Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 114

Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Hallo, ik zou graag het volgende met jullie willen bediscuseren.

Ik vermoed dat we met onze aarde en de overige planeten niet letterlijk rond de Zon draaien maar eigenlijk in een soort van schroefbeweging achter de Zon aan draaien.

In deze video wordt dat heel duidelijk uitgelegd,

http://www.youtube.com/watch?v=A434l6td7d4

i.p.v. deze vorm van het Zonnestelsel,

Afbeelding

Zou je dan meer in deze richting of vorm kunnen denken,

Afbeelding

Wat denken jullie daarvan? Kijken we misschien vanauit de verkeerde hoek naar ons Zonnestelsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

De beste meneer uit dat filmpje heeft waarschijnlijk de relativiteitstheorie niet helemaal begrepen.

Plaats en snelheid zijn per definitie relatief. Hij zegt dat de zon met grote snelheid door de ruimte beweegt, ten opzichte van wat dan? Dat hangt er maar net vanaf welk referentiepunt je neemt, er is niet zoiets als een absolute plaats of snelheid. Als je de zon als referentiepunt neemt, dan beweegt de zon helemaal niet. Als je de Virgocluster neemt, dan wel. Het ene referentiepunt is niet beter of slechter dan het andere. Je mag ook de aarde als referentiepunt nemen en dan draait de zon om de aarde.

Overigens legt de aarde ook met de zon als referentiepunt niet ieder jaar exact dezelfde ellips af, dus een héél zwakke spiraalwerking zit er wel in, maar dat is niet wat hier bedoeld wordt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 114

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Rogier schreef:De beste meneer uit dat filmpje heeft waarschijnlijk de relativiteitstheorie niet helemaal begrepen.

Plaats en snelheid zijn per definitie relatief. Hij zegt dat de zon met grote snelheid door de ruimte beweegt, ten opzichte van wat dan? Dat hangt er maar net vanaf welk referentiepunt je neemt, er is niet zoiets als een absolute plaats of snelheid. Als je de zon als referentiepunt neemt, dan beweegt de zon helemaal niet. Als je de Virgocluster neemt, dan wel. Het ene referentiepunt is niet beter of slechter dan het andere. Je mag ook de aarde als referentiepunt nemen en dan draait de zon om de aarde.

Overigens legt de aarde ook met de zon als referentiepunt niet ieder jaar exact dezelfde ellips af, dus een héél zwakke spiraalwerking zit er wel in, maar dat is niet wat hier bedoeld wordt.
Ik weet toevalliug dat deze meneer het ook niet helemaal eens is met de relativitetistheorie. Maar daar hoeven we het nu niet over te hebben.

Wat ik wil weten is in welke richting de Zon beweegt in ons sterrenstelsel?

Draaien we om de Zon of zitten we in een zoort van schroefbeweging achter de Zon aan.

Je zou dan een beetje het beeld van een draaikolk krijgen,

http://www.youtube.com/watch?v=ACcKS1LuCs0...feature=related

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Ik weet toevalliug dat deze meneer het ook niet helemaal eens is met de relativitetistheorie. Maar daar hoeven we het nu niet over te hebben.
Dat maakt zijn bewering meteen een stuk ongeloofwaardiger, zijn eerste crackpot punten heeft hij alvast te pakken ;)
Wat ik wil weten is in welke richting de Zon beweegt in ons sterrenstelsel?
Als je met "in ons sterrenstelsel" bedoelt dat we het midden van de melkweg als referentiepunt nemen, dan draait de zon daar omheen.
Draaien we om de Zon of zitten we in een zoort van schroefbeweging achter de Zon aan.

Je zou dan een beetje het beeld van een draaikolk krijgen,
Met opnieuw het midden van de Melkweg als referentiepunt, dan wel ja. Al zou ik niet weten waarom je dat zou doen, het is niet logisch of praktisch. Je kunt ook de aarde als referentiepunt nemen, dan draait de zon om ons heen en de rest van de melkweg beweegt in een schroefbeweging achter de zon aan. Je kunt ook een vlinder in je achteruin als referentiepunt nemen, de zon en de melkweg leggen dan een fladderende beweging door de ruimte af, en jouw DNA laat dan een chaotisch spoor in de ruimtetijd achter.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Wat ik wil weten is in welke richting de Zon beweegt in ons sterrenstelsel?
In een (waarschijnlijk min of meer) cirkel rondom het centrum van dat zonnestelsel.

hieronder een gezicht op ons zonnestelsel vanaf het centrum van de melkweg (vakantiefotootje ;) )

http://www.telusplanet.net/public/fenertyb/solsysGC.html

(door mij bewerkt van die site )
zonnestelsel.png
zonnestelsel.png (29.26 KiB) 806 keer bekeken
ik weet niet of de zon in dit plaatje naar links of naar rechts gaat. Verder is de baan van de zon in het plaatje een mooie rechte lijn, terwijl de zon eigenlijk enkele keren per baantje door het equatoriaal vlak van de melkweg gaat, daarbij bewegend van enkele tientallen lichtjaren erboven tot enkele tientallen lichtjaren eronder, zo'n beetje als een paardje aan zo'n verticale staaf op een ouderwetse draaimolen, in een rondje en op en neer.

