Functie-onderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Functie-onderzoek

Nog even voor de duidelijkheid, want ik sla denk ik wat dingen door mekaar.

een functieonderzoek gebeurt door het afleiden van een veelterm/functievoorschrift/whatever...

de gewone functie, laat ons nemen
\(f(x)=x^3-3x+1\)
daar kunnen we de nulpunten op de x-as mee vinden:

abc-formule en klaar is kees

dan kunnen we de eerste afgeleide nemen
\(f'(x)=3(x^2-1)\)
zodat we een idee krijgen van het stijgen of dalen van een functie. Hier zien we dat de nulpunten +/- 1 zijn voor de eerste afgeleide.

Daar waar
\(f'(x)=0\)
én waar het teken verandert hebben we te maken met een lokaal extremum (maximum of minimum)

Maar als ik het goed begrijp is niet elk punt waarvoor geldt dat
\(f'(x)=0\)
ook een lokaal extremum, enkel wanneer het teken verandert. Anders noemt men dit punt een 'zadelpunt'.

Dan komen hogere afgeleiden om te zien of een functie convex of concaaf is, en of ze buigpunten heeft.

Maar dus als bij de tweede afgeleide voor en na een nulpunt het teken verschilt (bvb. + 0 - of - 0 +) dan kan je spreken van een buigpunt, en als het teken niet verandert aan het kritiek punt, spreken we van minima of maxima? bvb. + 0 + bij
\(f''(x) = 0\)
betekent dan dat nul een minimum is?

Gewoon voor de zekerheid, want vergeet soms dat + en - bij de verschillende afgeleiden andere dingen betekenen...

verbeter me aub als ik het fout heb

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functie-onderzoek

de gewone functie, laat ons nemen
\(f(x)=x^3-3x+1\)
ook een lokaal extremum, enkel wanneer het teken verandert. Anders noemt men dit punt een 'zadelpunt'.
Klopt, of eerder gebruikelijk in deze context: 'buigpunt'.

Je hebt een extremum als de eerste afgeleide van teken verandert en een buigpunt als de tweede afgeleide van teken verandert. De aard van het extremum kan je afleiden uit de tekenwisseling van de eerste afgeleiden, of uit het teken van de tweede afgeleide.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Functie-onderzoek

Oke, in orde!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functie-onderzoek

Oké. Detail: die eigenschappen gelden natuurlijk enkel als de vernoemde afgeleiden bestaan, anders niet (je kan bv. extrema hebben in punten waar f niet afleidbaar is).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Functie-onderzoek

die eigenschappen gelden natuurlijk enkel als de vernoemde afgeleiden bestaan, anders niet (je kan bv. extrema hebben in punten waar f niet afleidbaar is).
Bedoel je dan functies waar een knik inzit of functies zoals
\(\sqrt{x}\)
of
\(\sqrt{-x}\)
?

Daar bestaat de afgeleide in x=0 niet omdat de raaklijn van die functie in dat punt evenwijdig is aan de Y-as

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functie-onderzoek

Of minder 'erg', bv. |x|. Wel een extremum in x = 0 (namelijk een minimum), maar geen afgeleide.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-2,2,0,2,300,300,600,600,'abs(x)')</script><!--graphend-->
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer