statische elektriciteit=ook energie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 588

statische elektriciteit=ook energie?

eerst en vooral, ik weet niet of dit al eens besproken geweest

(bij voorbaat, mijn excuse...)

men zegt: om statische elektriciteit te verkrijgen, moet je twee elementen "wrijven", maar, als ik zit op een plastiek stoel, buiten bij een temp. van 28°c, wat merk/voel ik?

al mijn haartjes op mijn arm worden aan de stoel aangetrokken + als ik ongeveer 5 à10 cm van de plastieke armleuning verwijdert, dan voel ik precies een magnetisch veld. (kan dat???)

en nu is mijn hypothetische vraag: indien men een 'statische veld' kan opbouwen -liefst voldoende groot- zou men dan een elektrische motor kunnen doen draaien?

(ik heb geleerd bij elektromotoren, dat men dat doet adhv elektromagneten, om een veld op te bouwen. maar hier gebeurd dat met warmte en plastiek???)

kan er mij iemand een goed -gedetaileerd- verklaring geven, aub.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: statische elektriciteit=ook energie?

Phillip schreef:men zegt: om statische elektriciteit te verkrijgen, moet je twee elementen "wrijven", maar, als ik zit op een plastiek stoel, buiten bij een temp. van 28°c, wat merk/voel ik?  

al mijn haartjes op mijn arm worden aan de stoel aangetrokken + als ik ongeveer 5 à10 cm van de plastieke armleuning verwijdert, dan voel ik precies een magnetisch veld. (kan dat???)
Die stoel heeft waarschijnlijk een electrische lading overgebracht op jou. De haartjes op je armen gaan recht staan omdat ze als het ware, zoals de rest van je lichaam, "gevuld" worden met electronen. Deze stoten mekander af (zijn allen negatief geladen), met andere woorden, ze "willen" zo ver mogelijk van mekaar zijn. Daarom zorgen zij er ook voor dat de haartjes op je armen zo ver mogelijk van mekaar zijn.

Als je meer wil weten over statische electriciteit, klik hier dan voor een leuk filmpje :

http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4...40&s=295&exp=32

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: statische elektriciteit=ook energie?

bedankt Wim voor de link, zeer boeind.

dus eingelijk was ik een beetje "een Van de Graafgenerator"

(of zie ik da verkeerd...)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 226

Re: statische elektriciteit=ook energie?

Het is in feite een geladen condensator. W=½CU² (W=energie, C=capaciteit, U=spanning)

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: statische elektriciteit=ook energie?

dus eingelijk was ik een beetje "een Van de Graafgenerator"
Ja Phillip... dat zie je verkeerd. Ik denk eerder dat die vrije electronen al in die stoel waren opgeslagen en gewoon op jouw lichaam werden overgedragen vanaf het ogenblik dat je er mee in aanraking kwam.

Statische elektriciteit ontstaat het makkelijkst door wrijving.

Zoals je wellicht weet zijn er twee soorten elektrische lading, positieve en negatieve. Voorwerpen hebben meestal evenveel positieve als negatieve ladingen zodat deze elkaar opheffen.

Als je nu bijvoorbeeld een textielen doek tegen een ballong aanwrijft, dan krijgt die ballon daardoor extra elektronen en dus een hogere negatieve lading. Er ontstaat een elektrische kracht die er voor zorgt dat de ballon lichte voorwerpen zoals haren of kleine stukjes papier kan aantrekken.

In de Van De Graaff generator gebeurt eigenlijk precies hetzelfde, daar wordt ook statische electriciteit opgewekt dmv wrijving. Ik heb een dikke wollen trui en als ik die uittrek hoor ik altijd electrische "tikjes" en meestal voel ik deze dan ook. Dat zijn electronen die overspringen van de trui naar mijn hoofd op het moment dat ik deze trui, door hem uit te trekken, tegen mijn lichaam laat wrijven. Ik heb deze trui eens uitgedaan in een volledig verduisterde kamer en toen zag je duidelijk allemaal kleine blauwe vonkjes overspringen.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: statische elektriciteit=ook energie?

dus.. hoe moet ik het zeggen:ben ik dan in principe 'een energie opslagtank' (kan nie zeggen batterij, want da's chemisch)

maar die formule:W=½CU²

kan ik concluderen dat, wanneer men 'een machine zou maken die niet geaard is -gemaakt uit plastiek?-', dat die dan energie kan hebben. dus, kan die' machien' energie overdragen -via een rotor- en zo beweging maken.

is dat theoritisch mogelijk? (of bestaat dat al?)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: statische elektriciteit=ook energie?

dus.. hoe moet ik het zeggen:ben ik dan in principe 'een energie opslagtank'
Als je electrische geladen bent bevat je energie. Op dat moment ben je een opslagtank voor electrische energie, zoals een batterij een opslagtank voor chemische energie is (die uiteindelijk wordt omgezet in electrische energie).

