Dow zet wilgen in als schoonmakers

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Dow zet wilgen in als schoonmakers

Dow zet wilgen in als schoonmakers


Dow bindt in Terneuzen de strijd aan met bodemvervuiling met een voor Nederland revolutionaire methode.


Op een veldje op het enorme bedrijfsterrein van Dow is een bosje van 33 wilgen geplant. De wilgen moeten ervoor zorgen dat de verontreinigde grond via natuurlijke processen, als het ware vanzelf, weer schoon wordt.


In de Verenigde Staten heeft Dow al veel ervaring opgedaan met deze reinigingsmethode. In Nederland is die nog niet toegepast, omdat 'je er veel tijd en ruimte voor nodig hebt', vertelt Frank Volkering van advies- en ingenieursbureau Tauw dat de proef in Terneuzen begeleidt.


...


Lees verder: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/...choonmakers.ece


Bron: PZC

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dow zet wilgen in als schoonmakers

Als dit echt werkt zou het wel mooi zijn.

In Middelburg zijn ze al jaren bezig met een langdurige en kostbare spoelmethode om de benzeenverontreiniging van de voormalige gasfabriek uit de grond te krijgen.

Ik vraag me wel af wat er zo bijzonder is aan wilgen dat ze kans zien benzeen en tolueen af te breken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Dow zet wilgen in als schoonmakers

Nou, uit het bericht blijkt volgens mij, dat de bomen niets anders doen dan extra lucht in de bodem brengen, waardoor bacterieen beter hun werk kunnen doen.

Zo actief zijn ze dus niet.

Reageer