Cartesische coordinaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Cartesische coordinaten

beste mensen ik heb een klein vraagje over wiskunde...

Opgave:

Van een punt is het cartesische coördinaten (x, y, z) gegeven. Bepaal een stel cilindercoördinaten (θ, r, z) van dit punt.

a) (2,2,3)

b) (-2, 2wort(3), -3)

c) (-2,-4,0)

d) (-5,10,-1)



Gegeven zijn de volgende formules: x = r * cosθ

y = r * sinθ

z = z

r = wort(x²+y²)

tg θ = y/x

Mijn vraag is: Hoe kan je een hoek θ in radialen m.a.w. een hoek waar "π" in voorkomt....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Cartesische coordinaten

Bedoeling is dus om van cartesische coördinaten over te gaan naar cilinder coördinaten.

Je hebt al alle nodige formules. Om de hoek uit tan(θ)=y/x te halen moet je de inverse functie van tan gebruiken. Dus arctan(tan(θ))=θ=arctan(y/x).
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Re: Cartesische coordinaten

Ik begrijp je vraag niet helemaal, en gezien het ontbreken van andere antwoorden denk ik dat ik niet de enige ben. Ik denk even met je mee: eerste vraag over cylindercoordinaten, prima maar dan moet wel gegeven zijn hoe (θ, r, z) gedefinieerd zijn. Ik denk dat je een standaard stelsel neemt, zoals je in je tweede deel aangeeft. Dit eerste deel is denk ik geen probleem voor je?

Tweede deel lijkt een stuk van weggev.. zijn, volgens mij wil je hoeken in radialen en graden omrekenen? Of pi?

Berichten: 39

Re: Cartesische coordinaten

Morzon schreef:Bedoeling is dus om van cartesische coördinaten over te gaan naar cilinder coördinaten.

Je hebt al alle nodige formules. Om de hoek uit tan(θ)=y/x te halen moet je de inverse functie van tan gebruiken. Dus arctan(tan(θ))=θ=arctan(y/x).
ik krijg voor de phi waarde een exacte waarde maar ik zou een phi waarde willen hebben waar phi in voorkomt. (2PHI/3).

Ik doe exact zoals je het zegt ik toets het in mijn rekenmachine maar ik kreeg een getal. Hoe zet je dit naar een phi getal deze antwoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Cartesische coordinaten

Mijn vraag is: Hoe kan je een hoek θ in radialen m.a.w. een hoek waar "π" in voorkomt....
Een hele cirkel van 360 graden komt overeen met 2
\(\pi\)
radialen.

Een halve cirkel (180°) is hetzelfde als
\(\pi\)
radialen.

In het algemeen kun je een hoek van graden naar radialen omrekenen door hem te vermenigvuldigen met
\(\pi\)
/180. En andersom, van radialen naar graden, kan dan natuurlijk door daardoor te delen.

Voorbeeld: 60° is in radialen: 60
\(\cdot\pi\)
/180 =
\(\pi\)
/3 ;) 1.047198

En
\(\pi\)
/5 radialen is in graden:
\(\frac{\pi/5}{\pi/180}\)
= 36°
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 39

Re: Cartesische coordinaten

bessie schreef:Ik begrijp je vraag niet helemaal, en gezien het ontbreken van andere antwoorden denk ik dat ik niet de enige ben. Ik denk even met je mee: eerste vraag over cylindercoordinaten, prima maar dan moet wel gegeven zijn hoe (θ, r, z) gedefinieerd zijn. Ik denk dat je een standaard stelsel neemt, zoals je in je tweede deel aangeeft. Dit eerste deel is denk ik geen probleem voor je?

Tweede deel lijkt een stuk van weggev.. zijn, volgens mij wil je hoeken in radialen en graden omrekenen? Of pi?
Zoals je het zegt omrekenen naar radialen.. rekenmachine geeft een getal aan maar hoe reken je dit om naar radiale of phi?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Cartesische coordinaten

Mark mendez schreef:ik krijg voor de phi waarde een exacte waarde maar ik zou een phi waarde willen hebben waar phi in voorkomt. (2PHI/3).

Ik doe exact zoals je het zegt ik toets het in mijn rekenmachine maar ik kreeg een getal. Hoe zet je dit naar een phi getal deze antwoord?
Het is 'pi', niet 'phi' (dat is een ander getal).

En een normale rekenmachine kan dat niet. Wat je kunt doen is het getal wat je krijgt (wat overigens juist niet exact is maar een benadering, een notatie zoals "2
\(\pi\)
/7" is juist exact) delen door
\(\pi\)
, en dan kijken of er een "herkenbaar" getal uitkomt.

Krijg je bijvoorbeeld ergens 0.7853981634 als uitkomst, dan deel je dat door
\(\pi\)
, dan komt er ongeveer 0.25 uit. Dan kun je er vanuit gaan dat de exacte uitkomst waarschijnlijk
\(\pi\)
/4 was (dat kun je dan voor de zekerheid even invullen en uitrekenen of het klopt).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Cartesische coordinaten

Aanvulling op Rogier: probeer na delen door pi ook de 1/x knop. Bijvoorbeeld 2/7=.285714, na indrukken van de 1/x knop staat er 3.50000000. Knap he?

Berichten: 39

Re: Cartesische coordinaten

Heej sorry gisteren kon ik niet meer antwoorden mijn internet viel weg. Bedankt voor jullie hulp in ieder geval. Het is exaxt hoe het hierboven is vermeld.

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Cartesische coordinaten

Begrijp je het nu?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer