Eigenschappen stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Eigenschappen stoffen

Goedendag allemaal,

Ik vroeg mij af:

is het mogelijk om met een sigaret die brandt benzinedamp aan te steken en wel benzinedamp die ontsnapt uit een jerrycan waarmee is geschud. In de jerrycan zat een rest benzine. Wat is de ontbrandingstemperatuur van benzine en wat is de temperatuur van een brandende sigaret?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

groeten, m

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Eigenschappen stoffen

Benzinedamp ontbrandt zeker door je sigaret.

Ik zou de proef maar extreem voorzichtig doen, anders kost het je meer dan je longen en accijns.

Je gevraagde temperaturen weet ik niet.

Als je een sigaret in vloeibare benzine gooit, dooft die door gebrek aan zuurstof. Maar de peuk moet wel eerst door de damp heen! Linke soep dus.

Berichten: 389

Re: Eigenschappen stoffen

Ik zou echt geen domme dinges proberen. Die sigaret is ruim warm genoeg om u gasmengsel te doen ontbranden, das vrij licht ontvlambaar en het gedraagt zich explosief. Ge gaat dus geen steekvlam krijgen a la type ik hou een stekske voor een deospuitbus, maar effectief een ontploffing dat gans uwen boel ineens omhoog gaat.

Berichten: 61

Re: Eigenschappen stoffen

Bij de vraag over brandende sigaret en aansteken van benzine worden een aantal zaken genoemd:
is de sigaret warm genoeg? In het algemeen geld dat voor brandbare vloeistoffen of gassen de minimum ontstekingsenergie moet worden overschreden, anders gaat het niet. Voor sommige vloeistoffen of gassen is die hoog en gaan ze moeilijk in de brand. Voor andere stoffen is die laag en gaat het heel snel: Het afketsen van een schroevendraaier of hamer kan dan al genoeg zijn. Een gloeiende sigaret is altijd voldoende.
daarnaast moet de concentratie van de damp binnen het explosiegebied liggen. Voor benzine is dit 0.6 tot 8.0 vol% in lucht. Dat wil zeggen, indien de benzinedamp in lucht tussen die waarden ligt, dan kan het ontstoken worden. Onder 0.6% is het lucht/benzinemengsel te arm (te weinig benzine), boven de 8% te rijk (te weinig zuurstof).
een vloeistof of gas kan alleen maar worden aangestoken als de temperatuur boven het vlampunt ligt. Bij benzine is het vlampunt lager dan -20C. Bij alle temperaturen boven de -20C kan benzine wordenaagnestoken. Dus als de temperatuur van benzine -19C is kan de benzinedamp zelfs nog worden aangestoken.
zou de proef maar niet doen, het gaat geheid fout. Reden hiervan is dat als je de peuk naar de jerrycan toe beweegt je eerst een te arm mengsel hebt, dan binnen het explosiegebied zit (en dus brand/explosie plaats vind) en eerst daarna in het te rijke gebied komt, maar dan is het kwaad al geschied
Overigens geldt dit voor alle brandbare vloeistoffen/gassen: dus kijk altijd eerst naar het vlampunt van de stof.

Reageer