[scheikunde] Evenwichtssysteem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Evenwichtssysteem

Beschouw een evenwichtssysteem in de gasfase gekenmerkt door de reactie :

4 NH3 (g) + 5 O2 (g)  4 NO (g) + 6 H2O (g)

Aan de ballon die dit evenwichtsmengsel bevat voegt men nu bij constante temperatuur één

mol NO toe.

Wat is de invloed van deze toevoeging ?

<A> het evenwicht wordt niet beïnvloed

<B> de hoeveelheid O2 stijgt met 1.25 mol

<C> de hoeveelheid H2O vermindert

<D> er komt 1.25 mol H2O bij


 
'Marko' schreef:Door het toevoegen van een stof zal het evenwicht worden verstoord. "Het systeem", "de natuur" of hoe je het ook wilt noemen zal het evenwicht proberen te herstellen. Antwoord A valt dus af.

In dit geval wordt de hoeveelheid NO verhoogd. Er is dus meer NO dan in de evenwichtssituatie, en dit wordt hersteld door een deel van het NO te laten reageren. Daarbij nemen de stoffen aan de linkerkant van de pijl dus toe. Hoeveel dat is is met deze informatie niet te zeggen, maar zeker is wel dat het geen 1,25 mol kan zijn. (waarom niet?)

Antwoord B valt in ieder geval dus ook af.

Het NO reageert met H2O waardoor de hoeveelheid H2O dus afneemt. Antwoord C is dus goed.
Hoi,

ik ben ook bezig met de voorbereiding voor het toelatingsexamen van geneeskunde en kwam deze vraag ook tegen.

Wat ik mij afvraag is waarom het niet 1.25 mol O2 kan zijn?? Dit lijkt mij toch logisch.

Zou U hier aub enige verheldering in kunnen scheppen?
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Evenwichtssysteem

Door NO toe te voegen vermeerder je de hoeveelheid stoffen die aan de rechtse kant van de evenwichtsvergelijking staan. Om evenwicht te herstellen moet de reactie dus (netto) naar links gaan verlopen, zoals Marko al zegt.

Voor deze reactie: 4 NO (g) + 6 H2O (g) [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] 4 NH3 (g) + 5 O2 (g) is zoals je ziet water nodig........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Evenwichtssysteem

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 56

Re: Evenwichtssysteem

 
 
Jan van de Velde schreef: Door NO toe te voegen vermeerder je de hoeveelheid stoffen die aan de rechtse kant van de evenwichtsvergelijking staan. Om evenwicht te herstellen moet de reactie dus (netto) naar links gaan verlopen, zoals Marko al zegt.

Voor deze reactie: 4 NO (g) + 6 H2O (g) ../mods/chem/rightarrow.gif 4 NH3 (g) + 5 O2 (g) is zoals je ziet water nodig........
Hallo
Ik snap wel waarom antwoord C juist is.
Maar als je 1 mol van NO toevoegt wordt het mbv verhouding toch naar 4/5 mol O2 omgezet. Ik snap dus niet waarom het logisch is om B weg te schrappen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Evenwichtssysteem

DalalTalhaoui schreef:  
Maar als je 1 mol van NO toevoegt wordt het mbv verhouding toch naar 4/5 mol O2 omgezet. 
(Foutje: zoals jij hier stelt zou er dan 5/4 mol O2 moeten ontstaan, niet 4/5). Maar dat gebeurt niet: Want dit is het linkslopende deel van een evenwichtsreactie. En dat zou betekenen dat die extra NO volledig zou wegreageren, en er dus aan de rechtse kant van
        4 NH3 (g) + 5 O2 (g) <=> 4 NO (g) + 6 H2O (g)
na afloop minder gas zou zijn (even veel NO als voor de toevoeging, en 1,5 mol minder waterdamp), en er links ruim 2 mol gas bij zou komen.
Dan mag je niet stellen nog een evenwicht te hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer