Achromatisch lenzenstel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Achromatisch lenzenstel

Ik ken de theorie uit de cursus, maar snap echt niet hoe ik aan zo een oefening begin, kan iemand me helpen?

"Ontwerp een achromatisch lenzenstel met brandpuntsafstand 0.35m uit kroonglas & flintglas. de lenzen moeten aan elkaar passen & de voorkant van de lens uit flintglas moet vlak zijn."

antw: 8.8cm en -12.6cm

spectralllijn C d F dispersiegetal

golflengte: 565.3 587.6 486.1 v

kroonglas: 1.514 1.517 1.524 51.7

flintglas: 1.622 1.627 1.639 36.9

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Achromatisch lenzenstel

Denk om te beginnen aan kromtestralen aan beide zijden van de enkelvoudige lenzen en aan de brandpunstafstanden.

Berichten: 16

Re: Achromatisch lenzenstel

Kromtestraal aan een kant is dan 0 omdat het vlak is, hoe kan ik dan weten wat het aan de andere kant is?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Achromatisch lenzenstel

Kromtestraal aan een kant is dan 0 omdat het vlak is, hoe kan ik dan weten wat het aan de andere kant is?
Om de lenzen 'naadloos' op elkaar te kunnen aansluiten moeten ze dezelfde kromtestraal hebben, dus niet noodzakelijkerwijs plat.

1/f1 + 1/f2 = 1/fstelsel

Dunne lens: 1/f = (n-1)(1/r1 - 1/r2)

Je moet zorgen, dat het violette brandpunt van de één samenvalt met die van de ander. Idem voor rood.

Berichten: 16

Re: Achromatisch lenzenstel

De voorkant moet vlak zijn, dan is de kromtestraal van de voorkant toch 0?

Dan waar ze aan elkaar hangen moet inderdaad de kromtestraal gelijk zijn, maar wat dan met de kromtestraal aan de andere kant van het kroonglas?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Achromatisch lenzenstel

De voorkant moet vlak zijn, dan is de kromtestraal van de voorkant toch 0?
Nee, dan is de kromtestraal oneindig.

Om er wat gevoel bij te krijgen:

neem een knikker, de kromtestraal is de afstand van het middelpunt van de knikker tot de buitenkant. Stel het is een knikker van 2cm doorsnede, dan is dus de kromtestraal 1cm.

Neem nu een veel grotere knikker van 10cm doorsnede, met dus een kromtestraal van 5cm. Als je naar het oppervlak kijkt, lijkt het veel minder rond dan bij die van r=1cm.

Neem nu nog een veel grotere knikker, zeg: de aarde. die heeft een veeeel grotere kromtestraal, en als je naar het aardoppervlak kijkt, zeg je (bij benadering) "dit is recht en vlak, niet gekromt"

dus: bij groter wordende kromtestraal is het oppervlak van de knikker steeds iets minder bol.

Perfect vlak is dus een oneindig grote bol, met dus een oneindig grote kromtestraal.

(ter volledigheid: een kromtestraal van 0 is een punt)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Reageer