Veeltermenfunctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Veeltermenfunctie

Hai,

Ik moet het relatieve maximum vinden van de veeltermen functie y= -2x^3 + 5 x^2 +4x + 5.

Ik heb de afgeleide van de functie genomen en die gelijk aan nul gesteld maar dat komt niet goed uit. Ik weet dat een relatief maximum betekent dat het niet het grootste maximum is van de functie maar van een bepaald gebied. (Dat klopt toch?) Dus dat zou betekenen dat je op deze manier de absolute maxima krijgt en niet de relatieve. kan iemand me helpen het relatieve maximum te bepalen? o ja, de goede antwoorden zijn 5/6 of -1/3 of 5/2 of 2.

Bvd!!

Isabelle

Berichten: 254

Re: Veeltermenfunctie

Ik heb de functie afgeleid, de extrema gezocht en er 2 gevonden. Je kan dan eventueel bepalen hoe de derdegraadsfunctie stijgt en daalt en dan bepalen welke het relatief maximum is. Je zal zien waarom het een relatief maximum genoemd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Veeltermenfunctie

Afleiden en gelijkstellen aan 0 zal je hier 2 waardes opleveren.

De benaming relatief maximum of minimum ken ik niet. Ik ben de term 'lokaal extremum' gewoon. De methode van de afgeleide zal je hier 2 lokale extrema geven. Na verder (teken)onderzoek kan je inzien waarom die extrema lokaal genoemd worden en of het om minima of maxima gaat.

Edit: post wat aangepast om niet direct te verklappen wat hierboven gesuggereerd wordt ;)

Berichten: 47

Re: Veeltermenfunctie

oo stomme rekenfout, hoeveel tijd ik daar aan kwijt ben geweest.. sorry en bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Veeltermenfunctie

Hoe kom je op die "goede antwoorden"?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 47

Re: Veeltermenfunctie

een van die 4 is dus goed he, meerkeuzen vragen. die stonden bij de vraag

Berichten: 254

Re: Veeltermenfunctie

Als ik mij niet vergist heb, is 2 het goede antwoord

Berichten: 47

Re: Veeltermenfunctie

je vergist je niet, ik heb hem al. erg stomme fout

Reageer