Domein bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 382

Domein bepalen

Gegeven is:
\(h(x) = 1 - x^2\)
Bij deze formule moet ik het domein bepalen, zover ik weet heeft deze formule geen minimale of maximale grootte, dus wat is de correcte wiskundige notatie van het domein in dit geval?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Domein bepalen

Het domein is het interval van mogelijke x-waarden. Zijn er hier bepaalde waardes van x die geen beeld zouden geven?

Het andere is het bereik. Dat is het interval met alle mogelijke beelden van x. Als h(x) zo gedefinieerd is, zijn er dan bepaalde waardes die nooit bereikt zullen worden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Domein bepalen

Het domein is die verzameling getallen waarvoor de functie gedefinieerd is. Bij deze functie zijn alle mogelijke getalwaarden toegestaan, dus wat voor verzameling getallen stelt het domein hier voor?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Domein bepalen

Bij sommige functie wordt het domein door de gebruiker zelf gekozen tengevolge van aanwezig randvoorwaarden. Bijvoorbeeld bij de formules die de vrije val beschrijven.

In jouw geval wordt kennelijk bedoeld: wat is het grootste gebied waaruit je x mag kiezen en waarbij de functie bestaat.

Reageer