Contractloos werken bij uitzendbureau?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Contractloos werken bij uitzendbureau?

Ik doe nu een vakantiejob via een uitzendbureau.
Verborgen inhoud
(Zij hebben mij niet gevonden, ik moest na contact met het bedrijf via hen solliciteren, ook al stond ik in hun bestand. En plots bleek ik ideaal te zijn?)


Nu ging ik vorige maand mijn contract gaan tekenen, en ze vertellen mij dat ze mij een interimcontract per week gaan geven, een maand lang, en vervolgens geven ze mij mijn eerste contract voor die eerste week. Ik weet dat dit al op het randje van het wettelijke is, maar ik doe er niet moeilijk over. Werk is werk.

Nu komt mijn contract voor de tweede week op tijd toe, namelijk nog in de eerste week.

Mijn contract voor de derde week had ik niet op tijd, dus ben ik gaan aankloppen bij het uitzendbureau na twee dagen werken zonder contract. Die avond bleek dat ze inderdaad (dezelfde dag) al via de post waren toegekomen. De vierde week was het weer hetzelfde, maar ging ik maandag gaan aankloppen bij het uitzendbureau.

Op de mededeling dat ik nog geen contract had (na die ene maandag opnieuw te werken zonder contract) kreeg ik het antwoord: " dat dat normaal was. Ze waren namelijk net de contracten voor die week aan het afdrukken, als ik hem na deze week niet had, DAN was het tijd om aan te kloppen." Ik zei toen dat ik dat niet normaal vond dat ik een week lang werk zonder contract, en dus zochten ze mijn contract uit een grote stapel en mocht ik hem daar direct tekenen.

Ik gebaarde van den domme, maar eigenlijk vind ik dit er serieus over. Dus er werken in de regio minstens 100 mensen bij dat uitzendbureau zonder contract? Wat bij werkongevallen, ziekte, het laatste loon, zomaar stoppen met nieuwe contracten tegen de beloften in enz.? Zonder contract sta je volgens mij wel heel erg zwak. Dat er ook aan de lopende band geantidateerd wordt, (waardoor ik 100% zeker ben dat hun modus operandi illegaal is) moet ik er ook niet bij vermelden.

Nu is de vraag: bij wie of bij welke instantie kan ik een klacht neerleggen/een anonieme tip geven/een suggestie doen/een boze mail sturen? Ik leid hier wel geen schade, en voor mijn ouders zou ik liever hebben dat alles anoniem kan verlopen (hoewel ik dat eigenlijk niet per se nodig vind). Een boos interimbureau is namelijk weer een kans minder op werk. Maar voor al die andere mensen in die stapel die hun mond niet durven/kunnen opendoen wil ik er wel wat moeite in steken.

Iemand een idee waar ik moet kloppen? FOD'en? Politie?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Contractloos werken bij uitzendbureau?

Als je werkt zonder schriftelijk contract, betekent dat niet dat je geen arbeidsoverkomt hebt. Zeker niet als mondeling is afgesproken dat je arbeid verricht voor jouw werkgever. In het geval van aansprakelijkheid, ziekte etc gelden dan gewoon de 'normale' regels uit het arbeidsrecht.

Zonder contract sta je dus niet per definitie zwak. Zeker niet als je al langere tijd zonder contract werkt.

In Nederland bestaat een instantie waar je wantoestanden in de uitzendbranche kan melden: de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU). Wellicht bestaat er in Belgie ook zo'n organisatie.

Voor meer vragen over het (NL) uitzendrecht, hoor ik het graag.

Reageer