Verder, aangezien er een wet van behoud van impulsmoment is zou dat volgens mij moeten betekenen dat als we ongeveer 60 miljoen jaar verder zijn (een kwart rondje van de zon rond het centrum van de melkweg) dit plaatje er dan ruwweg zó uit zou moeten zien:
zonnestelsel_2.png
zonnestelsel_2.png (5.94 KiB) 804 keer bekeken
Oftewel, vanuit het centrum van de melkweg kijk je dan volgens mij min of meer frontaal op de ecliptica (het baanvlak van de planeten rond de zon)

Al met al geen makkie dus om de beweging van de aarde rond het centrum van de melkweg te beschrijven. In het perspectief van de diameter van de baan van de zon rond de melkweg vergeleken met de diameter van de baan van de aarde rond de zon valt dat geschroef en gebobbel echter geheel in het niet. Misselijk zullen we er dus niet van worden...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

offtopicbericht van gebruiker die hanze afgesplitst naar een nieuw topic

transformatie van beweging
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Ik heb eens het volgende gelezen. De maan valt naar de aarde omdat die daardoor aangetrokken wordt. De maan kan de aarde nooit raken omdat die in beweging is. Zo vallen de planeten naar de zon die in beweging is. De zon valt naar het zwarte gat in de melkweg die ook in beweging is. De krachten die op die massa's werken zou je kunnen voorstellen door stel vectoren, snelheden en gravitaties. Dat de zon een beetje zou vooruitlopen op zijn gevolg is logisch.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Dat de zon een beetje zou vooruitlopen op zijn gevolg is logisch.
Nee hoor, hoezo? Dat "gevolg" heeft al vanaf het ontstaan van het zonnestelsel dezelfde snelheid rond het centrum van de melkweg als de zon, en is ook net als de zon onderhavig aan de zwaartekracht van dat zonnestelsel. De zon hoeft dus niets voort te slepen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Deze video laat mooi zien hoe ik denk dat we door het universum bewegen,

http://www.youtube.com/watch?v=zBlAGGzup48...player_embedded

Ik denk dat we op die manier eigenlijk in een soort van schroefbeweging achter de Zon aan draaien..

Het geeft ons dan natuurlijk wel een totaal ander beeld van ons Zonnestelsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Zoals Jan al aangaf:
In het perspectief van de diameter van de baan van de zon rond de melkweg vergeleken met de diameter van de baan van de aarde rond de zon valt dat geschroef en gebobbel echter geheel in het niet.
Het staat je vrij om anders te denken, maar met wetenschap heeft dat niet veel te maken, en het tweemaals plaatsen van een animatie die de schroefbeweging overdreven verbeeldt ook niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 114

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Marko schreef:Zoals Jan al aangaf:

Het staat je vrij om anders te denken, maar met wetenschap heeft dat niet veel te maken, en het tweemaals plaatsen van een animatie die de schroefbeweging overdreven verbeeldt ook niet.
Ik had het even uitgerekend, maar de Zon gaat met zo'n 792.000km/u rond onze melkweg. Dat is toch niet een snelheid die je zomaar kunt verwaarlozen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Ten opzichte van de rest van de sterren in ons sterrenstelsel in ieder geval wel, want die bewegen net zo hard.

't Is allemaal relatief.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Ik denk dat we op die manier eigenlijk in een soort van schroefbeweging achter de Zon aan draaien..
Nogmaals, het woordje "achter" zoals hierboven is NIET van toepassing. Dat suggereert dat de zon haar planeten zou meeslepen, en dat is geheel overbodig. Oók op die planeten werkt, geheel onafhankelijk van de zon, de zwaartekracht van de melkweg, en dus volgen die planeten, gezien hun snelheid rond dat melkwegcentrum deze baan.
Ik had het even uitgerekend, maar de Zon gaat met zo'n 792.000km/u rond onze melkweg. Dat is toch niet een snelheid die je zomaar kunt verwaarlozen?
De planeten hebben in die baan dezelfde snelheid, en zouden die zonder de zon ook wel hebben, aangezien de gaswolk waaruit ons zonnestelsel is ontstaan die snelheid al had.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Hebben we een verkeerde kijk op ons zonnesteslel?

Even een opmerking:

De zon gaat niet constant 792.000 km/u.

Hij gaat doordat er planeten zijn variaties in zijn snelheid vertonen.

De planeten ''trekken'' net zo goed de zon aan als andersom.

Sterrenkundigen kunnen variaties in de snelheden van zonnen zien dat er grote planeten rond een zon draaien.

En een planeet gaat niet uit zichzelf rond de zon draaien, vanuit een positie tegenover de zon moet hij in de X as geheel afremmen tot dezelfde snelheid als de zon en ook weer versnellen.

Hetzelfde geldt voor de Y as.

De gravitatie_kracht zorgt voor deze versnelling en afremming op beide assen.

Op de x as:De ene keer sleurt de zon de aarde ietwat mee en de andere keer sleurt de aarde de zon ietwat weer mee.

Op de Y as is precies hetzelfde aan de hand.

Doordat er tig planeten zijn maakt de zon meer een dollemansrit dan een mooie rechte baan.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer