Standaarddeviatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 39

Standaarddeviatie

De opgave is als volgt: Meneer Streep neemt elke dag de bus naar zijn werk. 's Morgens is de wachttijd een uniform verdeelde toevalsveranderlijke (die ik X noem) op het interval [0,10] minuten. 's Avonds is de wachttijd een uniform verdeelde toevalsveranderlijke (die ik Y noem) op het interval [0,15]. De wachttijden zijn onafhankelijk.

Definieer de toevalsveranderlijke T die de totale wachttijd tijdens een vijfdaagse werkweek weergeeft en bereken de standaarddeviatie van de totale wachttijd T.

Mijn oplossing was als volgt: T=5(X+Y) => Var(T) = Var[5(X+Y)] = 25[var(X)+var(Y)]

en de standaarddeviatie is dan gewoon de wortel daarvan. Als variantie gebruik ik de formule (b-a)²/12. Wat doe ik fout want ik kom een andere oplossing uit als in het boek...

Berichten: 39

Re: Standaarddeviatie

In het boek bekomen ze het antwoord door 5[var(x)+var(y)] te doen, is dat juist? Ik dacht dat je de coefficienten bij de variantie juist moest kwadrateren?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Standaarddeviatie

De variantie van twee X'en tezamen (dus de wachttijd van twee verschillende ochtenden) is hier 2Var(X). Pas op, dat is iets anders dan Var(2X), want dan bereken je de variantie van [één enkele wachttijd maal 2]. Snap je het verschil daartussen? De wachttijden op verschillende ochtenden zijn onafhankelijk.

Net zoals bij Var(X+Y) = Var(X)+Var(Y) geldt ook Var(Xmaandag+Xdinsdag) = Var(Xmaandag)+Var(Xdinsdag) = 2Var(X), en niet =Var(2*Xmaandag)=Var(2X)=4Var(X).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 39

Re: Standaarddeviatie

Aah ok, ik begrijp het. Bedankt voor het snelle antwoord!

Reageer