Om een apparaat te kunnen laten "draaien" heb je echter een electrische stroom nodig. Zolang de electronen op de zelfde plaatsen blijven "rondhangen" heb je geen electrische stroom. Stroom is immers een lading die zich door een geleider verplaatst.

Je kan er echter wel voor zorgen dat de lading die in je lichaam opgeslagen zit (statisch) zich gaat verplaatsen (dus een stroom wordt). Op het filmpje zie je dat gebeuren wanneer die man van Technopolis een buislamp tegen de Van de Graaff bol houdt. Op dat moment dringen er electronen van de bol de buislamp binnen die dan gaat branden.

Je kan ook met je ene hand de bol vasthouden, het aantal electronen in je lichaam goed laten toenemen, en dan de buislamp vastnemen. Die zal dan ook gaan branden. Je geeft, door de buislamp aan te raken, immers de gelegenheid aan de electronen om zich verder te verspreiden. En dat is nou net iets dat ze heel erg graag "willen". Ze stoten elkander, door hun gelijke lading, immers af. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: statische elektriciteit=ook energie?

o.k, 'k weet al iets meer :wink: bedank
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Re: statische elektriciteit=ook energie?

wim600008149 schreef:Je kan er echter wel voor zorgen dat de lading die in je lichaam opgeslagen zit (statisch) zich gaat verplaatsen (dus een stroom wordt).  Op het filmpje zie je dat gebeuren wanneer die man van Technopolis een buislamp tegen de Van de Graaff bol houdt.  Op dat moment dringen er electronen van de bol de buislamp binnen die dan gaat branden.

Je kan ook met je ene hand de bol vasthouden, het aantal electronen in je lichaam goed laten toenemen, en dan de buislamp vastnemen.  Die zal dan ook gaan branden.  Je geeft, door de buislamp aan te raken, immers de gelegenheid aan de electronen om zich verder te verspreiden.  En dat is nou net iets dat ze heel erg graag "willen".  Ze stoten elkander, door hun gelijke lading, immers af.   :shock:
Dat vraag ik me eigenlijk af: als je de elektronen de gelegenheid geeft om te stromen zoals in het filmpje bv. via de kast, loopt er dan geen stroom door je, m.a.w. je kan een schok voelen?

Of als die technopolisman nu eens de aardingsdraad zou spelen door het meisje een hand te geven en zelf op blote voeten te staan, is er dan gevaar voor hem?

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: statische elektriciteit=ook energie?

Anonymous schreef:Dat vraag ik me eigenlijk af: als je de elektronen de gelegenheid geeft om te stromen zoals in het filmpje bv. via de kast, loopt er dan geen stroom door je, m.a.w. je kan een schok voelen?

Of als die technopolisman nu eens de aardingsdraad zou spelen door het meisje een hand te geven en zelf op blote voeten te staan, is er dan gevaar voor hem?
Als je de Van de Graaf generator aanraakt maar je staat zelf op een rubber matje (zoals het meisje - dus geïsoleerd van de aarde) dan zal je enkel het verspreidingsvolume van de electronen vergroten. Eerst bouwden ze zich enkel op aan de buitenkant de bol, nu komt jouw lichaam daar ook nog es bij.

Wat je volgens mij niet moet doen is de bol aanraken en tegelijkertijd niet geïsoleerd staan van de aarde, of wel geïsoleerd staan en dan bijvoorbeeld van het rubber matje afgaan, maar de bol wel blijven vasthouden. In dat geval gaat je lichaam uiteraard als geleider fungeren voor de electronen die zich een weg zullen banen naar het gebied waar zij ver genoeg van elkaar kunnen 'vertoeven', namelijk de aarde.

Laat je de bol echter los voordat je een aarding of voorwerp aanraakt dan wordt je lichaam gewoon 'geledigd' van die vrij electronen. Er komen er immers geen meer bij.

Het hangt er volgens mij natuurlijk ook wel van af hoe krachtig de generator is, maw welk debiet een vrije electronen hij kan genereren als we een electronenstroom zouden veroorzaken.

Er is reeds een interessante draad over Van de Graaff generators :

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=8271

Re: statische elektriciteit=ook energie?

Ik werk zelf op een middelbare school en maak ook wel eens gebruik van een van der Graaff generator. Als je de bol aanraakt en tegelijkertijd de aarde heb je in feite kortsluiting. Alle stroom loopt dan door jouw heen. Omdat de stroomsterkte erg laag is (ca 1 microampere) voel je daar niets van. Het apparaat heeft geen kans om een hoge spanning op te bouwen.

Als je geisoleerd staat wordt je opgeladen. Als je eerst de bol los laat en daarna wat aanraakt springt er een vonk over en voel je een bescheiden schok. Laat je de bol niet los en je raakt dan wat aan dan wordt de bol ook ontladen en krijg je een wat grotere schok en een mooie grote vonk.

gevaarlijke schokken krijg je volgens mij alleen als je hele grote van de Graaff generators gebruikt of als je de spanning opslaat in een platencondensator.

Reageer