Toelatingsexamen juli 2002 integreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

Toelatingsexamen juli 2002 integreren

Hallo,

ik snap een klein stuk uit de volgende opgave niet, graag een beetje hulp.

Bereken de kleinste oppervlakte begrensd door de parabool y^2=4x en de rechte y=2x-4

A.3

B.5

C.7/3

D.9

ik weet niet hoe ik die y^2 naar de normale vorm kan brengen. ik kan natuur;ijk zeggen y=sqrt4x maar dat is niet zo handig om te gaan integreren. dus kan iemand mij misschien aangeven hoe ik het anders zou kunnen doen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Toelatingsexamen juli 2002 integreren

carlosrosello schreef:Hallo,

ik snap een klein stuk uit de volgende opgave niet, graag een beetje hulp.

Bereken de kleinste oppervlakte begrensd door de parabool y^2=4x en de rechte y=2x-4

A.3

B.5

C.7/3

D.9

ik weet niet hoe ik die y^2 naar de normale vorm kan brengen. ik kan natuur;ijk zeggen y=sqrt4x maar dat is niet zo handig om te gaan integreren. dus kan iemand mij misschien aangeven hoe ik het anders zou kunnen doen?

Alvast bedankt.
\(y^2=4x\)
geeft niet
\(y=\sqrt{4x}\)
maar
\( y=\pm \sqrt{4x}\)
dit wil zeggen dat je in feite met 2 functies te maken hebt, 1 boven de x-as en 1 eronder

Is dat duidelijk en kan je nu verder?
---WAF!---

Berichten: 188

Re: Toelatingsexamen juli 2002 integreren

Ja het is duidelijk en dankjewel,

nog een vraagje. om te weten welke de kleinste oppervlakte is tussen die twee, is dan de beste aanpak om gewoon een schets te maken van beide functies? is dat de enige manier beter gezegd?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Toelatingsexamen juli 2002 integreren

Ja, om een beeld te krigen van de situatie kan je bij dit soort oefeningen best steeds een schets maken, en evt snijpunten berekenen (voor de integratiegrenzen). Dan zie je ook of je de oppervlakte in 1x kan berekenen, of je de oppervlakte in meerdere stukjes moet 'kappen' om dan van elk van die stukjes apart de opp te berekenen.

graag gedaan.
---WAF!---

Berichten: 188

Re: Toelatingsexamen juli 2002 integreren

ok, sorry als ik je lastig val, maar nu zie ik dat ik weer vast loop. om de snijpunten te berekenen krijg je dus 2x-4=-sqrt4x(omdat na schetsen daar de kleinste oppervlakte is) dit wordt dus 2x-4+sqrt4x. hoe kan ik dit op het examen oplossen als ik geen rekenmachine heb?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Toelatingsexamen juli 2002 integreren

ok, sorry als ik je lastig val, maar nu zie ik dat ik weer vast loop. om de snijpunten te berekenen krijg je dus 2x-4=-sqrt4x(omdat na schetsen daar de kleinste oppervlakte is) dit wordt dus 2x-4+sqrt4x. hoe kan ik dit op het examen oplossen als ik geen rekenmachine heb?
\(-\sqrt{x}=x-2\)
(ik heb al een 2 geschrapt links en rechts)

Om dit op te lossen moet je beide leden kwadrateren,

(maar let wel, dan komt er een kwadrateringsvoorwaarde (KV): want
\(-\sqrt{x}<0\)
en dus moet ook
\(x-2<0\)
als je beide leden dan kwadrateert dan krijg je uiteindelijk een vierkantsvergelijking die je kan oplossen, en dan nog wel even controleren of de oplossingen voldoen aan de KV

ok?
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Toelatingsexamen juli 2002 integreren

ok, sorry als ik je lastig val, maar nu zie ik dat ik weer vast loop. om de snijpunten te berekenen krijg je dus 2x-4=-sqrt4x(omdat na schetsen daar de kleinste oppervlakte is)
Nu ik dit herlees merk ik dat je de opgave misschien fout interpreteert -althans zo zie ik het:

Het gaat hier niet over de kleinste opp. tussen de curves en de x-as, maar over de kleinste opp. ingesloten tussen de 2 curves , dat wil zeggen de opp. waarvan een stuk boven en een stuk onder de x-as ligt. (De grootste opp tussen de 2 curves kan je in dit geval niet berekenen want die lijkt oneindig groot te zijn op de schets...).
---WAF!---

Berichten: 188

Re: Toelatingsexamen juli 2002 integreren

ik snap het niet, als je een 2 schrapt , moet er dan niet -sqrt2x staan ? en ik snap die KV ook niet zo goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Toelatingsexamen juli 2002 integreren

ik snap het niet, als je een 2 schrapt , moet er dan niet -sqrt2x staan ?
\(-\sqrt{4x}=-\sqrt{4}.\sqrt{x}=-2.\sqrt{x}\)
we weten dat
\(\sqrt{x}\)
per definitie >0 ; want anders schrijven we
\(-\sqrt{x}\)
dat wil dus zeggen dat het linkerlid dus >0 , dus moet ook het rechterlid >0, en dus zeggen we KV: x-2>0 ofwel x>2

waarom?

Omdat, als we beide leden kwadrateren, er mogelijks een extra (foute)oplossing bij kan insluipen, immers

als we
\(\sqrt{x}\)
of
\(-\sqrt{x}\)
kwadrateren, dan krijgen we in beide gevallen hetzelfde, dat minteken valt weg bij kwadrateren. Om die foute oplossing uit te sluiten moeten we dus de KV invoeren.
---WAF!---

Reageer