Delen van veelterm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 188

Delen van veelterm

Hallo,

Ik weet nieteens hoe ik aan de volgende opgave moet beginnen. aub een beetje hulp.

Door welke veelterm is x^4 +4 deelbaar?

A.x^2-2

B.x^2+2

C.X^2 +2x - 2

D.x^2 + 2x +2

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Delen van veelterm

Horner?

Berichten: 188

Re: Delen van veelterm

Ja dat dacht ik ook, maar hoe moet ik dan te werk gaan? waar moet ik welke dingen invullen zeg maar? Sorry als ik te veel vraag maar dit is een van de dingen die ik gewoon niet zo goed snap.

Berichten: 171

Re: Delen van veelterm

A.
\(({x^2}-2) * ({x^2}-2) =\)
?

B.
\(({x^2}+2) * ({x^2}+2) =\)
?

C
\(({X^2} +2x - 2) * ({X^2} +2x - 2) =\)
?

D
\(({X^2} +2x + 2) * ({X^2} +2x + 2) =\)
?

Ik zal de eerste voor je voordoen
\(({x^2}-2) * ({x^2}-2) = {x^2} * ({x^2}-2) - 2 * ({x^2}-2) \)
\(({x^2}-2) * ({x^2}-2) = {x^4} - 2{x^2} - 2{x^2} + 4 = {x^4} - 4{x^2}+ 4\)
hnmm, niet het idee dat dit naar de goede oplossing gaat leiden.

Ik vraag me een beetje af waar je al deze vragen vandaan hebt die je de laatste tijd post Carlos. Op het MBO kregen we veel meerkeuze vragen en daar gebruikte ik altijd de gegeven mogelijkheden om aan mijn antwoord te komen. Het niveau van de vragen was daar ook op ingericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Delen van veelterm

Je kan ook gebruik maken van de eigenschap dat een veelterm p deelbaar is door een veelterm q wanneer alle nulpunten van q ook nulpunten zijn van p.

Dan is het maar snel de nulpunten nakijken.

Hiervoor moet je dan wel complexe getallen gezien hebben.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 188

Re: Delen van veelterm

Ik heb ze uitgerekend . maar ik snap niet wat de bedoeling is, wat moet ik dan doen met wat ik eruit krijg?

Nee, ik ken geen complexe getallen ;)

Berichten: 171

Re: Delen van veelterm

Mijn excuses, ik dacht het te snel gezien te hebben. ;)

Berichten: 188

Re: Delen van veelterm

Het zijn vragen voor het toelatingsexamen arts in Belgie. maar ik heb veel moeite met het onderdeel wiskunde omdat ik mijn middelbare school in Nederland heb gedaan en daar kregen we dit soort dingen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Delen van veelterm

Horner kan je gebruiken om antwoorden A en B uit te testen; of meer algemeen om delers te vinden van de vorm (x-a)

Voor wat meer uitleg over de regel van Horner kan je misschien deze post eens lezen?

Maar delers kunnen ook een onontbindbare veelterm van de 2de graad zijn (Discr. <0)

Om deze te vinden kan je ook een euclidische deling van veeltermen doen. Ken je dat?
---WAF!---

Berichten: 188

Re: Delen van veelterm

thanks voor de reactie Westy. ik kan de deling wel uitvoeren het probleem is dat ik niet weet wat je bedoelt met horner gebruiken om A en B uit te testen. ik weet niet wat ik moet doen. kan je misschien de eerste stap aangeven en dan kan ik misschien makkelijker verder...?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Delen van veelterm

Ik heb iets fout geschreven, sorry:

Horner kan je dus wel gebruiken om te zien of een veelterm deelbaar is door (x-a) met a een getal;

als de rest = 0 dan weet je dat de veelterm idd deelbaar is.

Je kan tevens de quotient veelterm aflezen.

(zie hiervoor uitleg en vb van zowel eucl.deling als horner, kijk onder puntje 2.10)

Maar aangezien in jouw opgave hier A en B ook niet van de vorm (x-a) zijn, gaat dat dus hier niet lukken... helaas.

Dus enkel de euclidische deling zal hier de uitkomst geven.
---WAF!---

Berichten: 188

Re: Delen van veelterm

Ok, dus als ik het goed begrijp moet ik een euclidische deling doen voor alle mogelijke antwoorden en kijken wlke een rest van 0 geeft? ik zal het even proberen

Berichten: 188

Re: Delen van veelterm

ik heb de euclidische deling uitgevoerd maar A en B geven allebei een rest van 0 dus hoe weet ik nu welke van de 2 het juiste antwoord is?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Delen van veelterm

Dan moet er toch ergens iets fout gegaan zijn want x^4+4 is niet deelbaar door x^2-2 en evenmin door x^2+2 (die geven beide rest 8)

Het moet dus C of D zijn...

Misschien helpt dit:
\(x^4 + 4= x^4+4x^2-4x^2+4=(x^4+4x^2+4) - (4x^2)=(x^2+2)^2-(2x)^2=...\)


(merkwaardig product, verschil van 2 kwadraten...)
---WAF!---

Berichten: 188

Re: Delen van veelterm

Zou je kunnen aangeven wat ik dan fout doe?

x^2 - 2/x^4 + 4\ x^2 -2

x^4 -2x^2

-2x^2 + 4

-2x^2 +4

--------------

0

dat is wat ik had.

ik snap trouwens ook wel wat je daaronder hebt gedaan met het vereenvoudigen van de functie. maar zou je me kunnen vertellen wat het nut daarvan is? ik zie het gewoon niet in. sorry voor de moeite.

Reageer