Optimalisatie koelsysteem met warmtewisselaar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Optimalisatie koelsysteem met warmtewisselaar

Ik heb de opdracht gekregen om een koelsysteem te optimaliseren.

We hebben op ons bedrijf verschillende mengkuipen welke gekoeld worden door een warmtewisselaar in de dubbele wand. Deze bestaat uit een doormidden gesneden buis die met de open kant tegen buitenzijde van de binnenste wand zijn gelast. (als een spiraal rond de mengkuip.)

De exacte eigenschappen van deze weet niet.

Niet op elk moment vragen alle mengkuipen koeling, daarom wil ik een toerentalregeling op de circulatiepomp zetten om dit te optimaliseren.

Ik weet dat de koelsnelheid afhankelijk is van het temperatuursverschil tussen de twee stoffen, de soortelijke warmtecapaciteit en het massadebiet.

De vloeistof in de mengkuip wordt constant in beweging gehouden door een roerwerk, deze temperatuur beschouw ik dus overal gelijk. Maar het temperatuursverschil van het water door de warmtewisselaar zijn waarschijnlijk niet constant zijn, hoe dichter bij de uitlaat hoe warmer het water.. hoe los ik dit op.

Bij warmtewisselaars wordt om een turbulente stroming gevraagd voor betere warmte uitwisseling. Het zou kunnen dat bij het zakken van het debiet, de stroming laminair wordt, hoe groot is het negatieve effect hiervan?

Ik zou graag soort grafiek opstellen van de koelsnelheid in functie van het debiet. Bij een bepaalde hoeveelheid vloeistof op een bepaalde temperatuur. Met een constante temperatuur van de koelwater inlaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Optimalisatie koelsysteem met warmtewisselaar

Lees eerst dit topic
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Optimalisatie koelsysteem met warmtewisselaar

Bedank voor de link. Ziet er een intressant topic uit, (had het zelf nog niet gevonden). Ik ga het doornemen en zien wat ik kan gebruiken.

Reageer