2 houten balken 150x60x3000 vervangen door èèn stalenbalk van 6 meter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 47

2 houten balken 150x60x3000 vervangen door

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag mbt het vervangen van 2 houten balken 15 cm hoog, 6cm breed en 3m lang die dus samen de breedte van het huis zijn en in het midden worden ze ondersteunt door een houten A constructie.

Dat deze balken 15 hoog zijn klopt denk ik wel omdat de vuistregel is om de te overspannen lengte te delem door 20 dus 300/20 = inderdaad 15cm. Wat de regels zijn mbt de breedte van de balk weet ik niet.

Ik wil in de toekomst van deze houten A (die op een stalen binten constructie rust) af. Reden is om er tzt een dakkapel op te zetten en dan zou het mooi zijn als de huidige houten A er niet meer zou zijn, anders ziet het er zo bijzonder vreemd uit nl.

dus gegeven 2 balken 6x15 cm en 3 meter lang die gestut worden in het midden te vervangen door èèn balk stalen balk van 6m.

Als dit een houten balk zou moeten zijn zou deze dus 2x zo hoog moeten worden als de lengte 2x zo lang is, dus 30cm, wat een hele hoogte is. Echter het voordeel is wel dat ik er veel isolatie in kwijt kan.......... Maar ik denk dat die 30cm gewoon teveel is.

De vraag is, en nu komen op terrein waar ik vrij weinig van af weet (lees geen...) is om ipv die (denk ik ook) 5cm breed x 30cm hoog en 6meter lange houten balk een stalen H te plaatsen. Het liefst zou ik een gebruikte H gebruiken om zo de kosten zoveel mogelijk te drukken.

Wie o wie kan mij vertellen wat de specificaties zijn van zo'n stalen H balk????? En hoe bepaal/bereken je dat?

Bij voorbaat hartelijk dank!!!

Met vriendelijke groet

André

Berichten: 50

Re: 2 houten balken 150x60x3000 vervangen door

Zonder in detail te treden over een eventuele oplossing of berekening,

enkele opmerkingen en vragen:

- als ik het goed begrijp gaat het over een overspanning van 6m met in het midden een steun (die zou weg moeten)

- zijn de 2 houten balken van 3m doorlopend in het midden (thv de steun)

- opgelet: het is niet omdat de lengte 2x zo groot wordt, dat je de hoogte daardoor ook zomaar 2x mag doen. Als de doorbuiging van de ligger de bepalende factor is, zeker niet.

- Het zou beter zijn om gewoon te zien wat voor profielligger er nodig is aan de hand van de belasting die erop komt ipv een profiel te zoeken die gelijkwaardig is aan de 2 te vervangen liggers.

Berichten: 4.502

Re: 2 houten balken 150x60x3000 vervangen door

Die vermelde houten A-constructie duidt wrs op een spantpoot van een zg Hollands spant,waarop dus de kap rust met ,aangezien dat spant in het midden staat,meer de helft (0.625 L) van de kapconstructie draagt.

Ik zou maar niet op eigen houtje gaan zagen en slopen want je zult dan puin moeten ruimen;overleg met een constructeur die de constructie in ogenschouw neemt!

Berichten: 47

Re: 2 houten balken 150x60x3000 vervangen door

Ik ga zeker niet over een nacht ijs, dank je wel voor je bezorgheid. Ik heb al eens drama verhalen gehoord dus vandaar dat ik ruim ruim van te voren dit wil uitvogelen en het zeker met een professional wil gaan of laten uitvoeren. Ik wil gewoon een beetje weten waarover ze het dan hebben.

Als er nl dan zo'n dakkapel boer langs komt lijkt het allemaal zo eenvoudig, geen probleem meneer, voor 300 euro plaatsen we een enkele balk die dan rust op de buiten muren, vraag je even door dan blijkt dat ze een of andere houten constructie te maken die dan tegen de muur aan komt omdat de kwaliteit van de muur "niet goed genoeg is": ik denk wat hij eigenlijk bedoelde is dat een frame tegen de muur veel sneller gaat dan de oude er voorzichtig uit halen, ruimte maken voor de nieuwe, nieuwe netjes erin, opvullen en laten harden en dan pas mogen de stutten weg, bij gebruik van een extern frame kunnen ze alles in een dag doen.

het is idd een balk van 6 meter die rust op de spanpoot in het midden. Vandaar ook die 0,625 L (waar staat die L voor trouwens ??).

Alvast bedankt voor de antwoorden heren!

Mvgr

André

Berichten: 4.502

Re: 2 houten balken 150x60x3000 vervangen door

Die L staat voor de 6 meter totale overspanning van de kap en daarvan rust 0.625 deel op het spant als de gordingen uit een lengte bestaan.

Berichten: 47

Re: 2 houten balken 150x60x3000 vervangen door

dus gegeven dat het hier idd gaat over : een zgn Hollands spant is,waarop dus de kap rust met , aangezien dat spant in het midden staat,meer de helft (0.625 L) van de kapconstructie draagt met idd èèn doorlopen balk van 6m op het spant, wat kan je dan zeggen over de eventuele hoogte (en dikte) van een vervangende enkele balk die die gehele 6m zal moeten gaan overbruggen?

Je zou zeggen dat je de 'doorzakking' van die 0,625L voor een gegeven hoogte (wat was het 15 cm ) balk kan bepalen, dan gegeven diezelfde doorzakking kan je toch ook de hoogte van een 6m balk bepalen?

Of denk ik 'ietsje' te kort door de bocht???

André

Reageer