Spiermassa

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Spiermassa

Goededag, ik heb een vraagje over de opbouw van spiermassa (sterker worden, armspieren). Ik ben wat je kunt noemen niet bepaald sterk. Ik zou graag spiermassa willen opbouwen en me voornamelijk richten op mijn armen. Stom om te zeggen, maar ik heb niet de kracht om een uur lang gewichten te gaan 'sjouwen'. Ik train mijn armspieren met 4 kilo gewichten rond de 10 minuten lang elke dag . Erg kort, maar mijn vraag is dus: Bouw ik hier wel wat mee op? Wat gebeurt er met mijn armen als ik de komende maand zo blijf trainen?

Groeten.

CJH.

Berichten: 1.116

Re: Spiermassa

Ik train mijn armspieren met 4 kilo gewichten rond de 10 minuten lang elke dag . Erg kort, maar mijn vraag is dus: Bouw ik hier wel wat mee op? Wat gebeurt er met mijn armen als ik de komende maand zo blijf trainen?
Wellicht iets. Maar je moet wel bedenken dat het een bepaalde inspanning voor je armen moet betekenen. Vier kilo is nou niet wat je bepaald `veel` noemt. Meestal probeer je langzaam op te bouwen. En ja, iets meer tijd zou wellicht ook werken. Overigens: opdrukken o.i.d. werkt veel beter ;)

Maar vanwaar die fixatie op kracht? Wat heb jij er aan als jouw armspieren veel krachtiger worden? Als ik dit verhaal zo lees heb ik de indruk dat je toch niet de motivatie hebt om je spierkracht bij te houden. Wat jij er dus met veel moeite en pijn aan gaat trainen is er dan weer binnen een paar dagen/weken weer vanaf. Als dat het is waar je het voor doet...

En mocht je graag nog een keer in het ziekenhuis belanden met allemaal onbegrepen symptomen dan moet je anabole steroïden gebruiken. Krijg je je spiermassa voor de prijs van de pillen.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Spiermassa

Ik ben niet bepaald een voorstander van anabolen. En het is waar dat ik mijn 'training' moet aanpassen, maar zodra mijn spieren beginnen te 'branden' of te trillen, verlies ik de wil om verder te gaan. Overigens, ik heb ook geen motivatie, als ik mijn training niet doe, is er geen coach die boos op me word, of dat ik mn zuurverdiende geld aan de fitnessclub verspil. Ik probeer het echt, en de reden van meer spiermassa hou ik liever voor mezelf. Wat ik dus wilde bereiken is dat mijn spiermassa vergroot word, dat ik veel meer kan tillen enz. enz..Maar aangezien ik moeite heb met gewichten tillen rond de 20 kilo, en snel sterk wil worden, heb ik er het geduld niet voor om langzaam spiermassa op te bouwen. Ik zocht naar schema's voor spiermassa opbouw, maar dat vraagt een heel andere levensstijl (voor mij dan) elke dag zo laat opstaan, dit en dat eten, zoveel lopen, zoveel tillen, eigenlijk heb ik in principe iemand nodig die checkt of ik me daar wel aan hou (een coach bijvoorbeeld). Maar ik neem aan dat een persoonlijke coach te veel is gevraagt.

Berichten: 1.116

Re: Spiermassa

maar zodra mijn spieren beginnen te 'branden' of te trillen, verlies ik de wil om verder te gaan.
Tja, wat wil je nou? Als je wilt dat ze sterker worden moet je het niet hebben van die vier kilo die je normaal gesproken rustig twee dagen achter elkaar door kunt blijven optillen en waar je uiteindelijk enkel vanwege slaaptekort mee ophoudt.
Overigens, ik heb ook geen motivatie, als ik mijn training niet doe, is er geen coach die boos op me word, of dat ik mn zuurverdiende geld aan de fitnessclub verspil
Niet aan beginnen dan... Zo gauw je het een paar dagen tot weken niet meer doet ben je je spiermassa gelijk weer kwijt.
Ik probeer het echt, en de reden van meer spiermassa hou ik liever voor mezelf.
Jouw ding ;) .
Maar ik neem aan dat een persoonlijke coach te veel is gevraagt.
Je moeder, familieleden?

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Spiermassa

Mijn vader traint zichzelf, maar heeft geen programma, mijn broer gaat naar de sportschool, maar hooguit 2 keer in de week. Als ik overigens het gewenste spiermassa heb dan ben ik wel van plan te blijven trainen hoor. De manier waarop je het zegt laat zien dat het helemaal geen zin heeft om te trainen als ik er later toch niks meer aan wil doen, maar dat is niet zo, ik heb er helaas het geduld er niet voor om langzaam te beginnen. Ik begin zelfs die Pro abs van teleshop een andere kijk te geven, de meeste zeggen: Niet kopen, allemaal rotzooi. Ik heb uit nieuwsgierigheid er toch naar gekeken, en het lijkt erop dat de logica erachter werkt. Electrische impulsen naar je spieren sturen, ik zie niet hoe dat nep is. Natuurlijk krijg je niet PRECIES hetzelfde als je je gewone training volgt, maar ik zou het best willen proberen. Mensen die roepen dat het nep is omdat het gewoon nep is zonder argumenten vind ik een stuk minder overtuigend dat de Pro abs commercial.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Spiermassa

Heb je wel eens per ongeluk een stroomdraad vastgehouden, het voelt niet fijn!

