voeding worden verpakt als triacylglycerolen in chylomicrons verpakt, die eerst circuleren in lymfe en vervolgens in de bloedbaan. I.t.t. aminozuren en koolhydraten (glucose) worden vetzuren dus niet onmiddellijk naar de lever getransporteerd. In plaats daarvan wordt een belangrijk deel direct opgenomen door de adipose-weefsels.

De gluconeogenese levert glucose in tijden van uithongering.

Bij langdurig vasten wordt de glycogeen-voorraad in de lever opgebruikt . Onder deze omstandigeheden stijgt de snelheid van de gluconeogenese. Gluconeogenese voorziet ong. 96% vd glucose geproduceerd door de lever na 40u vasten. De nieren zijn ook actief in de gluconeogenese. Bij dieren kan glucose niet uit vetzuren gevormd worden. Bij langdurig vasten moet glucose gevormd worden uit glycerol-product van de afbraak van triacylglycerolen en, veel belangrijker, van de aminozuren afkomstig van de afbraak van eiwitten, waarvan spieren de belangrijkste bron zijn. De afbraak van spieren kan echter niet eindeloos doorgaan omdat het verlies van spieren resulteert in een verlies van mobiliteit in de zoektocht naar voedsel. Het organisme moet bijgevolg andere metabolische maatregelen kunnen nemen.

Na meerdere dagen van vasten wordt acetyl-CoA, afkomstig van de afbraak van vetzuren (adipose-weefsels), in de lever gebruikt voor de synthese van ketonlichamen. Deze brandstoffen worden dan vrijgesteld in het bloed. De hersenen gaan zich geleidelijk aan aanpassen aan het gebruikt van ketonlichamen als brandstof via de synthese van de geschikte enzymen. Na 3 dagen staan ketonlichamen in voor slechts 1/3 de van de energievereisten in de hersenen; na 40 dagen 70%. De snelheid van de afbraak van spieren (eiwitten) tijdens een aanhoudende vastperiode daalt bijgevolg met ongeveer 25% i.v.m. deze snelheid na een vastperiode van enkele dagen. Het overleven van een individu tijdens langdurig vasten hangt daarom meer af van de grootte van de vetreserves dan van de spiermassa. Enorm obese personen kunnen ongeveer een jaar of langer overleven zonder te eten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik vermoed dat het zo is:

Eerst worden alle glycogeen-voorraden opgebruikt in de lever en de spieren.

Dan neemt gluconeogenese toe in de lever (wat het omgekeerde is van glucose-afbraak of glycolyse) en de nieren.

De bouwstenen hiervoor zijn afkomstig van:

- aminozuren bij de afbraak van eiwitten in spieren

- de glycerol-ruggegraat van triacylglycerolen afkomstig van vetweefsel

Vervolgens worden ketonlichamen steeds belangrijker voor de energievoorziening. Deze worden gevormd

uit acetyl-CoA, dat voornamelijk afkomstig is van vetzuren van de triacylglycerolen afkomstig van het vetweefsel.

Dus ik denk dat initieel de afbraak van spier-eiwitten het belangrijkst is en dat na verloop van tijd de afbraak van

vetweefsel steeds belangrijker wordt.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Daarom gaat het lichaam vet uit vetweefsel en aminozuren uit de spieren omzetten in suikers.
Dat is een citatum uit het artikel dat ik paar dagen geleden heb gelezen en hier gepost had.

Code: Selecteer alles

we zetten wel heel gemakkelijk suikers (koolhydraten) uit onze voeding om in vet, maar het omgekeerde is in het menselijk lichaam helaas onmogelijk.
Het is nog een citatum dat ik heb gelezen op dit forum in andere topic.

Ik vraag me af wat nu juist is? De vetten die tot suiker omgezet worden of omgekeerd? Is het proces die in twee kanten kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Ik vraag me af wat nu juist is? De vetten die tot suiker omgezet worden of omgekeerd? Is het proces die in twee kanten kan?
Dat is inderdaad tweerichtingsverkeer.

Suiker in vet = lipogenese (door middel van acetyl-Coa te gebruiken)

Vet in suiker = gluconeogenese (door middel van glycerol te gebruiken)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Code: Selecteer alles

maar het omgekeerde is in het menselijk lichaam helaas onmogelijk.


Het is dus foutive stelling....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat verteert het eerst, spieren of vet?

Narizinho schreef:

Code: Selecteer alles

maar het omgekeerde is in het menselijk lichaam helaas onmogelijk.
Het is dus foutive stelling....
Ligt er een beetje aan wat je definitie is van gluconeogenese. Zoals wikipedia stelt:

In organisms in which glycerol is derived from glucose (e.g., humans and other mammals), glycerol is sometimes not considered a true gluconeogenic substrate, as it cannot be used to generate new glucose.

In het kader van vet omzetten in glucose wordt de term gluconeogenese niet altijd aanbevolen, omdat het glycerol dat afkomstig is van glucose gebruikt wordt om weer glucose te maken. De term zou dan eigenlijk glucogenese zijn. Maar dat is meer een semantische discussie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer