Rij

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Rij

Hallo mensen,

ik ben bezig met een opdracht van een recurrente betrekking en daarvoor moet ik het verband vinden van deze rijeen om een formule op te stellen. kan iemand de 4 verbanden vinden in deze rijeen? ik heb hard gezocht maar ik kan er echt geen vinden.

3-9-33-123-459-......

0-2-8-30-112-.....

1-3-11-41-153-.....

0-1-4-15-56-.....

als deze niet kunnen, dan bestaat er wel een verband tussen deze twee rijeen

3-11-41-153-571-.....

1-4-15-56-209-....

alvast echt heel erg bedankt!

groetjes

Alice

Re: Rij

Begin bij de eerste.

3-9-33-123-459-......

Je ziet als het goed is, dat elke term ongeveer 4 x zo groot is als de voorgaande. Op een klein verschil na. Dat verschil kun je bepalen.

Berichten: 3

Re: Rij

ik had dat ook geprobeerd, maar als je dan die verschil rij neemt, komt eruit

3-3-9-33-.....

het enige verband dat ik zie is dat de termen gelijk zijn aan de termen van de oorspronkelijke rij. Maar hoe kan je de termen uitdrukken aan de hand van de voorgaande (dus als een recurrente betrekking)?

alvast heel bedankt!

Re: Rij

Volgens mij alleen als
\(x_{n+1)=4. x_n - x_{n-1}\)
Maar in Vlamingen zijn ze op het gebied van rijen veel verder. Misschien iemand?

Berichten: 3

Re: Rij

Bedankt! Ik was er ook uitgekomen uiteindelijk! Maar nu kom ik in een ander probleem.

Mijn oorspronkelijke vraag was een uitdrukking vinden voor het aantal vrije neutronen met hoge en lage energie na t microsenconde, met t geheel en t groter of gelijk aan 0

De volgende reacties tussen atoomkernen en vrije neutronen vindt plaats:

1) een neutron met hoge energie botst tegen atoomkern, hij wordt geabsorbeerd waarbij 3 neutronen met hoge en 1 met lage energie vrijkomen

2) een neutron met lage energie botst tegen een atoomkern en wordt geabsorbeerd, waarbij 2 neutronen met hoge en 1 met lage worden afgestoot.

Op t=0 wordt er 1 neutron met hoge energie toegevoegd.

We zijn er achter dat het aantal hoge neutronen, noem deze $N_t$ wordt gegeven door

$N_t=4N_(t-1)-N_(t-2)$

en het aantal lage door

$n_t=4n_(t-1)-n_(t-2)$

Alleen ik weet niet hoe ik moet uitleggen hoe ik hieraan ben gekomen.

Ik heb een begin die luidt:

Stel $N_t$ het gevraagde aantal neutronen met hoge energie en $n_t$ het aantal met lage energie. Voor $n \geq 0$ kunnen $N_t$ en $n_t$ als volgt worden geteld. De $N_(t-2)$ aantallen neutronen die 2 jaar geleden aanwezig waren hebben zich drie-vereenvoudigd, wat oplevert $3N_(t-2)$ en er komen $N_(t-2)$ aantallen $n_(t-1)$ vrij.

Op hun beurt leveren de $N_(t-2)$ aantallen $n_(t-1)$ van vorig jaar 2 neutronen met hoge energie, dus $2N_(t-2)$ aantal $n_(t-1)$.

De $3N_(t-2)$ van vorig jaar leveren weer ieder 3 neutronen met hoge energie en 1 met lage, dus er zijn $9N_(t-2)$ en $3N_(t-2)$ aantal $n_t$.

nu snap ik niet hoe uit dit verhaaltje volgt dat er geldt

$N_t=4N_(t-1)-N_(t-2)$ en

$n_t=4n_(t-1)-n_(t-2)$

kan iemand mij helpen?

Alvast heel erg bedankt!!

Alice

Reageer