Watvoor bloedonderzoek bij fasciculaties bij lege maag (zie uitleg)?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Watvoor bloedonderzoek bij fasciculaties bij lege maag (zie uitleg)?

In de tekst gaat het over een patiënt, die fasciculaties krijgt als zij een paar uur niets heeft gegeten. Intense fasciculaties die zich op veel plaatsen voordoet (tong, ogen, mondspieren, armen, gehele romp). Nu is de vraag wat voor onderzoek er het beste kan worden aangevraagd, ik denk zelf dat het om bloedonderzoek gaat, en dan op langdurig tekort van vitaminen (vooral vitamines B geloof ik). Maar zijn er ook nog andere dingen waar ik aan moet denken om erbij te zetten?

Berichten: 1.116

Re: Watvoor bloedonderzoek bij fasciculaties bij lege maag (zie uitleg)?

Wat is je volledige DD?

Weet je overigens zeker dat het fasciculaties zijn? Kunnen het geen tremoren of myokloniën zijn?

Wellicht heb je nog iets aan elektromyografie?

Mogelijk dat je ook nog zou kunnen denken aan Alzheimer, (bulbaire) ALS

Re: Watvoor bloedonderzoek bij fasciculaties bij lege maag (zie uitleg)?

JWvdVeer schreef:Wat is je volledige DD?

Weet je overigens zeker dat het fasciculaties zijn? Kunnen het geen tremoren of myokloniën zijn?

Wellicht heb je nog iets aan elektromyografie?

Mogelijk dat je ook nog zou kunnen denken aan Alzheimer, (bulbaire) ALS
Er staat fasciculaties ja, maar even offtopic: hoe kan je precies het verschil tussen die 3 zien? Ik dacht dat fasciculaties minder "grof" zijn dan myokloniën? En tremor, dat is weer nog groter, echt een lichaamsdeel toch?

Emg is inderdaad ook een nuttige, dankje stom dat ik daar niet aan gedacht had. Beetje last van tunnelvisie ;)

Ik denk inderdaad aan dat soort ziektes, maar het gaat puur om iemand die fasciculaties krijgt alléén op het moment dat er een paar uur niets genuttigt is. Ik heb nog nooit gehoord dat dat bij zulke ziektes voorkomt. Maar waar het dan wel door komt kan ik niet zeggen. Verder staat er niet veel nuttigs.

Berichten: 1.116

Re: Watvoor bloedonderzoek bij fasciculaties bij lege maag (zie uitleg)?

Fasciculaties zijn inderdaad minder grof. Het belangrijkste is dat fasciculaties geen beweging over een bepaald gewricht veroorzaken (ook wel spiertrillen genoemd). Het gaat hierbij om geïsoleerde motorische eenheden.

Een tremor is een zich stereotype herhalende beweging. Kenmerkend is vaak dat deze toeneemt of afneemt (afhankelijk van type tremor) wanneer er inspanning wordt geleverd. Meestal is deze meest uitgesproken in de armen, maar daarnaast kunnen benen, kin en tong ook meedoen. Karakteristiek is de `pillen draaien`/`centen tellen`-tremor.

Myoclonus is een snelle aan- en ontspanning van een volledige spiergroep. Als het op een ziekte wijst zijn er meestal al eerder symptomen geweest.
Ik heb nog nooit gehoord dat dat bij zulke ziektes voorkomt.
Ik ook niet. Zou ook geen pathofysiologie kunnen verzinnen. Hooguit hypoglykemie. Maar dan zou het een (fysiologische) tremor moeten zijn die enkel wat sterker optreedt.

Wat eet de patiënt overigens? Als hij/zij kogelvis eet, kun je ook dergelijke dingen krijgen. Het is namelijk vrij typisch dat het na het eten optreedt. Houdt het op den duur ook weer op? Hoe lang duur zo'n periode dan ongeveer?

Voor bloedonderzoek zou je nog CK, daarnaast mogelijk nog IgG/IgM tegen Borelliose.

Zou het overigens ook niet gewoon psychisch kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Watvoor bloedonderzoek bij fasciculaties bij lege maag (zie uitleg)?

Wat eet de patiënt overigens? Als hij/zij kogelvis eet, kun je ook dergelijke dingen krijgen. Het is namelijk vrij typisch dat het na het eten optreedt.
Het treedt op als ze een paar uur niet gegeten heeft.
Voor bloedonderzoek zou je nog CK, daarnaast mogelijk nog IgG/IgM tegen Borelliose.
Als er geen anamnese is van een tekenbeet lijkt mij dat laatste opportuun. CK is obligaat, net zoals elektrolyten en vitamine B status. Je zou theoretisch kunnen denken aan een postprandiale intracellulaire shift van kalium op basis van insuline waardoor een soort minor hypokaliemische periodieke paralyse ontstaat.
Zou het overigens ook niet gewoon psychisch kunnen zijn?
Fasciculaties psychisch? Lijkt me niet. Het kan natuurlijk wel een op psychische gronden beruste benigne fasciculatiesyndroom zijn.

Naald EMG doen en je weet meer.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer