Wieldop die van een auto valt

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Wieldop die van een auto valt

Wij hadden een discussie over het volgende:

Wanneer tijdens het rijden een wieldop van een auto valt, rijdt deze vaak voor de auto uit, hij gaat dus sneller dan de auto.

Wij kwamen er niet uit op welke manier dit zou kunnen en konden het niet beredeneren. Kunnen jullie mij uitleggen hoe het komt dat een wieldop sneller gaat draaien/rijden/bewegen wanneer hij loslaat van de auto?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wieldop die van een auto valt

Wanneer tijdens het rijden een wieldop van een auto valt, rijdt deze vaak voor de auto uit, hij gaat dus sneller dan de auto.
Waar komt deze kennelijke waarneming vandaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Wieldop die van een auto valt

Ook ik heb nog nooit een wieldop een auto in zien halen. Echter, als je wel eens iets van autosport ziet kan je wel hele wielen auto's in zien halen, maar das toch een ander verhaal en een paar jaar geleden al uitgebreid overpraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wieldop die van een auto valt

Als het effect echt bestaat, vermoed ik doordat het komt dat hij eenvoudigweg weggeslinger wordt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wieldop die van een auto valt

de wieldop heeft dezelfde translationele snelheid van de auto maar heeft daarboven op de rotationele snelheid van het wiel die deels omgezet word in translationele zodra het dopje een deel van het wiel raakt waarlangs het valt. (mss krijgt het ook watsnelheid van het wiel?) Is dit de manier van wegslingeren die je in gedachten had?

Reageer