Versnellen door gekromde ruimte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Versnellen door gekromde ruimte

Een vraag die ik me al lang stel en die zeer logisch is in de ART is waarom een voorwerp versnelt wanneer de ruimtetijd waarin het zich bevindt wordt gekromd?

Heeft het iets te maken met het feit dat snelheid door tijd wordt omgezet in snelheid door ruimte? Gaat de tijd dan trager voor een voorwerp in een gekromd stuk ruimtetijd?

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Versnellen door gekromde ruimte

die hanze schreef:Een vraag die ik me al lang stel en die zeer logisch is in de ART is waarom een voorwerp versnelt wanneer de ruimtetijd waarin het zich bevindt wordt gekromd?

Heeft het iets te maken met het feit dat snelheid door tijd wordt omgezet in snelheid door ruimte? Gaat de tijd dan trager voor een voorwerp in een gekromd stuk ruimtetijd?
Ik denk dat de ruimte gekromd wordt in de richting dat het voorwerp versnelt.

M.a.w. : ruimte wordt uitgerekt naar de massa toe, misschien wel door de massa...

Dat is relatief :D/ ;) :D/ ;) makkelijk voor te stellen.

Ik heb hier ook lang mee gezeten, maar dit lijkt mij een mogelijke oplossing.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Versnellen door gekromde ruimte

die uitrekking van de massa zelf is minimaal zeker als we over alledaagse voorwerpen spreken zoals een vallende bal enzo..... Het is niet de ruimte die gebogen wordt maar de ruimtetijd, das iets anders en je geeft ook niet aan waarom het voorwerp in een gekromde ruimtetijd versnelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Versnellen door gekromde ruimte

die uitrekking van de massa zelf is minimaal zeker als we over alledaagse voorwerpen spreken zoals een vallende bal enzo..... Het is niet de ruimte die gebogen wordt maar de ruimtetijd, das iets anders en je geeft ook niet aan waarom het voorwerp in een gekromde ruimtetijd versnelt.
Ik denk dat we nog niet op een lijn zitten over dit onderwerp.

De uitrekking van de ruimte waar ik het over had zou misschien veroorzaakt worden door de aanwezige massa.

Een hemellichaam trekt dan de ruimte(tijd) naar zich toe, zoals een knoop in een netwerk elastiekjes zou doen.

Daardoor vervormt de ruimte dan en alle materie/energie die door zo'n gravitatieveld beweegt volgt de lijnen die gevormd worden door de opeenvolging van Plancklengtes.

Die minimale lengtes zelf worden dus uitgerekt en dat werkt dwingend voor de materie die erdoorheen beweegt.

Ik denk dat ik het nu duidelijker heb verwoord.

( Voor mij is Ruimte en Ruimtetijd even hetzelfde omdat ik geen verschil kan benoemen. )
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Versnellen door gekromde ruimte

In algemene relativiteit bewegen testdeeltjes (waarop geen externe kracht inwerkt) op geodeten. Dit zijn banen die de afgelegde afstand in de ruimtetijd extremaliseren. Er zijn nog andere definities, bijvoorbeeld wordt langs deze baan de raakvector parallel getransporteerd. Dit is dus de te verwachten notie van 'recht' in een gekromde ruimtetijd. Het blijkt ook dat door perturbatief naar de koppeling van materie aan geometrie, dus naar de veldvergelijkingen, dat testdeeltjes op geodeten moeten bewegen (het is dus geen aparte onderstelling, een vrij mooi resultaat).

In een Minkowski ruimtetijd bijvoorbeeld betekent dit dat de banen gewoon eenparig rechtlijnig (EPR) zijn. Waarom geodeten in een gekromde ruimte een versnelling kunnen hebben vind je onmiddellijk uit de formule voor geodeten die je bijvoorbeeld [url=http://op%20wiki%20(eng)]op wiki (eng)[/url] vindt.

Maar het zal intuïtief wel duidelijk zijn dat het geëxtremaliseerde pad niet meer EPR kan zijn. Stel dat de metriek in een 2D ruimte wordt gegeven door
\(f(x,y)\left(\begin{array}{cc}1 & 0 \\ 0 & 1 \end{array}\right)\)
,
\(f>0\)
dwz afstanden langs een kromme C met parametervergelijking (x(s),y(s))in deze ruimte worden gegeven door
\(\int_{s_i}^{s_f} f(x,y) \sqrt{\left(\frac{dx}{ds}\right)^2+\left(\frac{dy}{ds}\right)^2}ds \)
.

