Taylorveeltermbenadering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 146

Taylorveeltermbenadering

Bepaal de taylorveeltermbenadering van de tweede graad van f(x) = 1/x rond
\(x_0=2\)
.

Oplossing : 1/2 - 1/4(x-2) + 1/8(x-2)²

________________________________________________________________________________

het is al goed, domme fout gemaakt xd

Berichten: 146

Re: Taylorveeltermbenadering

maar nu ik toch bezig ben heb ik wel een andere vraag:

Bepaal de maclaurinveeltermbenadering van de 6de graad van f(x)=x sin(x) cos(2x)

bestaat er een manier waarop dit sneller kan? want het lijkt me vreemd dat mijn prof een vraag stelt waaraan je een half uur bezig bent met opschrijven, als er geen betere manier is..

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Taylorveeltermbenadering

nee, ik ken geen snellere methode. Ik dacht eerst de zaak wat te kunnen vereenvoudigen door wat te goochelen met goniometrie formules, maar dat maakt uiteindelijk geen groot verschil. Ik zie nniet echt een andere oplossing dan stuk voor stuk de afgeleiden te berekenen...
---WAF!---

Berichten: 146

Re: Taylorveeltermbenadering

oke ;)

Re: Taylorveeltermbenadering

Kun je niet gewoon de eerste 5 termen van cos(2x)-ontwikkeling vermenigvuldigen met de eerste 5 van sin(x)? Dat zijn op zich 25 vermenigvuldigingen, maar alle termen hoger dan x^5 mag je weglaten, dus de helft.

Berichten: 146

Re: Taylorveeltermbenadering

en alle sinussen mogen ook weg aangezien sin(0) = 0, ik had ook al aan iets soortgelijks gedacht maar ik ben bang dat ik dan dingen ga vergeten.

Re: Taylorveeltermbenadering

Nee ik bedoel hier de standaardreeksen voor sinus en cosinus.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Taylorveeltermbenadering

Inderdaad
\(sin{x}=x-\frac{x^3}{6}+\frac{x^5}{120}...\)
\(cos{(2x)}=1-2x^2+\frac{2x^4}{3}...\)
en dus is
\(x.sin{x}.cos{(2x)}=x.\left( x-\frac{x^3}{6}+\frac{x^5}{120}...\right)\left( 1-2x^2+\frac{2x^4}{3}...\right)=...\)
Dat gaat al een stuk sneller...
---WAF!---

Berichten: 146

Re: Taylorveeltermbenadering

oke bedankt jongens:), ik wist niet zeker of dit mocht.. maar de reeks benadert de oorspronkelijke functie dus is het wel logisch dat je zo ook mag rekenen ;) .

Re: Taylorveeltermbenadering

Heb je ter controle ook het juiste antwoord? Of reken hem eens uit met 1e tot 5e afgeleide, haha! Ik weet niet of het juist is maar volgens mij mag er veel met machtreeksen.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Taylorveeltermbenadering

Ik heb snel even alles in de computer gestopt:

Verborgen inhoud
screenshot.JPG
screenshot.JPG (97.61 KiB) 268 keer bekeken


en zoals je kan zien komen de eerste 3 termen (6de graad) inderdaad perfect overeen;

De laatste 3 niet meer - maar dat is logisch aangezien sinx en cos(2x) ook maar tot de 6de graad zijn uitgewerkt.
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Taylorveeltermbenadering

oke bedankt jongens:), ik wist niet zeker of dit mocht.. maar de reeks benadert de oorspronkelijke functie dus is het wel logisch dat je zo ook mag rekenen ;) .
For the record: je kan dat inderdaad bewijzen, 'dat mag'. Bovendien is de convergentiestraal van het product, ten minste gelijk aan de kleinste convergentiestraal van beide factoren (reeksen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer