Lichtflitsen zien bij schrikreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Lichtflitsen zien bij schrikreactie

Als ik s'avonds in bed lig, dan kraakt er door de kou of warmte soms een balk of stuk beton in het plafond. Als ik van dat (harde) geluid erg schrik, dan zie ik heel even een witte lichtflits, en voelt het ook aan alsof mn hersenen even ineenkrimpen. Ik heb dan weleens het gevoel dat ik me bijna doodgeschrokken was.

Waardoor treedt dit lichtflits effect op?

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Lichtflitsen zien bij schrikreactie

Misschien was dat de tunnel naar het hiernamaals.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lichtflitsen zien bij schrikreactie

Een schrik reactie is klaarblijkelijk zo heftig dat een schrik mede als een lichtflits wordt waargenomen.

Je kan dit nog het beste vergelijken met druk uitoefenen op je oog (of er op slaan) dan zie je ook witte vlekken/flitsen. (sterrretjes)

hoewel deze cellen gevoellig zijn voor licht zijn ze nog een klein beetje gevoelig voor druk. Hetzelfde zou denk ik op de een of andere manier voor jou ogen moeten gelden. Ik ben hier echter niet zeker van.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Lichtflitsen zien bij schrikreactie

Bedoel je dat mn ogen op geluid reageren?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lichtflitsen zien bij schrikreactie

niet direct op het geluid zelf, op de schrikreactie in je lichaam. Dit veroorzaakt zo'n overdoses aan signalen dat het lijkt alsof je lichtflitsen ziet. Zelf ben ik hier ook niet helemaal zeker van.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Lichtflitsen zien bij schrikreactie

Wouter heeft het juist als hij stelt dat druk op je ogen signalen naar je hersenen stuurt die je interpreteert als het zien van een witte flits.

Vooral als je je verschrikt om het moment dat je aan het inslapen bent (dus langzaam naar een lagere bewustzijnsfase aan het wegzakken bent maar er nog niet helemaal in zit, dit is de fase waarin veel mensen soms ook een plotse spiersamentrekking in hun benen krijgen) kunnen er soms van die flitsen ontstaan als je door dat verschieten onbewust je ogen sterk dichtknijpt en daardoor druk op je ogen zet.

Deze flitsen horen in feite bij het "pakket" rare neurologische verschijnselen die bij veel mensen optreden als zij in een volledig verduisterde kamer, horizontaal liggend, in een rustfase terecht komen.

Met deze overgangsfase gebeurt het soms dat bepaalde electrische signalen in je hersenen verkeerd verzonden worden en daarom soms als angstwekkende verschijnselen (zoals auditief als visueel) ervaren worden. Sommige personen hebben dit nooit terwijl andere er extreem gevoelig voor zijn.

Ik durf wedden dat je, mocht je overdag in bed liggen en klaarwakker zijn, je deze verschijnselen niet zou hebben, is het niet?

Als je er erg veel last van hebt, ga dan es bij een goede doe-het-zelf zaak om van die bekende oranje schuimachtige oordopjes, die men gebruikt bij het bedienen van lawaaierige machines. Ik gebruik ze sinds een tijdje omdat ik het best slaap als het muisstil is. Deze oordopjes dempen het geluid werkelijk enorm. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Lichtflitsen zien bij schrikreactie

Ik durf wedden dat je, mocht je overdag in bed liggen en klaarwakker zijn, je deze verschijnselen niet zou hebben, is het niet?
Volgens mij heb ik het ook weleens gehad als ik gewoon in mn stoel zat en bijv. savonds/snachts naar buiten aan het kijken was. Het gebeurt overigens maar zelden en het stoort me maar ongeveer 10 seconden.

Ik vind dat van die spieren die samentrekken (rond mn ogen wellicht) denk ik het meest waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Lichtflitsen zien bij schrikreactie

Efkes offtopic:

Waarom voelt ge u hart zo bonken, zelfs tot in het hoofd, als ge hevig geschrokken zijt ?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Reageer