Flux berekenen (dubbel integraal)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Flux berekenen (dubbel integraal)

En nog maar een vraagstukje = D

Door excessief maple gebruik ben ik de kunst van het integreren zowat verleerd (-.- )

En heb ik dus problemen met deze oefening die op zich best simpel zou moeten zijn... (zie bijlage)

mijn, foute, berekening.. : )

flux door bol is dus:

E.A = 4.Pi.(b/2)² . Q/(4Pi.epsilon.(b/2)²)

FLUXbol = Q/epsilon

FLUX schijf = q.b/(4Pi.epsilon) . int(int(1/(b²+R²)^(3/2)))dRdtheta [0,R]x[0,2Pi]

= a.R.b.2.Pi / (2.b².epsilon.Pi.sqrt(R²+b²) (of zoiets, kan zijn dat ik tik foutje heb gemaakt of iets vergeten overtypen ben..))

al bij al kom ik tot de uitkomst dat het verband tussen R en b:

R = b*sqrt(-b^2/(b^2-1))

wat fout is..
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (46.24 KiB) 230 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Flux berekenen (dubbel integraal)

In simpele gevallen (bol, rechthoekig blok) is je dubbele integraal het omsloten oppervlak maal de veldsterkte ter plaatse.

Berichten: 17

Re: Flux berekenen (dubbel integraal)

In simpele gevallen (bol, rechthoekig blok) is je dubbele integraal het omsloten oppervlak maal de veldsterkte ter plaatse.
en dat zou fantastisch werken moesten we met een gesloten oppervlak zitten, of een uniform veld door de schijf, helaas is dit niet het geval zoals in de vraag te zien is..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Flux berekenen (dubbel integraal)

Ik vind het een beetje moeilijk lezen zonder LaTeX, dus hier mijn uitwerking.

Ik plaats de puntlading in de oorsprong.
\(\vec{E}=\frac{1}{4\pi\epsilon_0}\frac{Q}{r^2}\hat{r},\ \ \vec{r}=x\hat{x}+y\hat{y}+b\hat{z}, \ \ \hat{r}=\frac{x\hat{x}+y\hat{y}+b\hat{z}}{\sqrt{x^2+y^2+b^2}}\)
\(\Phi=\int \int_A \vec{E} \cdot \ dx \ dy \ \hat{z}=\frac{Q}{4\pi\epsilon_0} \int \int_A \frac{x\hat{x}+y\hat{y}+b\hat{z}}{(x^2+y^2+b^2)^{\frac{3}{2}}} \cdot \ dx \ dy \ \hat{z}= \frac{Q}{4\pi\epsilon_0} \int \int_A \frac{b}{(x^2+y^2+b^2)^{\frac{3}{2}}} \cdot \ dx \ dy \ \)


Met:
\(x=r \cos{\theta}, \ \ y=r \sin{\theta}\)
\(\Phi= \frac{Q}{4\pi\epsilon_0} \int_0^{2\pi} \int_0^R \frac{b}{(r^2+b^2)^{\frac{3}{2}}} r \ dr \ d\theta=\frac{Q}{2 \epsilon_0}\left[ -\frac{b}{\sqrt{r^2+b^2}}\right]_0^R=\frac{Q}{2\epsilon_0} \left(1-\frac{b}{\sqrt{R^2+b^2}}\right)=\Phi_{Bol}=\frac{Q}{4 \epsilon_0}\)
\(2b=\sqrt{R^2+b^2} \Leftrightarrow R=\sqrt{3}b\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Flux berekenen (dubbel integraal)

Heb je nog iets gehad aan mijn uitwerking?

Ik zie nog een klein typ foutje hierboven.
\(\Phi_{Bol}\)
moet natuurlijk zijn:
\(\frac{\Phi_{Bol}}{4}\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer