Versnelling sprinter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Versnelling sprinter

Een sprinter kan zijn topsnelheid 11m/s bereiken tijdens de eerste 15m van zijn koers.

Wat is de gemiddelde versnelling van de sprinter en in hoeveel tijd bereikt hij zijn topsnelheid?

Ik snap dit probleem niet en ik heb alles geprobeerd maar ik kom niet uit op het goede antwoord...

a = 4,41 m/s^2

en

t = 2,61 s

Re: Versnelling sprinter

Welke vergelijkingen ken je voor snelheid, afstand en dergelijke? Het gaat over een eenparig versnelde beweging.

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Versnelling sprinter

awel...

x=x_0 + v_0 t + 1/2 a t^2

v= v_0 + at......

Maar dan kom ik nog nergens...

en eenparig versneld kan het toch nie zijn? a is niet constant? ze vragen om de gemiddelde versnelling

dus ik snap het echt niet....

Berichten: 1.116

Re: Versnelling sprinter

Als zijn topsnelheid 11m/s is die hij in 15m aflegt. Wat is zijn gemiddelde snelheid die 15 m dan? Uitgaande van een eenparig versnelde beweging?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Versnelling sprinter

De antwoorden komen niet overeen met eenparige versnellende beweging. Is er geen functie voor a gegevn of een grafiek?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Versnelling sprinter

weet ik dus niet....

Ik weet niet hoe ik met deze gegevens uberhaupt aan een antwoord kan komen...
De antwoorden komen niet overeen met eenparige versnellende beweging. Is er geen functie voor a gegevn of een grafiek?
Nee dit zijn alle gegevens....

De assistente van de prof was tot dat antwoord gekomen....

Kan me niet meer herinneren hoe, het is alweer bijna een jaar geleden, maar het was met alleen deze gegevens en het is geen eenparig versnelde beweging....

Berichten: 1.116

Re: Versnelling sprinter

Zijn de antwoorden onderaan je beginpost ook de werkelijke goede antwoorden? Of zijn dat eigen berekende antwoorden, waar ik eigenlijk vanuit ging?

Ik dacht namelijk aan:
\(s(t) = \frac{1}{2}at² = 15m\)
\(v(t) = at = 11\)
\(\frac{1}{2}11t = 15\)
\(11t = 30\)
\(t = \frac{30}{11} = 2.727s\)

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Versnelling sprinter

JWvdVeer schreef:Zijn de antwoorden onderaan je beginpost ook de werkelijke goede antwoorden? Of zijn dat eigen berekende antwoorden, waar ik eigenlijk vanuit ging?

Ik dacht namelijk aan:
\(s(t) = \frac{1}{2}at² = 15m\)
\(v(t) = at = 11\)
\(\frac{1}{2}11t = 15\)
\(11t = 30\)
\(t = \frac{30}{11} = 2.727s\)
Nee nee dat zijn de antwoorden van onze assistente.... dus de goede antwoorden

Maar ik was tijdens die oefenzitting ook tot het bovenstaande antwoord gekomen maar dat was just de clue dat dat het niet kon zijn :S

Berichten: 1.116

Re: Versnelling sprinter

Nee dit zijn alle gegevens....

De assistente van de prof was tot dat antwoord gekomen....

Kan me niet meer herinneren hoe, het is alweer bijna een jaar geleden, maar het was met alleen deze gegevens en het is geen eenparig versnelde beweging....
Dan denk ik dat we de helderziende langs moeten laten komen...

Hier kan je namelijk vrijwel niets mee zonder verdere informatie of er vanuit te gaan dat het eenparig versnelde beweging is. Kun je die `assistente van de prof` niet even mailen o.i.d.?

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Versnelling sprinter

JWvdVeer schreef:Dan denk ik dat we de helderziende langs moeten laten komen...

Hier kan je namelijk vrijwel niets mee zonder verdere informatie of er vanuit te gaan dat het eenparig versnelde beweging is. Kun je die `assistente van de prof` niet even mailen o.i.d.?


Nee die voelt zich te belangrijk om op mijn mail te antwoorden ;)

Berichten: 1.116

Re: Versnelling sprinter

Nee die voelt zich te belangrijk om op mijn mail te antwoorden ;)
Die ziet nu ook gewoon in dat het antwoord niet klopt... ;)

Als de gemiddelde versnelling namelijk 4.41 zou zijn. Dan is je snelheid na 2.61s gelijk aan
\(v = \overline{a}t = 4.41\frac{m}{s²} \cdot 2.61s = 11.5101m/s\)
Hieruit volgt dat de trein gemiddeld
\(\frac{11.5101\frac{m}{s}}{2} = 5.75505\frac{m}{s}\)
heeft gereden.

Daaruit volgt weer dat hij een afstand van
\(s(t) = \overline{v}t = 5.75505\frac{m}{s} \cdot 2.61s = 15.02\)
Ofwel: de afstand klopt wel, maar de snelheid niet. Weet je niet heel zeker dat de opgave niet werkt met een snelheid van 11.5m/s?

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Versnelling sprinter

JWvdVeer schreef:Die ziet nu ook gewoon in dat het antwoord niet klopt... ;)

Als de gemiddelde versnelling namelijk 4.41 zou zijn. Dan is je snelheid na 2.61s gelijk aan
\(v = \overline{a}t = 4.41\frac{m}{s²} \cdot 2.61s = 11.5101m/s\)
Hieruit volgt dat de trein gemiddeld
\(\frac{11.5101\frac{m}{s}}{2} = 5.75505\frac{m}{s}\)
heeft gereden.

Daaruit volgt weer dat hij een afstand van
\(s(t) = \overline{v}t = 5.75505\frac{m}{s} \cdot 2.61s = 15.02\)
Ofwel: de afstand klopt wel, maar de snelheid niet. Weet je niet heel zeker dat de opgave niet werkt met een snelheid van 11.5m/s?
heel zeker.... want ik heb zojuist een uur gezeten op een simpel kinematica sommetje :S

achja het antwoord zal dan wel hopelijk fout zijn als hier zelfs niet de goede berekening gegeven kan worden :S

mrja iig TNX ;)

Berichten: 1.116

Re: Versnelling sprinter

achja het antwoord zal dan wel hopelijk fout zijn als hier zelfs niet de goede berekening gegeven kan worden :S
Je volgt wel onze uitleg met motivatie waarom het antwoord fout zou moeten zijn?

Reageer