Integraal 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

Integraal 2

melkproductie en vraag

melkproductie :
\( 6 \leq p \leq 12 : f_M(m) = \frac{1}{6} \)
melkvraag :
\( 5 \leq v \leq 10 : f_V(v) = \frac{1}{5} \)
\( P (v > m) \)
Als ik naar de uniforme verdelingen kijk valt op :

[1] Als er meer dan 10 wordt geproduceerd, wordt er altijd voldaan aan de vraag

[2] Er kan altijd aan een vraag van 6 (of minder) worden voldaan. (minimale productie)

grafiek ziet het er als volgt uit :
uniform_1.png
uniform_1.png (3.4 KiB) 106 keer bekeken
Als ik nu de dubbele integraal moet opstellen twijfel ik altijd over de integratiewaardes...
\( \int_{0}^{\infty}{f_M(m)} \int_{m}^{\infty}{f_V(v)}dvdm \)
Dit is algemene opschrijvvorm, nu aanppassen aan de uniforme verdeling:
\( \int_{6}^{12}{f_M(m)} \int_{m}^{10}{f_V(v)}dvdm \)
En nu twijfel ik dus heel erg, waar hangt het nu vanaf of de buitendste integraal van 6 - 12 of 6-10 5-10 5-12 is? Dit idem voor binnenste integraal.

Ik hoop echt dat iemand mij eenduidig kan uitleggen hoe ik zoiets kan aanpakken! En soort van een eenduidig stappenplan.

Re: Integraal 2

Jammer dat je niet uitlegt wat je precies berekent. Ik ga er van uit dat je moet berekenen de kans P dat de vraag groter is dan de productie, P(v>m).

Ik zit daarbij met een probleem. Als ik de kansruimte teken,
naamloos.GIF
naamloos.GIF (2.6 KiB) 104 keer bekeken
Dan kom ik voor vraag>prod uit op een kans van 4/15.

Als ik je integraal uitreken kom ik op een ander antwoord (3/15). Dus voor ik je die voorreken, geef eerst even het juiste antwoord. Het is even vreemd, maar anders breng ik je in verwarring en dat is ook niet de bedoeling.

Berichten: 758

Re: Integraal 2

Ja precies, de kans dat de vraag groter is dan de productie. Trouwens je tekening is echt precies datgene waar ik naar opzoek ben! Zo kun je eigenlijk altijd ''controleren'' of je (dubbele) integraal klopt! Maar heb je enig idee waar ik dan de fout in ga? (dus met kans P (v>m))

Echt dank voor die tekening !! (goede antwoord is inderdaad 4/15)

Berichten: 758

Re: Integraal 2

Volgens mij heb ik wel al door, je mag niet integreren over een gebied waar het andere gebied niet ''kan komen''. Dus om terug te komen op mijn opgestelde buitenste integraal van 6-12. Het gebied 11-12 kan nooit worden aangedaan door v, dus dan reken je eigenlijk weer iets negatiefs uit. Is het een goed idee om bij een dergelijk som altijd eerst een plotje te maken en dan na te gaan dat de integraalwaardes alleen mogen lopen tussen de gearceerde punten?

Om even te kijken of ik het snap, de integraal kan ook andersom:
\( \int_{6}^{10}{f_V(v)} \int_{6}^{v}{f_M(m)}dmdv \)
\( \int_{6}^{10}{f_V(v)} (\frac{v}{6} - 1)dv\)
\( [\frac{v^2}{60} - \frac{12*v}{12*5}]_{6}^{10} = \frac{-20}{60} -- \frac{36}{60} = \frac{16}{60} = \frac{4}{15}\)

Reageer