Plasma behouden

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 382

Plasma behouden

Hallo,

Ik wil graag, voor mijn plezier, een plasma creeëren en dat behouden. Ik wil dat doen in een vacuüm cilinder (uiteraard met twee kijkgaten) en daarin magneten om het plasma in te vangen. In hoeverre is het mogelijk om dat plasma te bewaren zonder het te bestralen met microgolf stralen en is het gevaarlijk om het zomaar uit het magnetische veld te halen en dus tegen een de cilinder aan te laten vallen? Ik heb al eens eerder een werkstuk over plasma gemaakt, dus volgens mij is het zo dat een plasma alleen behouden blijft als je het plasma behoud door het te bestralen (toevoegen van energie), maar ik heb het verslag hier niet meer liggen.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Plasma behouden

Plasma is véél heter dan de omgeving en zal dus uitstraling geven. Dat energieverlies zal je moeten compenseren om het plasma in stand te houden. Geen sinecure. Als je het niet doet gaat de ionisatie verloren.

Berichten: 382

Re: Plasma behouden

Plasma is véél heter dan de omgeving en zal dus uitstraling geven. Dat energieverlies zal je moeten compenseren om het plasma in stand te houden. Geen sinecure. Als je het niet doet gaat de ionisatie verloren.


Dan lijkt mij dat het compenseren van de verloren energie, dus ook per (soort) plasma verschilt. Van welke stof is dit dan het meest "rendabel" (kost het minste aan energie)? Waterstof?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Plasma behouden

Wat dacht je van een neon reclamebuis?!

Reageer