Peritoneum en buikholte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

Peritoneum en buikholte

Ik lees overal verschillende definities van de buikholte. Wordt alleen de intraperitoneale ruimte tot de buikholte (abdominal cavity) gerekend of eigenlijk het hele gebied tussen diafragma en spieren van de bekkenbodem (diafragma pelvis)? Horen dus bijvoorbeeld de nieren (retroperitoneaal) tot de buikholte of niet?

In mijn anatomieatlas staat bijvoorbeeld bij buikholte: "[buikholte wordt] dorsaal begrensd door wervelkolom en diepe buikwandspieren..." terwijl bij nieren staat: "[nieren liggen] buiten de met peritoneum beklede buikholte".

En wat ik ook niet helemaal snap: in mijn leerboek staat "The parietal peritoneum lines the inner surface of the body wall", maar dat is toch helemaal niet zo? Als de nieren buiten het peritoneum liggen zouden de nieren dus buiten het lichaam hangen ofzo..? ;)

Ik hoop dat iemand me kan uitleggen hoe het nou zit... Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Peritoneum en buikholte

Je moet oppassen dat je niet 2 verschillende definities door elkaar haalt: de intraperitoneale ruimte en de buikholte. Die laatste is afgegrensd door de jouw genoemde structuren. De eerste is alles wat binnen het peritoneum ligt.

Hier wordt het op zich wel duidelijk uitgelegd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 296

Re: Peritoneum en buikholte

anusthesist schreef:Je moet oppassen dat je niet 2 verschillende definities door elkaar haalt: de intraperitoneale ruimte en de buikholte. Die laatste is afgegrensd door de jouw genoemde structuren. De eerste is alles wat binnen het peritoneum ligt.

Hier wordt het op zich wel duidelijk uitgelegd.
Peritoneale holte is de (potentiële) holte tussen pariëtaal en visceraal (visceraal: bindweefselvliezen om organen) peritoneum. De buikholte is een wat vaag begrip, maar heeft volgens mij betrekking op de holte zoals die ongeveer gevormd wordt door het pariëtaal peritoneum en dus ook alle organen en structuren die hierin liggen (kortom: buikholte = peritoneale holte + organen/mesenteria/overige structuren).

Berichten: 50

Re: Peritoneum en buikholte

Ah oke bedankt voor de antwoorden! De definitie van buikholte is kennelijk niet zo zwart-wit als ik dacht.

Berichten: 1.116

Re: Peritoneum en buikholte

De definitie van buikholte is kennelijk niet zo zwart-wit als ik dacht.
Die is harstikke zwart-wit. Maar je moet gewoon de definitieverschillen goed hanteren. Buikholte en peritoneale holte worden vaak synoniem gebruikt. Echter, als je het over de buikholte hebt, omvat dat het hele gebied met daarbij de organen. De peritoneale holte is de holte tussen visceraal en parietaal peritoneum. Ik heb het idee dat PhilipVoets dit ook probeert te zeggen. Al wordt het mij bij hem niet helemaal duidelijk.

De lever ligt dus wel in de buikholte, maar niet in de peritoneale holte. De peritoneale holte is vooral belangrijk voor bijvoorbeeld peritoneale dialyse, waarbij deze holte wordt gebruikt om vocht in te brengen wat dan uitwisseling van afvalstoffen via het peritoneum aangaat.

Bedenk gewoon: Als ik vocht in de buik laat lopen, waar komt het dan? Dat is de peritoneaalholte. De organen waar het vocht aan vrijwel alle kanten langs kan stromen zijn onderdeel van de buikholte.

Reageer