Integreren sinusfunctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Integreren sinusfunctie

Hallo,

Kan iemand mij helpen met de integratie van sin(x)^2? Ik weet dat je hem om moet schrijven en dan een u substitutie toepassen maar ik weet alleen niet tot wat ik de functie om moet schrijven..

Bvd!,

Isabelle

Re: Integreren sinusfunctie

Je moet iets krijgen van de vorm f(u)d(f(u)). Dus je moet binnen jouw functie sin(x).sin(x) een deel zoeken dat f(u) kan worden, zodanig dat het andere deel geschreven kan worden als d(f(u)).

Stel eens dat dat laatste deel cos(x) zou moeten worden, want daarvan is de afgeleide sin(x) toch? Uit je oorspronkelijke functie heb je dus één sin(x) gebruikt en achter de d gezet. Je houd nu één sin(x) over, en die moet je schrijven als functie van cos(x).

Wiskundig staat het er niet helemaal juist maar het is de werkwijze die je moet volgen. Succes,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integreren sinusfunctie

Isabellex schreef:Hallo,

Kan iemand mij helpen met de integratie van sin(x)^2? Ik weet dat je hem om moet schrijven en dan een u substitutie toepassen maar ik weet alleen niet tot wat ik de functie om moet schrijven..

Bvd!,

Isabelle
Gebruik de verdubbelingsformule van cos(2x) om sin²(x) om te schrijven. Dus cos(2x)=... , deze formule moet je paraat hebben.

Je hebt geen substitutie nodig.

Berichten: 1.116

Re: Integreren sinusfunctie

Gebruik de verdubbelingsformule van cos(2x) om sin²(x) om te schrijven. Dus cos(2x)=... , deze formule moet je paraat hebben.

Je hebt geen substitutie nodig.
Zie hiervoor ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_gon...che_gelijkheden (kan ondertussen wel opgenomen worden bij de standaardlinks ;) ).

Maar ik zou persoonlijk toch gaan voor de kettingregel. Die is in dit geval naar mijn mening toch sneller c.q. handiger. Maar dat is je persoonlijke keuze.
\([u²]' = 2u \cdot u'\)
Deze kun je daarna vrij eenvoudig herschrijven.

Re: Integreren sinusfunctie

Wiskundig staat het er niet helemaal juist maar het is de werkwijze die je moet volgen. Succes,
Sorry mijn methode leidt tot een niet oplosbare integraal,
\(\int sin^2(x)dx=\int-sin(x)d(cos(x))=\int \sqrt1-cos^2(x)d(cos(x))=\int \sqrt1-u^2(x)d(u(x))\)

Berichten: 1.116

Re: Integreren sinusfunctie

Maar ik zou persoonlijk toch gaan voor de kettingregel. Die is in dit geval naar mijn mening toch sneller c.q. handiger. Maar dat is je persoonlijke keuze.

LaTeX

Deze kun je daarna vrij eenvoudig herschrijven.
Let hier even niet op... Dat is differentiëren... Sorry ;)

Berichten: 47

Re: Integreren sinusfunctie

dus je gebruikt cos(2x)= cos(x)^2 - sin(x)^2 en dan krijg je sin(x)^2= cos(x)^2 - cos(2x) Hoe moet je dan verder?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integreren sinusfunctie

Zet cos²(x) ook om naar sin²(x). Dat geeft een 'nieuwe' formule voor cos(2x) (er zijn 3 formules daarvoor).

Berichten: 1.116

Re: Integreren sinusfunctie

dus je gebruikt cos(2x)= cos(x)^2 - sin(x)^2 en dan krijg je sin(x)^2= cos(x)^2 - cos(2x) Hoe moet je dan verder?
Nee... De foute gebruikt ;)

Kijk die link van mij eens door... Daar staat op den duur heel netjes een gelijkheid:
\(\sin²x = ...\)
(machtsreductie).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_gon...che_gelijkheden.

Berichten: 47

Re: Integreren sinusfunctie

sin(x)= 1-cos(2x)/2 Is dat een regel die ik gewoon uit mijn hoofd moet leren of moet ik zelfs kunnen met bepaalde ussenstappen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integreren sinusfunctie

sin(x)= (1-cos(2x))/2 Is dat een regel die ik gewoon uit mijn hoofd moet leren of moet ik zelfs kunnen met bepaalde ussenstappen?
Let op haakjes (rood). Als je deze niet uit je hoofd kent, is de regel toch vrij eenvoudig uit de verdubbelingsformule van de cosinus te halen. Die zou je zeker (uit je hoofd) moeten kennen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Integreren sinusfunctie

oke ik zit ongeveer met hetzelfde probleem, een vraag daarover:
\(\int{sin^4x}dx\)
en
\(\int{sin^5x}dx\)
lost men toch op verschillende manieren op nietwaar?

sinus tot de vijfde macht kan je door middel van substitutie oplossen, en de even macht 4 niet...dat moet dan via al die formules?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integreren sinusfunctie

Klopt; de oneven macht is wat gemakkelijker (substitutie), de even macht zul je wat meer goniometrie op moeten loslaten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integreren sinusfunctie

sin(x)= 1-cos(2x)/2 Is dat een regel die ik gewoon uit mijn hoofd moet leren of moet ik zelfs kunnen met bepaalde tussenstappen?
\(\sin^2(x)=\frac{1-\cos(2x)}{2}\)
daar ging het toch om ...

Reageer