Inslagkraters op aarde?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Inslagkraters op aarde?

Hoi,

Een vraagje: Als de dinosauriërs zijn uitgeroeid door een meteoriet of ander type giga-rotsblok, waarom vinden we daar dan wel de kraters van maar niet de restanten van de meteoriet zelf? Ik bedoel eigenlijk, waarom ontstaat er wel een krater, maar geen ''gebergte'', of is de hele meteoriet ''opgegaan'' in de randen van de krater?

Waarom blijven meteorieten niet als een soort van gebergte in de aardkost steken als ze neerstorten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Inslagkraters op aarde?

De meteoriet wordt voor een deel weggeslingerd in fragmenten (vandaar mogelijk de grote concentratie aan iridium in de KT-boundary) en het andere deel smelt ter plaatse door de immense energie die vrijkomt bij de impact van zo'n grote meteoriet.

Hier zitten misschien een aantal gelijkaardige evenementen tussen, ter illustratie: Impact van kogels
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Inslagkraters op aarde?

die restanten vinden we wel hoor. Maar het is niet of je een bolletje klei met een proppenschietertje op een sinaasappel afschiet zodat eht eraanplakt, het is meer of je met een high velocity geweer een bolletje losjes aan elkaar geplakte zandkorreltjes op die sinaasappel afschiet. De rommel vliegt alle kanten op.

Van die chixculubinslag vinden we over heel de wereld een iridiumhoudend laagje terug, en een berg puin rondom die voormalige krater.

Zie ook eens deze animatie (lijkt trouwens sterk op de "inslag" van een waterdruppel in een plas water. De fysica is vergelijkbaar)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Chicxulub-animation.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Inslagkraters op aarde?

Om een krater te slaan van zichtbare afmetingen, en met merkbare invloed (schokgolf) op de omgeving, is een kleine hoeveelheid materie met hoge snelheid voldoende. Een berg met zo'n volume is niet zichtbaar zoals een door platentectoniek opgeworpen gebergte. Bovendien verdwijnt hij grotendeels in de aarde omdat hij met hoge snelheid inslaat.

Tijdens de inslag verpulvert de meteoriet tenslotte ook nog eens, tenzij hij in een oceaan valt. In het eerste geval is hij slecht terug te vinden omdat de restanten klein zijn, in het tweede omdat ze onder water liggen. In beide gevallen zorgt erosie ervoor dat na enkele miljoenen jaren de materie nog verder verspreid is.

Berichten: 3

Re: Inslagkraters op aarde?

Hee, bedankt allebei voor de animatiefilmpjes, het heeft inderdaad wel wat weg van zowel de kogel tegen die metalen plaat als dat ''druppelverschijnsel'', de ''krater'' die overblijft lijkt er verdraaid veel op.

Wat ik me dan nu nog afvraag is dit (ik ben een leek op dit gebied, maar zit boordevol vragen, want het feit dat het om zulke enorme massa's gaat fascineert me):

Als zo'n gigantisch grote meteoriet op Aarde neerstort, dan neemt dus de massa van de Aarde een beetje toe he. En als je bijvoorbeeld een grote knikker hebt die ronddraait en er knalt een kleinere knikker tegenaan, dan draait die grote meteen langzamer rond, of hij staat zelfs stil. Dus hier de vraag:

Hebben deze meteorieten invloed op de snelheid waarmee de Aarde om zijn eigen as draait, en kan de Aarde uit balans worden gebracht door de toenemende massa?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Inslagkraters op aarde?

Bedenk dat zo'n gigantische meteoriet in vergelijking met de aarde eigenlijk niet erg groot is:

diameter meteoriet Chicxulub crater: 10km

diameter aarde: 12700km

De diameter is dus ongeveer 1000 keer kleiner. De massa, evenredig met het volume, is afhankelijk volgens de derde macht van de diameter. Deze meteoriet is dus in de orde van 1000³=1 miljard keer minder zwaar dan de aarde.

Het effect van toenemende massa zal dus niet merkbaar zijn. Afhankelijk van de oriëntatie van de impact kan er mogelijk wel een effect zijn op de oriëntatie van de rotatieas van een planeet.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 3

Re: Inslagkraters op aarde?