Dan zal de kortste weg zoveel mogelijk gaan langs zones waar f klein is, en dus niet noodzakelijk rechtdoor gaan. Hetzelfde treedt op in een ruimtetijd (hoewel daar lengte maximaal blijkt te zijn in plaats van minimaal).

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Versnellen door gekromde ruimte

eendavid schreef:In algemene relativiteit bewegen testdeeltjes (waarop geen externe kracht inwerkt) op geodeten.

...

Hetzelfde treedt op in een ruimtetijd (hoewel daar lengte maximaal blijkt te zijn in plaats van minimaal).
Ik was weer even op zoek naar de onderwerpen over gekromde ruimte en kom weer op dit Topic terecht.

Wat mij nu opvalt is dat je de formule als uitgangspunt neemt om te verklaren waarom iets kan versnellen in een gekromde ruimte.

Ik zou denken dat een formule wordt gevonden om een verschijnsel te beschrijven.

Het verschijnsel is er eerder dan de formule die hem probeert te beschrijven.

M.a.w. : denk je dat hiermee een antwoord is gegeven op de vraag van die hanze ?

Ik wil nog een poging doen : Wanneer materie alleen kan bestaan in een medium dat we ruimte noemen en dat medium heeft een soort van resolutie (de Plancklengte E-35 m), dan kun je je voorstellen dat een eenparige beweging van een voorwerp in die ruimte verandert in een versnelling wanneer het medium opgerekt wordt.

( Het is dus alleen mogelijk voor materie om te bestaan op deze resolutie-ruimte-punten. Daarom wordt de beweging van een voorwerp beinvloed doordat de ruimte verandert. )

"The Planck lengthis about 10E−20 of the diameter of a proton, and thus is an extremely small length. It is much smaller than the smallest length values ever measured or probed, which are about 10−5 of a proton diameter."
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Versnellen door gekromde ruimte

Paul_1968 schreef:Wat mij nu opvalt is dat je de formule als uitgangspunt neemt om te verklaren waarom iets kan versnellen in een gekromde ruimte.

Ik zou denken dat een formule wordt gevonden om een verschijnsel te beschrijven.

Het verschijnsel is er eerder dan de formule die hem probeert te beschrijven.

M.a.w. : denk je dat hiermee een antwoord is gegeven op de vraag van die hanze ?
Je kan inderdaad afleiden dat testdeeltjes op geodeten bewegen, dit hoeft niet als postulaat genomen te worden. Het is vanzelfsprekend wél de natuurlijke veralgemening van EPR, en dit is de zin waarin de 'formule' in de vorige post 'gevonden' werd (dus als natuurlijk extra postulaat). In een zekere zin is dit ook een verantwoord verhaal, want de afleiding van geodetische beweging onderstelt een (eveneens natuurlijke) manier van koppeling van materie, en toont dan aan dat materie op geodeten beweegt. Het is dus voor een vereenvoudigende uitleg maar de vraag hoe je de vraag wil vertellen. Als je liever de afleiding hebt, kan je dit paper van Gralla en Wald bestuderen.

Voor alle duidelijkheid: we weten dat in een vlakke ruimtetijd deeltjes eenparig rechtlijnig bewegen, en dus het kortste pad naar het eindpunt nemen. Een natuurlijke veralgemening voor vrije deeltjes naar een gekromde ruimtetijd is dat de deeltjes ook daar het kortste pad (t.o.v. de metriek die aanwezig is in die gekromde ruimte) nemen.

Wat betreft jouw opmerking: dit versnellen is een puur klassiek effect, en heeft niets met een hypothetische resolutie van de ruimtetijd te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Versnellen door gekromde ruimte

waarom een voorwerp versnelt wanneer de ruimtetijd waarin het zich bevindt wordt gekromd?


Deze vraag heeft te maken met de wetten van Newton. Hierbinnen wordt deze stelling omschreven. De tweede wet van Newton luidt: Kracht verandert beweging. Op het moment dat een massa per snelheid wordt voortbewogen is de kracht van de beweging gelijk aan die van de impuls.

Reageer