[computerprobleem]

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

[computerprobleem]

Sinds een paar dagen heeft mijn computer met WindowsXP en ESET-NOD32-virusvanger een volgend probleem.

Als ik opstart,krijg ik nu een rood scherm met text-zie bijlage-

Kan alleen verder als ik F1 of F10 aantoets,toets ik F1 dan kom ik in een blauw -soort config.scherm uit om waarin oa.drie devices staan uitgeschakeld aangegeven:sec. IDEmaster en sec.IDE slave en first SATA,????? Kom hier alleen uit door apparatuur uit te schakelen en opnieuw te starten.

Dan weer zelfde rood beel met text,nu F10 ingetoetst (geeft aan dat defaults zouden worden herplaatst) en kom dan verder op mijn gewone opstartscherm om mijn ww in te tikken,dat werkt dan.

Dan echter is de tijd met datum volledig ontregeld en komt de mededeling van ESET-NOD 32 dat de updates "mogelijk zijn verouderd"en de windows komt met zijn beveiliging ook met melding over ESET-probleem.

Corrigeer ik via Configscherm de tijd met datum,dan wordt na een minuut of 5 alles weer normaal beveiligd!

Sluit ik vervolgens mijn seance af en ga een paar uur later verder,dan weer hetzelfde avontuur!

Bijgevoegd het rode scherm en het sinds enkele maanden-geen verdere problemen veroorzakende scherm-ook erbij.

De laptop -van mijn vrouw- werkt normaal,dus ik zie het probleem in mijn computer;graag advies.
Bijlagen
DSC01112.JPG
DSC01112.JPG (147.92 KiB) 507 keer bekeken
DSC01114.JPG
DSC01114.JPG (158.92 KiB) 508 keer bekeken
DSC01113.JPG
DSC01113.JPG (146.71 KiB) 509 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [computerprobleem]

Je handelingen zijn correct (default waarden laden en dan door gaan)

Dit kan twee oorzaken hebben:

1) Je hebt een virus op je computer die de BIOS ontregeld

2) de CMOS batterij is (bijna) leeg. Dit kan gebeuren als de computer een paar jaar oud is. Deze is vrij eenvoudig te vervangen, maar is lastig via internet uit te leggen. Daar zul je iemand voor moeten vragen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4.502

Re: [computerprobleem]

Bedankt voor je snelle reactie ,Bart.

Ik scande op verschillende manieren mijn bestanden en er werd geen virus geconstateerd.

Bij het ingeschakelen via de F10 op het rode scherm zag ik op -het voor mij een of andere blauwe scherm -SET UP?-een aanduiding CMOS, wat me niets zei.

Wat je op het getoonde blauwe scherm ziet is een deel van een bestandengroep waarvan de divice niet ingeschakeld (disabled od in elke geval wilde ik de device van dit onderdeel in werking stellen maar kon allen wat doen met de IDEmasters,wat bij later zoeken onderdelen zijn van het ATAPI-system (als ik het goed uitdruk).

Wat is dit,welke functie heeft dit en is de batterij eenvoudige te vervangen (te ontdekken ?)

Nb.

Ik ben een redelijk analfabeet en goochelaar op een computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [computerprobleem]

Eerst en vooral ik ben zeker geen expert op dit vlak maar volgens mij heeft Bart wel gelijk.

Het is duidelijk dat iets je BIOS reset (gewoon al te zien aan de datum en het uur op het blauwe scherm).

Een virus is mogelijk maar Eset is een zeer betrouwbare scanner en als je zegt dat je je systeem op verschillende manieren hebt onderzocht zullen we dit maar uitsluiten.

Zoals Bart al aangaf ligt het probleem nu waarschijnlijk bij de CMOS batterij.

Het doel van dit ding is o.a. wanneer je computer uitstaat een klein gedeelte van je computer (het BIOS) van stroom voorzien. Gevolg: opstart instellingen en datum/tijd kunnen worden bijgehouden. Normaal gezien gaat zo'n batterij wel heel lang mee, maar als ze eenmaal leeg is raak je verzeild in jouw situatie.

Vervangen schijnt niet zo moeilijk te zijn, zie hier achter wat je moet zoeken.

Veel succes!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: [computerprobleem]

is de batterij eenvoudig te vervangen (te ontdekken ?) Nb. Ik ben een redelijk analfabeet en goochelaar op een computer.
Zoek op youtube naar "how to replace BIOS battery" en bekijk een paar videoclips, dan zie je hoe dat gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [computerprobleem]

Wat je op het getoonde blauwe scherm ziet is een deel van een bestandengroep waarvan de divice niet ingeschakeld (disabled od in elke geval wilde ik de device van dit onderdeel in werking stellen maar kon allen wat doen met de IDEmasters,wat bij later zoeken onderdelen zijn van het ATAPI-system (als ik het goed uitdruk).


Het blauwe scherm is de BIOS. Je instellingen (zoals in het eerste screenshot) zijn gewoon goed. Tenzij je precies weet wat je aan het doen bent, mag je niets in de BIOS veranderen. Anders loop je het risico dat je computer helemaal niet meer op wil starten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4.502

Re: [computerprobleem]

Opstart nu:

Weer Rood scherm met F1 en F2 aanwijzingen,met F1 naar Bios (SetUp),daar direct naar exit en kwam weer op mijn normale scherm.

Datum was weer verstoord,stond op dec.2002;deze gecorrigeerd.

ESet icoon was afwezig,deze tevoorschijn gehaald en kreeg melding dat ik ww moest invullen,hierna werkte alles.

Ga nu batterij opzoeken en vroeg me af waarom die niet oplaadbaar waren gemaakt,er zit vele uren spanning op de computer,zou nmm. eenvoudige te maken zijn.

Iedereen erg bedankt voor de adviezen,kom maar eens een borrel halen als je me weet te wonen. ;)

Reageer