1,3-cyclopentadieen anion aromatisch?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 220

1,3-cyclopentadieen anion aromatisch?

Hallo,

Bij het onderzoeken van zuurheid van bepaalde moleculen zit ik ergens vast. Het blijkt dat 1,3-cyclopentadieen een sterker zuur is als 1,4-cyclohexadieen. Als ik de resonantiestructuren teken van beide geconjugeerde bases zie ik niet in waarom dit zo is.

Echter, indien het 1,3-cyclopentadieen anion aromatisch zou zijn, dan zou dit de zuurheid verklaren. Maar is dit zo? Volgens mij niet want de koolstof waar de H+ is afgesplitst heeft toch 3 bindingspartners (2*C en 1*H) en heeft een vrij elektronenpaar dus is sp3 gehybridiseerd. Misschien mag ik dit elektronenpaar niet meetellen?

Weet iemand misschien waarom het ene zuurder is als het andere?

groeten!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: 1,3-cyclopentadieen anion aromatisch?

Hybridisatie is een theorie om de ruimtelijke structuur van moleculen op een relatief eenvoudige wijze te beschrijven. Maar je moet altijd in je achterhoofd houden dat de hybridisatie van atomen volgt uit het feit dat een molecuul een bepaalde vorm wil aannemen, omdat die vorm energetisch het meest gunstig is. Wat energetisch het meest gunstig wordt bepaald door vele factoren: De aanwezigheid van ladingen (gelijke ladingen zo ver mogelijk bij elkaar vandaan, tegengestelde ladingen zo min mogelijk gescheiden) bijvoorbeeld, én de mogelijke aanwezigheid van aromaticiteit.

De regel dat 3 bindingspartners plus een vrij elektronenpaar tot een sp3 hybridisatie leidt is dus een vuistregel. Vaak gaat hij op, maar er zijn net zo veel uitzonderingen.

Bij cyclopentadieen treedt zo'n uitzondering op, en niet voor niets: Het cyclopentadienyl anion heeft de mogelijkheid om aromatisch te worden. Wanneer de 5 C-atomen in 1 vlak liggen en allemaal sp2 gehybrideerd zouden zijn hebben we te maken met een cyclisch-geconjugeerd systeem waarin 6 elektronen verdeeld zitten. Een aromaat dus.

En omdat het cyclopentadienyl anion die mogelijk heeft zonder al te veel te hoeven "opgeven", zal het ook gebeuren. Het cyclopentadienyl anion is dus aromatisch, en het is dus voor cyclopentadieen relatief gunstig om een proton af te staan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 220

Re: 1,3-cyclopentadieen anion aromatisch?

Bedankt Marko voor uw snel en duidelijk antwoord!

Ben ik wel even opgelucht dat het toch aromatisch is. ;)

Reageer