Omrekenfactor berekenen aan de hand van gegevens in database

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Omrekenfactor berekenen aan de hand van gegevens in database

Ik heb een database waarin van ongeveer 100 patiënten op twee manieren een volume is berekend. De ratio tussen deze twee volumes heb ik ook bepaald (wat natuurlijk vrij eenvoudig is).

Nu wil ik graag weten hoe ik het beste een grove omrekenfactor kan bepalen tussen deze twee volumes. Eveneens wil ik graag aantonen of er een verband is tussen de volumegrootte en de grootte van de onderlinge ratio (van de losse volumes dus).

Ik ben onervaren met statistiek, wel toegang tot excel en SPSS. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Zelf bedacht ik me al dat ik een gemiddelde ratio kon berekenen, met daarbij een standaarddeviatie. Maar dat lijkt me dan wel weer te simpel en te kort door de bocht. Wie kan me verder helpen?

Re: Omrekenfactor berekenen aan de hand van gegevens in database

Lineaire regressie. Zoek op wikipedia hoe dat gaat. Als het niet lukt, geef even een seintje. Succes alvast,

Berichten: 2

Re: Omrekenfactor berekenen aan de hand van gegevens in database

Lineaire regressie. Zoek op wikipedia hoe dat gaat. Als het niet lukt, geef even een seintje. Succes alvast,
En dus zo de correlatie berekenen? En dan gaat het dus om enkelvoudige lineaire regressie?

Maargoed, dan moet ik dus de correlatie tussen mijn twee volumes berekenen voor het bepalen van de omrekenfactor?

En als ik wil weten of er een verband tussen volumegrootte en grootte van de onderlinge afwijking is, hoe doe ik dat dan?

Re: Omrekenfactor berekenen aan de hand van gegevens in database

In eerste instantie neem je bv. in excel als afhankelijke variabele de meetpunten van de eerste methode, en als onafhankelijke die van de tweede methode (twee kolommen van gelijke lengte dus). Hiertussen bereken je de regressielijn, ofwel het meest waarschijnlijke lineaire verband.

Om het verschil te bepalen doe je een tweede regressie, met als eerste kolom 1 van de twee methoden, of misschien beter het gemiddelde daarvan, en in de tweede kolom alle afwijkingen.

Stel even je hebt in excel de meetwaarden via methode 1 staan in kolom A, en die van methode 2 in kolom B. Dan zet je in cel C1: A1-B1. Kopuleren in de hele kolom C en dan staan daar de afwijkingen. Neem als onafhankelijke variabele kolom B en als afhankelijke C.

Met de tijdens de regressie gevonden R-waarden kun je bepalen in hoeverre het rekenmodel klopt. Om dat op wetenschappelijk verantwoorde wijze te doen zou je R nog wat aan kunnen passen maar met het weergeven van R en het aantal meetpunten waarop het model is gebaseerd kom je al een heel eind. of dat ver genoeg is, is aan jou.

Reageer