Gravitatiegolven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Gravitatiegolven

Ik weet dat gravitatiegolven nog tamelijk nieuw zijn voor de wetenschap en dat we nog niet alles van ze weten (we moeten ze nogsteeds eens goed detecteren). Ik kom wel eens mooie illustraties van deze golven tegen op internet en tv, maar ik wil er een goed beeld bij hebben. Dus bij deze: ik zie dat planeten en sterren altijd zijn weggezakt in het ruimte-tijd raster als men gravitatievelden visualiseert... moet ik een gravitatie golf op zo'n raster nou voorstellen als een dal/gul of juist een dijk/vloedgolf (of misschien wel een combinatie)? Dus als een mega-super gravitatiegolf een ster bezoekt, wordt het ruimte-tijd raster dan juist even extra uit elkaar getrokken of juist wordt de vervorming (door de ster) heel even opgeheven? En daarmee eigenlijk ook meteen de volgende vraag: speelt bij gravitatiegolven ook interferentie?

Alvast bedankt

Berichten: 254

Re: Gravitatiegolven

Zo simpel zijn die vraagjes niet hoor ;)

Het enigste dat ik weet over gravitatiegolven is dat ze kunnen ontstaan door een tensorperturbatie ( je hebt ook nog vector en scalaire perturbaties ) op de FLRW metriek. ( ook op een andere metriek natuurlijk )

We kunnen ook de zwakke veld metriek bekijken ( kleine afwijking van de Minkowski metriek ) en daarmee de gelineariseerde veldvergelijkingen uitrekenen. Er zal ook een ijk moeten gekozen worden. ( zo zal vb. iets wat men ook in deze context de Lorentzijk noemt, voorkomen)

Als we dan de vergelijkingen oplossen, zien we dat de algemene oplossing van de gelineariseerde veldvergelijkingen een superpositie is van vlakke golven van de vorm
\( A^{\mu \nu} exp(ik_{\rho}x^{\rho})\)
. Er zal blijken dat we een analogon tegenkomen van de scalaire en de vectorpotentiaal uit elektromagnetisme. De stroomdichtheid is nu een soort van materie/energiestroom.

Het blijkt dat om een fysische interpretatie te geven van het effect van een gravitatiegolf op een vrij deeltje dat we een set van deeltjes moeten bekijken die zich in de buurt bevinden. Een gravitatiegolf die in de z richting propageert, zal, als 2 deeltjes allebei volgens de x as liggen, de afstand ertussen volgens de x as laten oscilleren. Of een cirkel van deeltjes ( met een referentiedeeltje in het midden ) zal platgeknepen worden volgens de y as, weer een cirkel worden, platgeknepen volgens de x as en weer een cirkel vormen,.... De deeltjes zullen niet rond de cirkel bewegen, maar eerder vb. een ellips vormen en dan weer een cirkel worden,... Het is eerder een oscillatie van de ruimtetijd zelf.

Het is allemaal zeer 'hand waving', maar het geeft je alleszins een gevoel voor wat een gravitatiegolf doet en vanwaar die komt. Het fijne weet ik er ook niet van.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Gravitatiegolven

Ik zie een object in een gravitatieveld als een dobber in een lopende golf met extreem grote golflengte.

De golfsnelheid zal minstens c zijn. De frequentie is dan extreem klein en de trillingstijd van het object extreem langdurig.

Maar ik weet niet, of dit beeld correct is.

Alle soorten golven vertonen interferentie, omdat een object in vele gravitatievelden zweeft (van vele sterren, planeten, ...)

Maar vanwege de enorme trillingstijden en een gemiddelde uitdoving ('ruis') verwacht ik geen waarneembare verschijnselen.

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Gravitatiegolven

Ik weet dat gravitatiegolven nog tamelijk nieuw zijn voor de wetenschap en ... maar ik wil er een goed beeld bij hebben. ....... moet ik een gravitatie golf op zo'n raster nou voorstellen als een dal/gul of juist een dijk/vloedgolf (of misschien wel een combinatie)? ... En daarmee eigenlijk ook meteen de volgende vraag: speelt bij gravitatiegolven ook interferentie?
Ik denk dat je het het beste kunt voorstellen als een geluidsgolf in de lucht.

De Ruimtetijd speelt dan de rol van het medium dat wordt ingedrukt en uitgerekt.

De golf is dan dus een longitudinale golf en niet, zoals je in al die afbeeldingen altijd ziet, een die loodrecht staat op de bewegingsrichting (transversaal). Daarmee zet men iedereen op het verkeerde spoor, denk ik.

Interferentie is een eigenschap dat hoort bij elk golfverschijnsel, maar voorlopig moeten we al blij zijn wanneer we een enkele Gravitatiegolf kunnen detecteren, denk ik.

(Ik kan hiervoor geen bronnen vermelden. Die moet ik nl. nog schrijven ;) )
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Reageer