Vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Vergelijking

Hey,

ik had volgende vergelijking:
\(\beta\sin(30°) = \cos(45°) - cos(45° + \beta)\)
met behulp van de regels van Simpson ben ik nu al tot dit geraakt:
\(\beta = \sqrt{2} (1 + \sin(\beta) - \cos(\beta))\)
maar nu weet'k niet meer wat aan te vangen met dit.. iemand een idee?

thx,

Ray
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking

Is het de bedoeling dat je deze 'met de hand' oplost? Lijkt me iets voor de GRM of zo, om numeriek/grafisch te doen. Eén exacte oplossing kan je misschien 'aflezen'.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking

Dit is goed. Grafisch oplossen.

Kan je ook zeggen hoe je aan de verg komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Vergelijking

kan iemand mij uitleggen hoe je dit met GRM doet? ik kan hier wel vergelijkingen plotten als 'y='.. maar als ik bovenstaande vergelijking invul krijg ik niets te zien.. mss iets met m'n grenzen..

de vergelijking komt eigenlijk uit de vermogenelektronica

we hebben een kring met een wisselspanningsbron, een thyristor een spoel en een DC spanningsbron in tegenzin. Het is de bedoeling de geleidingshoek beta te zoeken aan de hand van de onstekingshoek, hier 45 graden en die 30 graden is de hoek waarbij de AC spanning groter is dan de DC waardoor geleiding van de thyristor mogelijk wordt.
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking

Dat hangt waarschijnlijk van het type GRM af, ik ben er ook niet zo handig mee.
\(x= \sqrt{2} (1 + \sin(x) - \cos(x))\)
<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-1,4,-1,4,300,300,600,600,'x','sqrt(2)*(1+sin(x)-cos(x))')</script><!--graphend-->

Er is een oplossing in x = 0, iets voor x = -1/2 en iets voorbij x = 3.

Voor jouw concrete situatie zijn sommige wiskundige oplossingen misschien 'fysisch onmogelijk'.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Vergelijking

ik kreeg eerst niets, achteraf dan opgemerkt dat m'n GRM in radialen moet staan, in graden krijg je iets héél anders te zien..

ik heb een TI-83 plus trouwens

nu kom ik inderdaad ook hetzelfde uit..

bedank!
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking

Oké, graag gedaan & succes met je schakeling!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer