Verder te vereenvoudigen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

Verder te vereenvoudigen?

Ik zit met het volgende;

10 - x

-------- = een constante

x - 5√2

Kan dit beter worden vereenvoudigd?

En zo ja, is er dan wat over de constante te zeggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verder te vereenvoudigen?

Wat bedoel je precies met "vereenvoudigen"? Wil je die vergelijkingen oplossen naar x...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 11

Re: Verder te vereenvoudigen?

Wat bedoel je precies met "vereenvoudigen"? Wil je die vergelijkingen oplossen naar x...?
Ik wil eigenlijk de verhouding tussen x en de constante verkrijgen. Dus de x in verhouding tot de constante zien, maar dan vereenvoudigd indien mogelijk.

zoiets als 5x = c

maar dat zal m wel niet worden

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verder te vereenvoudigen?

Maar die constante is een vast, gegeven getal? Je kan wel voor elke constante, de bijhorende x berekenen. Door de vergelijking op te lossen naar x, kan je dat steeds eenvoudig doen. Wat is eigenlijk de bedoeling of achterliggende opgave?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 11

Re: Verder te vereenvoudigen?

de waarde 10 en -5√2, zijn beiden lengtegegevens van lijnen die volgens een formule met elkaar in verband staat.

10 =de uitkomst van 2p

5√2=de uitkomst van √(2(p²))

dus eigenlijk is de opgave:

2p - x

-------- = een constante

x - √(2(p²))

en nu zoek ik, eventueel met behulp van de uitkomsten uit p, een manier om de c vereenvoudigd in beeld te krijgen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verder te vereenvoudigen?

Als c de gezochte constante is, dan geldt: c(x-5√2) = 10-x, dus (1+c)x = 10+5√2, dus x is uit te drukken in c.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 11

Re: Verder te vereenvoudigen?

Als c de gezochte constante is, dan geldt: c(x-5√2) = 10-x, dus (1+c)x = 10+5√2, dus x is uit te drukken in c.
Oke, maar ik begrijp de stap tussen

c(x-5√2) = 10-x => (1+c)x = 10+5√2 niet helemaal.

Kun je me dit uitleggen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verder te vereenvoudigen?

desteen schreef:Oke, maar ik begrijp de stap tussen

c(x-5√2) = 10-x => (1+c)x = 10+5√2 niet helemaal.

Kun je me dit uitleggen?
Dat is gewoon een kwestie van termen met x samenbrengen in het linkerlid en termen zonder x samenbrengen in het rechterlid. Werk c(x-5√2) maar eens uit en kijk maar eens of je dan ook op (1+c)x = 10+5√2 uitkomt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 11

Re: Verder te vereenvoudigen?

Ja,

maar dat begrijp ik nou net niet. Hoe je daar dan op uitkomt.

Ben ook geen echte hoogvlieger.. ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Verder te vereenvoudigen?

Waarom geef je de opgave niet?

Berichten: 11

Re: Verder te vereenvoudigen?

omdat ik er geen opgave van heb.

ik kwam dit vraagstuk tegen bij het maken van een ruimtelijke figuur waar ik mee bezig ben. de x is de lengte van de derde rib en de c is de verhouding tussen het verschil tussen rib 1 en rib 3 gedeeld door het verschil tussen rib 1 en rib 2

zo zoek ik een mogelijkheid om de lengte van de derde rib, adhv de constante of de lengte van rib 1 of 2 te kunnen berekenen

Berichten: 703

Re: Verder te vereenvoudigen?

Dat is gewoon een kwestie van termen met x samenbrengen in het linkerlid en termen zonder x samenbrengen in het rechterlid. Werk c(x-5√2) maar eens uit en kijk maar eens of je dan ook op (1+c)x = 10+5√2 uitkomt.
desteen schreef:Ja,

maar dat begrijp ik nou net niet. Hoe je daar dan op uitkomt.

Ben ook geen echte hoogvlieger.. ;)
Om dat te doen werk je eerst alle haakjes weg. Vervolgens haal je alle termen met x naar een kant, en de rest naar de andere kant. Daarna ga je weer proberen om dingen buiten haakjes te halen.

Berichten: 11

Re: Verder te vereenvoudigen?

Dat is gewoon een kwestie van termen met x samenbrengen in het linkerlid en termen zonder x samenbrengen in het rechterlid. Werk c(x-5√2) maar eens uit en kijk maar eens of je dan ook op (1+c)x = 10+5√2 uitkomt.
Ik kom op het volgende uit;

10 + (c*5√2) = x(c+1)

volgens mij klopt dat ook.

Ik krijg alleen de c dan aan twee kanten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Verder te vereenvoudigen?

Wat voor ruimtelijke figuur?

Berichten: 11

Re: Verder te vereenvoudigen?

Een ruimtelijk figuur waaruit pi niet meer een verhouding is tussen omtrek en oppervlakte van een cirkel, maar bepaald kan worden vanuit de gelijkvormigheid en verhoudingsgelijkheid tussen vierkant en cirkel (in 2D) en blok en bol (in 3D) en je dus aan de hand van straal pi zou kunnen afleiden.

Reageer