[statistiek] hoe begin ik hieraan?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 25

[statistiek] hoe begin ik hieraan?

Hieronder staan de resultaten van een steekproef met “simple random” geselecteerde mensen, 10

vrouwen en 10 mannen.

Veronderstel dat aan alle voorwaarden is voldaan om een parametrische toets te gebruiken.

Wanneer je wil toetsen of het gemiddeld gewicht van vrouwen kleiner is dan het

gemiddeld gewicht van mannen.

Kan ik hiervoor de t-toets gebruiken?

De significantie is 5%.

Gewicht vrouw [kilogram]: 65 65 52 37 42 39 51 40 44 38

Gewicht man [kilogram]: 55 65 51 48 62 59 74 52 43 58

Berichten: 25

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Neen dit is waarschijnlijk een hypothesetoets?

Berichten: 1.116

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Ja, als je er vanuit mag gaan dat het een normale verdeling is, dan kun je hiervoor inderdaad de T-toets gebruiken. Gezien het een biowaarde is en het ook dezelfde type waarden betreft, is dit hoogstwaarschijnlijk ook het geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

T-toets is prima.

-edit- check eens dat linkje van JWvdVeer in het andere topic. Het merendeel van je vragen is vrij makkelijk op te zoeken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Neen dit is waarschijnlijk een hypothesetoets?
Wat bedoel je hiermee? Je mag uiteraard ook een niet-parametrische toets gebruiken hiervoor. Maar ik denk dat de T-toets in dit geval makkelijker is.

Berichten: 25

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

bedankt ;)

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Ter verduidelijking : De keuze tussen chi-kwadraat- en T-toets hangt af van de vraag of de populatie waaruit is getrokken als normaal verdeeld mag worden aangenomen. De T-toets is parametrisch, de chi-kwadraat niet. In de opgave is vermeld dat aan de voorwaarden voor een parametrische toets is voldaan en dus valt chi-kwadraat af.

De keuze voor T-toets op grond van het feit dat het een biologische grootheid is die wordt gemeten is, hoewel meestal juist, ietwat riskant (in dit geval dus niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

De T-toets is parametrisch, de chi-kwadraat niet. In de opgave is vermeld dat aan de voorwaarden voor een parametrische toets is voldaan en dus valt chi-kwadraat af.


Daarnaast is de groep te klein voor de chi-kwadraat. Als non-parametrisch toets had je dan de Fischer-exact moeten gebruiken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

De keuze voor T-toets op grond van het feit dat het een biologische grootheid is die wordt gemeten is, hoewel meestal juist, ietwat riskant (in dit geval dus niet).
Valt wel mee. Vrijwel alle biologische grootheden zijn, als je populatie maar groot genoeg is, normaal verdeeld. Je kunt dit natuurlijk altijd nog even netjes controleren. Daarnaast kun je het ook opzoeken. Van de biologische grootheden waarvan bekend is dat ze niet normaal verdeeld zijn, is vrijwel altijd documentatie (tenzij jij de eerste bent die het onderzoekt).

Berichten: 25

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Volgens mij kan ik hier toch de Wilcoxon rank sum test als niet parametrische test gebruiken? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Volgens mij kan ik hier toch de Wilcoxon rank sum test als niet parametrische test gebruiken? ;)


Je voldoet toch aan de voorwaarden van een parametrische toets, waarom zou je dan een non-parametrische

toets gebruiken? De t-toets is in dit geval de juiste.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Nieuwsgierigheid ;) Met al het gepraat over niet parametrische toetsen.

Berichten: 1.116

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Het is in feite heel simpel: Je hebt hier een normale verdeling. Het hoogst haalbare wat je dus hebt is ook een toets voor de normale verdeling. In dit geval dus de T-toets. Deze zal dus ook in wetenschappelijke literatuur de beste fundering zijn voor je stelling.

Maar niemand zal je tegenhouden als jij een niet-parametrische test gaat loslaten op een normale verdeling. Het is statistisch niet fout of zo. Maar het is enkel niet netjes en je snijdt jezelf in je vingers omdat je bewijs minder sterk is en je wellicht verweten zal worden dat je statistisch brokkelwerk hebt geleverd.

Berichten: 25

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Stel nu dat ik de vraag niet met een parametrische test mag uitvoeren. Dus dat hij niet voldoet.

http://www.gmw.rug.nl/methodologiewiki/ind...e_van_een_toets

1 afhankelijke -> 1 onafhankelijke -> 2 categorieen -> dan staat er enkel bij gemiddelden "2 independent sample T-toets" en die is parametrisch

Kan ik het dan nog oplossen op een niet parametrische manier?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [statistiek] hoe begin ik hieraan?

Ja, door middel van de Fischer-exact zoals eerder gezegd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer