Steen in vat water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

Steen in vat water

Hallo,

ik hebe cht mn hoofd zitten breken met deze maar weet nieteens waar ik moet beginnen, graag een beetje hulp.

Een steen wordt in een kleine beker geplaatst en daarna worden beker en steen samen in een groot vat gevuld met water gebracht. het geheel blijft drijven. Haalt men de steen uit de kleine beker dan daalt het waterniveau in het vat met 5 cm. Brengt men vervolgens de steen op de bodem van het groot vat dan stijgt het water in dit vat met 1 cm. hoe groot is de dichtheid van de steen?

1250 kg/m^3

2500

4000

5000

alvast bedankt.

Berichten: 171

Re: Steen in vat water

Je zult moeten gaan kijken naar de verhouding tussen het verplaatste water door het gewicht van de steen, namelijk 5cm en het verplaatste water door het volume van de steen, namelijk 1 cm. Hieruit kun je halen hoeveel malen groter of kleiner de dichtheid van de steen is in vergelijking met de dichtheid van water.

De dichtheid van water is een google search van je weg, dus ik denk dat je er zo wel uit moet kunnen komen.

Re: Steen in vat water

Stel even de oppervlakte van de bodem gelijk aan 1 dm^2, dan kun je uitrekenen hoeveel water er is verplaatst in het beker geval en hoeveel in het geval zonder beker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Steen in vat water

carlosrosello schreef:Hallo,

ik hebe cht mn hoofd zitten breken met deze maar weet nieteens waar ik moet beginnen, graag een beetje hulp.

Een steen wordt in een kleine beker geplaatst en daarna worden beker en steen samen in een groot vat gevuld met water gebracht. het geheel blijft drijven. Haalt men de steen uit de kleine beker dan daalt het waterniveau in het vat met 5 cm. Brengt men vervolgens de steen op de bodem van het groot vat dan stijgt het water in dit vat met 1 cm. hoe groot is de dichtheid van de steen?

1250 kg/m^3

2500

4000

5000

alvast bedankt.
Gsteen=5S ;) steeng

Opwaartse drukkrachtsteen=1S ;) waterg

s.m. steen is dus 5 maal groter s.m. water dus komen we op ....
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Steen in vat water

kotje schreef:Gsteen=5S ;) steeng

Opwaartse drukkrachtsteen=1S ;) waterg

s.m. steen is dus 5 maal groter s.m. water dus komen we op ....
Fout: In gewicht steen moet er :) water staan in plaats van :) steen
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 188

Re: Steen in vat water

Ik snap het nu wel, bedankt allemaal.

ik snap alleen die formule die kotje heeft gegeven niet. wat is S?

Reageer