beweringen over de glycolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

beweringen over de glycolyse

Klintersaas schreef:(Herkomst: simulatie-examen EMSA 2009)

1) Welke van de volgende beweringen is niet juist voor de glycolyse:

  1. in anaeroob milieu
  2. gaat door in het cytoplasma
  3. is een deel van de fermentatie
  4. gaat door na de citroenzuurcyclus
Verborgen inhoud
Antwoord D.


Stel een vraag over deze oefening.
Zou je bij deze vraag ook niet antwoord A kunnen aanduiden? ;)

Berichten: 1.116

Re: beweringen over de glycolyse

Glycolyse kan zowel optreden in aeroob als anaeroob milieu. Overigens vind ik de vraagstelling een beetje krom-Nederlands. En zal juist met name in anaeroob milieu plaatsvinden. Glycolyse levert namelijk netto 2 ATP-moleculen op zonder dat je er ook maar één molecuul zuurstof in hoeft te stoppen voor het afbreken van glucose tot lactaat. Het nadeel van dit anaeroob afbreken van glucose is dat hierbij veel lactaat wordt gevormd wat vervolgens je lichaam kan verzuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: beweringen over de glycolyse

Dan heb je het over melkzuurgisting, niet?

Berichten: 1.116

Re: beweringen over de glycolyse

Dan heb je het over melkzuurgisting, niet?
Hoe bedoel je? Ik bedoel gewoon het proces van glycolyse zoals het bij mensen en dieren optreedt (weet niet of het voor alle mensen geldt). Bij mensen krijg je dat als er veel glycolyse plaatsvindt, zoals bij sporten bijv. dat je dan verzuurt. De zogenaamde lactaatacidose (melkzuuracidose).

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: beweringen over de glycolyse

Hoe bedoel je? Ik bedoel gewoon het proces van glycolyse zoals het bij mensen en dieren optreedt (weet niet of het voor alle mensen geldt). Bij mensen krijg je dat als er veel glycolyse plaatsvindt, zoals bij sporten bijv. dat je dan verzuurt. De zogenaamde lactaatacidose (melkzuuracidose).


Ja ik geloof dat we het over hetzelfde hebben ;) dankjewel in elk geval

Reageer