@ZVdP speelt snelheid hierin ook nog een belangrijke rol? Als je bijvoorbeeld door een doperwtje met bijna lichtsnelheid wordt getroffen, dan gaan ie toch dwars door je heen? Ik kan me voorstellen dat een rotsblok met 10 kilometer doorsnede en een snelheid van (weetikveel) 50.000 kilometer per uur een ander effect op de Aarde heeft dan hetzelfde rotsblok met een snelheid van 80.000 kilometer per uur of 20.000.

Wat voor snelheid hebben dit soort meteorieten over het algemeen eigenlijk? Is dat bekend? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Inslagkraters op aarde?

Ik heb een vraag over meteorietkraters,ik heb het vermoeden enkele kraters te hebben gespot waarvan sommige een bepaalde vorm hebben en sommige vol zitten met water! Ook vermoed ik sommige echt oppervlakkig en grotere kraters te zien die groter zijn dan kleine woonplaatsen in mijn regio! Als ik deze vermoedelijke inslaglocatie van een meteoriet bekijk lijkt mij dit een kleine! Zou dat mogelijk kunnen zijn? Google maps pro is verhelderend!

Groeten Dennis

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Inslagkraters op aarde?

Wat is jouw criterium precies? Het lijkt erop dat je elke plas die ovaal is blindelings een inslagkrater noemt.

Je zult zelf wat meer moeite moeten doen. Bekijk een oude landkaart om te zien of de krater er toen al was. Als de plas recent ontstaan is kun je in die buurt navragen of iemand zich herinnert hoe de plas ontstaan is. Enzovoort.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Inslagkraters op aarde?

Het gaat meer om het hele gebied daar, ik zie er een bepaalde vorm in! Dus na wat ik de laatste weken aan informatie heb opgezocht ben ik voor mijzelf eigenlijk wel overtuigd dat dit gebied iets wat mij aantrekt heeft! Kijk eens naar hey plaatje als je hem uitzoomt en denk dan eens erbij wat de mens hier al heeft ontgind! Zeg het maar,als je het bos aanvult en de weilanden wegdenkt heeft dit wel een typische vorm in mijn ogen!

De link wat ik u toestuurde moet u als u kan even 2 of 3 keer uitzoomen! Het betreft niet dat watergat maar het gehele bruine gebied en het bos wat er bij zit en wat gekapt is tbv gebruik.

Wat denk je van mijn theorie, het lijkt wel op reeds bekende inslagen, groot of klein, er is altijd een inslagpunt en een richting waar het materiaal heengaat door de inslag! Niet?

Groeten een net beginnende meteorieten man!

Weet niet waarom maar het ziet er zo uit dat ik eerder zou denken waarom ziet dit er zo uit en vind je dit verder nergens in de regio terug?

Groeten Dennis uit Almelo

Berichten: 289

Re: Inslagkraters op aarde?

Geologisch gezien is de Nederlandse bodem hartstikke jong (paar miljoen jaar hooguit) en bovendien zijn er erg veel fenomenen die kraters snel zouden doen verweren (denk aan overstromingen en ijstijden). Als er al een meteoriet in Nederland ingeslagen zou zijn, dan zou je daar nu niets meer van terug zien.

Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk waar die inslagkrater(s) precies zou(den) moeten zijn. Kan je niet eens uittekenen op een screenshot ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Inslagkraters op aarde?

Mijun vermoedelijke inslah

heb deze locatie vele malen gezien vanaf weg tussen delden en bornebroek,het is namelijk ook echt een dal met enkele duidelijke randen! Bossen zijn gekapt in loop der tijd door lokale bevolking ,maar als je dit goed bekijkt en weet dat de bomenlijn rondom tevens rand is van het ongeveer ronde dal!

MVG Dennis Freriksen

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Inslagkraters op aarde?

TheDutchFool schreef:Mijun vermoedelijke inslah

heb deze locatie vele malen gezien vanaf weg tussen delden en bornebroek,het is namelijk ook echt een dal met enkele duidelijke randen! Bossen zijn gekapt in loop der tijd door lokale bevolking ,maar als je dit goed bekijkt en weet dat de bomenlijn rondom tevens rand is van het ongeveer ronde dal!

MVG Dennis Freriksen
Er ging hier iets mis met de link, ik zie enkel de kaart van Nederland :)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer