Accu lekkage

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Accu lekkage

Ik heb een rolstoel met wielen met electomotoren (en accu's om het geheel van stroom te voorzien).

Ik heb daar 2 stel accus bij geleverd gekregen, waarvan een stel nu witte poeder "lekt".

De leverancier stelt dat ik waarschijnlijk in de regen heb gereden, waardoor de accu's zijn gaan lekken. Dat is echter niet het geval, dus ik vraag me af of het niet een productiefout in de accu's zelf is. Ze zijn pas een half jaar oud, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Overigens is het ook zo dat de poeder over de hele metalen contactdelen van de accu's verspreid is en af en toe ook echt de vonken overspringen. Stroom staat er dus nog wel op.

Wie kan me hier verder mee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Accu lekkage

Als ze een half jaar oud zijn, dan vallen ze binnen de garantieperiode (tenzij je de garantievoorwaarden hebt gebroken, maar dat moet de leverancier werkelijk kunnen aantonen). Terugsturen naar de leverancier die de accu voor jou moet repararen of vervangen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 3

Re: Accu lekkage

Als ze een half jaar oud zijn, dan vallen ze binnen de garantieperiode (tenzij je de garantievoorwaarden hebt gebroken, maar dat moet de leverancier werkelijk kunnen aantonen). Terugsturen naar de leverancier die de accu voor jou moet repararen of vervangen.
Ja, dat heb ik gedaan, maar krijg dus als reactie terug dat het mijn eigen schuld zou zijn en dat het daarom niet onder garantie valt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Accu lekkage

Accu's hou je inderdaad best droog: combinaties van metalen, water en electriciteit gaan niet best samen, vorming van zouten op de klemmen zal zeker optreden.

Maar waarom zou je in vredesnaam met een rolstoel niet in de regen mogen rijden? Als 'ie daar niet tegen kan lijkt me dat een serieuze ontwerpfout. Ik bedoel maar, een droge rit kun je in dit land toch niet altijd garanderen?

Dan nog, staat dat "niet in de regen rijden" in grote letters in het instructieboekje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Accu lekkage

Jan van de Velde schreef:Accu's hou je inderdaad best droog: combinaties van metalen, water en electriciteit gaan niet best samen, voming van zouten op de klemmen zal zeker optreden.

Maar waarom zou je in vredesnaam met een rolstoel niet in de regen mogen rijden? Als 'ie daar niet tegen kan lijkt me dat een serieuze ontwerpfout. Ik bedoel maar, een droge rit kun je in dit land toch niet altijd garanderen?

Dan nog, staat dat "niet in de regen rijden" in grote letters in het instructieboekje?
Ik heb inderdaad het instructieboekje er nog eens op nagelezen. Daarin staat dat " de e-motion aan een regentest is onderworpen volgens de norm ISO7176. De e-motion weerstaat korte regenbuien, zonder dat de werking hierdoor nadelig wordt beinvloed. Lange ritten in de regen dienen echter te worden vermeden .....".

Die ISO-norm kan ik overigens niet terugvinden op internet.

Overigens heb ik de rolstoel niet in de regen gebruikt en kan me niet voorstellen waardoor die accu's zo zwaar wit zijn uitgeslagen (en contactringen zo zijn aangeslagen dat je ze niet meer schoon krijgt). Kan dat alleen maar door vochtinwerking zijn gekomen of zou het door een fout in de accu's zelf kunnen zijn gekomen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Accu lekkage

Alles kan. Maar dit fenomeen hoort hoe dan ook niet op te treden, en dus lijkt het me een garantiekwestie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 473

Re: Accu lekkage

Kan het zijn dat die lekkende accu lange tijd in een vochtige ruimte gelegen heeft?

Je zegt dat je twee accu's gekregen hebt, welke accu lekt nu?

Die in de rolstoel, dus die die je gebruikt of de reserve?

Of worden ze beiden gebruikt in de rolstoel?

In dat laatste geval is het toch eigenaardig dat 1 is gaan lekken en de andere niet.

Dit is dan duidelijk een productie probleem bij die accu en dus garantie.

In het andere geval is het koffiedik kijken ;)

Berichten: 473

Re: Accu lekkage

Die ISO-norm kan ik overigens niet terugvinden op internet.
De norm kan je 64$ hier bestellen. Let wel dat je dan enkel part 9 krijgt die handelt over clima testen.

Berichten: 59

Re: Accu lekkage

Rolstoeler schreef:Ik heb een rolstoel met wielen met electomotoren (en accu's om het geheel van stroom te voorzien).

Ik heb daar 2 stel accus bij geleverd gekregen, waarvan een stel nu witte poeder "lekt".

De leverancier stelt dat ik waarschijnlijk in de regen heb gereden, waardoor de accu's zijn gaan lekken. Dat is echter niet het geval, dus ik vraag me af of het niet een productiefout in de accu's zelf is. Ze zijn pas een half jaar oud, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Overigens is het ook zo dat de poeder over de hele metalen contactdelen van de accu's verspreid is en af en toe ook echt de vonken overspringen. Stroom staat er dus nog wel op.

Wie kan me hier verder mee helpen?
Dat witte poeder ken ik ook - uit mijn autoaccu. Op de positive accupool zat na 6 maanden al een flinke kluit van dat witte poeder. Op de andere pool niet. De accu functioneert echter al 7 jaar uitstekend. Dus op de functie van de accu heeft het kennelijk geen nadelige invloed.

Vonken zie ik natuurlijk niet onder de motorkap.

Ik weet ook niet of dat poeder -waarschijnlijk een of ander zout- ongezond is of kwaad kan voor je rolstoel. In een accu zit een zuur, dus dat geeft wellicht agressief zout ??

Maar voor de functie van de accu -stroom afgeven- hoef je je geen zorgen te maken denk ik.

Berichten: 7

Re: Accu lekkage

Rolstoeler schreef:Ik heb een rolstoel met wielen met electomotoren (en accu's om het geheel van stroom te voorzien).

Ik heb daar 2 stel accus bij geleverd gekregen, waarvan een stel nu witte poeder "lekt".

De leverancier stelt dat ik waarschijnlijk in de regen heb gereden, waardoor de accu's zijn gaan lekken. Dat is echter niet het geval, dus ik vraag me af of het niet een productiefout in de accu's zelf is. Ze zijn pas een half jaar oud, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Overigens is het ook zo dat de poeder over de hele metalen contactdelen van de accu's verspreid is en af en toe ook echt de vonken overspringen. Stroom staat er dus nog wel op.

Wie kan me hier verder mee helpen?
het witte poeder is lood sulfaat dit komt door het laden en ontladen van de accu in combi met het accu zuur.

en om de vonken regen te beschrijven moet je weten dat de het witte poeder "bloemkolen" ook wel geladen zijn met het zuur uit de accu.

het lijkt erop dat er geen zuur filter op of in je accu doppen zitten of in het ergste geval zijnje accu's lek rond de dopjes op je accu.

Re: Accu lekkage

Garantie zeer zeker lijkt me dit, maar vermoedelijk een mooie fout in de batterijen door de fabrikant, en dus omdat alles waarschijnlijk los word aangekocht en daarna gemonteerd, want ik vermeen de leverancier van de rolwagen zal deze batterijen niet zelf produceren, lijkt het me gewoon evident dat er niet veel goodwill bestaat op de vraag of klacht in te gaan, omdat het een touwtrekspel word.

Kijk eens wat voor type batterije het is en naar de naam van de fabrikant, vermoedelijk loodgelaccu, lijkt me niet gezond dat ze vonken overigens, het wit poeder is schadelijk en niet schadelijk, het is een beetje toxisch het vreet echter wel aan metaal en aan bekabeling en kan elektronica naardevaantjes helpen door corrosie.

Water geeft da een weerstand over de polen en via het poeder tot in de batterije, dus ja het antwoord garantie zeer zeker.

Anders eens nahoren of er een klachtdienst bestaat voor zulke defecten bij een verening van bond voor rolwagensgebruikers, ik vermeen wel in belgie toch of een consument waar je klacht kan neerleggen een ombudsdienst, of eens een mooie advertentie in één of andere krant mag een serieuze zijn over of dit wel zo kan.

Groetjes uit het koude belgie Jayson T Benedict.

NIET OPGEVEN

Reageer