Materie resomeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 588

Materie resomeren

niet dat ik iets veel afweet van scheikundig, toch heb ik een hypothetise vraag:

is het scheikundig mogelijk om bijvoorbeeld restafval,te resomeren tot gebruikbare brandstof zoals plasma?

het feit dat men al mensen kunt resomeren resomeren van lijken

kan er iemand mij zeggen:

1) wat houd 'resomeren' in? wat is dat precies?

2) kan je alles 'resomeren'? bv: plastiek; organisch; enz

3) kan je met het 'restpoeder' er iets gebruiksbaar mee doen?

specifiek omzetten naar plasma energie (<= plasma is voor natuurkundig)

nb: hopelijk is het geen 'theorieontwikkeling' vraag.

thx Phillip
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Materie resomeren

Phillip schreef:niet dat ik iets veel afweet van scheikundig, toch heb ik een hypothetise vraag:

is het scheikundig mogelijk om bijvoorbeeld restafval,te resomeren tot gebruikbare brandstof zoals plasma?
Nee. Resomeren, overigens een verschrikkelijk neologisme als je het mij vraagt, is een proces dat gruwelijk veel energie en chemicaliën vergt. Het is een manier om van lijken af te komen, maar het levert je verder niets nuttigs op.

Overigens is een plasma ook geen bruikbare brandstof. Misschien ooit, wanneer we kernfusie in de vingers hebben, een plasma van waterstof. Maar dat zul je met "resomeren" niet kunnen maken.
1) wat houd 'resomeren' in? wat is dat precies?
Koken in een bad met loog. Vetten en eiwitten worden daardoor afgebroken. Eigenlijk vergelijkbaar met de manier waarop gootsteenontstopper werkt.
2) kan je alles 'resomeren'? bv: plastiek; organisch; enz
Organisch, als in biologisch, materiaal wel. Maar veel plastics zullen er redelijk goed tegen kunnen en dus niet worden afgebroken.
3) kan je met het 'restpoeder' er iets gebruiksbaar mee doen?
Weinig. Het is in ieder geval geen hoogwaardige brandstof.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Materie resomeren

bij deze dank ik u, Marko.

ik heb weer iets bij geleerd ;)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Reageer