Integraalrekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Integraalrekening

Waarom is
\(\int 2x \cdot 9^{x^2} dx\)
gelijk aan
\(\frac{1}{ln(9)}9^{x^2} + c\)
zoals in mijn antwoordenboek staat en niet aan
\(X^2\frac{9^{x^2}}{ln(9)} + c\)
zoals ik berekend had? Wat doe ik fout?

En ik zou graag een beetje uitleg willen bij de volgende opgave:
\(\int \frac{x^2}{^(\cos(x^3))^2} dx\)
is de volgende stap
\(\int \frac{x}{^(\cos(x^3))} dx\)
of heb ik het kwadraat in de noemer juist nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Integraalrekening

Wat je fout doet is waarschijnlijk beter te zeggen wanneer je jouw berekening ook laat zien.

In deze opgave wil je naar de gekende integraal
\(\int a^xdx=\frac{a^x}{\ln x}\)
toewerken.

Maar nu staat er niet x in de macht, maar x². 'Toevallig' staat er ook nog een factor 2x. Wat is het verband tussen x² en 2x. Welke integraal krijg je dus als je u=x² substitueert?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Integraalrekening

Voor je tweede integraal: substitueer p=x^3 en denk aan de afgeleide van tan.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraalrekening

En ik zou graag een beetje uitleg willen bij de volgende opgave:
\(\int \frac{x^2}{^(\cos(x^3))^2} dx\)
is de volgende stap
\(\int \frac{x}{^(\cos(x^3))} dx\)
of heb ik het kwadraat in de noemer juist nodig?
Wha! Je mag een "kwadraat" in teller en noemer niet zomaar laten vallen...! Immers: a²/b² betekent (a*a)/(b*b) of ook (a/b)*(a/b), dat is toch niet zomaar gelijk aan a/b? Gemeenschappelijke factoren in een breuk kan je schrappen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 14

Re: Integraalrekening

Wha! Je mag een "kwadraat" in teller en noemer niet zomaar laten vallen...! Immers: a²/b² betekent (a*a)/(b*b) of ook (a/b)*(a/b), dat is toch niet zomaar gelijk aan a/b? Gemeenschappelijke factoren in een breuk kan je schrappen.


Oké oeps, maar dan weet ik nog steeds niet hoe het wel moet ...

Berichten: 14

Re: Integraalrekening

ZVdP schreef:Wat je fout doet is waarschijnlijk beter te zeggen wanneer je jouw berekening ook laat zien.

In deze opgave wil je naar de gekende integraal
\(\int a^xdx=\frac{a^x}{\ln x}\)
toewerken.

Maar nu staat er niet x in de macht, maar x². 'Toevallig' staat er ook nog een factor 2x. Wat is het verband tussen x² en 2x. Welke integraal krijg je dus als je u=x² substitueert?
x2 is de primitieve van 2x, dat snap ik, maar wat veranderd dat aan de integraal? Ik kan toch niet zomaar één klein stukje alvast integreren?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraalrekening

Heb je de substitutiemethode gezien? Anders lijkt het me niet de bedoeling dat je deze integralen ('met de hand') kan doen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 14

Re: Integraalrekening

Ja ik heb de substitutiemethode gezien maar ben erg slecht in het toepassen ervan...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraalrekening

Op welke manier heb je dat gezien? Want de manier waarop je het precies toepast/noteert, kan nogal verschillen afhankelijk van je boek, de docent enz. Om je niet te verwarren, doen we het best op de manier die je gewend bent. Kan je met een voorbeeld een integraal tonen die je wel met substitutie kan bepalen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 14

Re: Integraalrekening

In het boek waar ik nu mee bezig ben staat het niet uitgelegd maar in het vorige topic is het me al eens uitgelegd

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraalrekening

Maar daar begreep je het ook nog niet, of uiteindelijk wel...? Het lijkt me niet handig om dit soort opgaven met substitutie te doen als je niet eerst die methode onder de knie krijgt met een aantal echt eenvoudige, basisoefeningen op deze techniek.

Waarvoor moet je het eigenlijk kennen, als het niet in je boek staat? Je kan alvast hier eens kijken voor wat uitleg en een aantal voorbeelden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 14

Re: Integraalrekening

Ik weet niet of ik het moet kennen, maar ik moet wel bovenstaande opgaven kunnen maken,

ik zal nu eerst de uitleg bekijken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Integraalrekening

Ga met behulp van de kettingregel eens na wat de afgeleide is van af(x), en kijk eens hoe je aan de hand daarvan
\(\int 2x\cdot 9^{x^2}dx\)
bepaalt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 1.116

Re: Integraalrekening

Je kunt beiden het handigst oplossen door middel van integratie door substitutie. Ik vermoed dus dat je dat moet kennen als je deze opgaven krijgt.

De eerste opgave kun je vrij eenvoudig zien als je stelt dat u = x², dan volgt daar automatisch een vrij eenvoudige integraal.

Voor de tweede geldt dat je stelt dat u = x³. En vervolgens krijg je weer een integraal die eenvoudig is op te lossen.

Ter referentie: het vorige topic waar de TS wellicht op doelt is deze: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=130133.

Reageer