Elektromotor voor klemsysteem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Elektromotor voor klemsysteem

Hallo,

Ik ben een student industrieel ingenieur en doe het komende schooljaar mijn masterproef.

Ik moet voor een of andere machine een klemsysteem ontwikkelen die helpt bij het begeleiden van producten op een transportband.

Een mogelijk ontwerp zou zijn met een plaatje die op het product klemt.

Dit gebeurd door het plaatje scharnierend op te stellen en met behulp van een pneumatische cilinder te openen of te sluiten.

Mijn vraag is nu of dit ook kan gerealiseerd worden met een elektromotortje. (Geen lineaire motor, maar een motor die ronddraait)

Ik had gedacht aan een stappenmotor, daar ik weet dat een stappenmotor ook bij stilstand een kracht kan uitvoeren. Of zijn er nog andere (goedkopere) motoren die hiervoor kunnen gebruikt worden.

Nog een vraagje hierbij is of het mogelijk is om met een stappenmotor de klemkracht (softwarematig) in te stellen, om verschillende soorten producten te kunnen behandelen zonder deze te beschadigen en toch genoeg klemkracht te hebben.

mvg,

Simon

Re: Elektromotor voor klemsysteem

Kun je een schetsje maken, want het is mij niet duidelijk of de klem met de band mee moet bewegen of niet. Of staat de band stil als de klem in actie komt?

Met een stappenmotor moet de kracht in te stellen zijn, door het aantal stappen te varieren. Daarmee druk je een veer een aantal spappen in, die dan een steeds grotere kracht uit gaat oefenen.

Een stabielere klem krijg je wellicht als je een wormwiel gebruikt op de as van de stappenmotor. Daarmee druk je wederom steeds iets vaster aan. Ook dan moet een veer (of luchtkussen) aanwezig zijn om de verplaatsing om te zetten in drukkracht.

Berichten: 6

Re: Elektromotor voor klemsysteem

Bedankt voor je snelle reactie.

Het plaatje met de stappenmotor bewegen met behulp van een ander systeem mee met de band, dus staan deze stil tegenover elkaar.

Ik zal jouw voorstel om met het wormwiel te werken eens verder bestuderen, hoewel een pneumatische cilinder wat simpeler is volgens mij.

mvg,

Simon

PS: in welke forumsectie plaats ik het best mijn vragen omtrent pneumatiek?

Berichten: 473

Re: Elektromotor voor klemsysteem

Je zou natuurlijk ook zoiets kunnen gebruiken ;)

Reageer