Buikspier apparaten zullen allemaal best aardig werken. Om gedefinieerde buikspieren te krijgen is een laag vetpercentage cruciaal.

Om specifiek antwoord te geven op je vraag, op deze manier trainen zal weinig effect hebben. Als je zo snel mogelijk spiermassa wil kweken (niet noodzakelijk hetzelfde als kracht!) zullen de door jou gevonden trainingen en aanpassingen in levensstijl je zo snel mogelijk resultaat bieden. Dat je een probleem hebt in je motivatie is iets waar wij je allemaal niet bij kunnen helpen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Spiermassa

Ik heb geen idee in hoeverre pro abs werkt of niet.

Daar ga ik dus geen uitspraken over doen.
Ik train mijn armspieren met 4 kilo gewichten rond de 10 minuten lang elke dag . Erg kort, maar mijn vraag is dus: Bouw ik hier wel wat mee op? Wat gebeurt er met mijn armen als ik de komende maand zo blijf trainen?
Hier wil ik wel even op inhaken.

Een paar weken geleden is hier een interessant artikel over verschenen in de medische vakliteratuur.

Conclusie van dat artikel:

Voor de opbouw van spieren maakt het geen verschil hoeveel gewicht je gebruikt.

4 of 40 kilo geeft hetzelfde resultaat.

Het enige dat van belang is is dat je spieren er moe van worden.

Met 4 kilo duurt dat gewoon wat langer.

Of je er de komende maanden wat van merkt is moeilijk te zeggen, dat hangt ervan af wat je wil zien en of je het volhoudt.

Tip: Probeer op dag 1 eens uit wat je maximaal kan en schrijf dat op.

Als spiermassa van belang is (ik gok van wel) maak dan op dag 1 ook een foto van je armspieren in gespannen en ontspannen toestand.

Doe deze twee dingen na een maand weer er vergelijk of je bent opgeschoten.

Als je dit op deze manier bijhoudt is de motivatie om door te zetten veel groter.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Spiermassa

Goededag, ik heb een vraagje over de opbouw van spiermassa (sterker worden, armspieren). Ik ben wat je kunt noemen niet bepaald sterk. Ik zou graag spiermassa willen opbouwen en me voornamelijk richten op mijn armen. Stom om te zeggen, maar ik heb niet de kracht om een uur lang gewichten te gaan 'sjouwen'.
Hoeft ook niet. De basis van krachttraining is dat je je spieren inspant zolang als je kunt. Voor de een is dat 5 minuten, voor de ander langer.
Ik train mijn armspieren met 4 kilo gewichten rond de 10 minuten lang elke dag . Erg kort, maar mijn vraag is dus: Bouw ik hier wel wat mee op? Wat gebeurt er met mijn armen als ik de komende maand zo blijf trainen?
Afhankelijk van de oefening is 4 kilo prima om mee te beginnen. Zeker als we het over losse dumbbells waar je een bicepsoefening mee doet. Uit een andere post begreep ik dat op een bepaald moment je spieren beginnen te trillen. Dan zit je echt aan je maximum, wat betekent dat je gewoon goed traint. Dan hoef je ook niet langer doort te trainen. Sterker nog, dat heeft geen enkele zin.

Voor een effectieve training pak je zoveel gewicht dat je een serieu met tussen de 10 en de 20 herhalingen kunt doen (per arm) totdat (in je eigen woorden) je armen beginnen te trillen. Dan pak je rust, en herhaal je het, eventueel met een beetje extra gewicht. Als het goed is haal je dan tussen de 8 en de 15 herhalingen. Dan pak je opnieuw rust, en doe je de derde serie. Ook hier weer eventueel een klein beetje extra gewicht, maar je kunt ook prima trainen met 3 keer hetzelfde gewicht. De laatste serie zou je eigenlijk door moeten blijven gaan tot je echt niet meer verder kan.

Als je hierna een andere oefening doet (andere spiergroep in je armen, of je schouders, of waar je maar wil), dan ben je een kwartier bezig, en heb je in feite prima getraind. Natuurlijk kan het altijd meer en langer, maar het hoeft niet om toch al resultaat te zien. Op termijn (als je er lol in hebt) kun je het dan vanzelf uitbreiden naar meer gewicht en langere trainingen.

Wel zou ik je aanbevelen om niet dagelijks te trainen. Je moet je lichaam immers ook de kans geven om spiermassa op te bouwen. Drie keer in de week trainen is meer dan genoeg. Als je goed traint voel je de volgende dag dat je je spieren hebt gebruikt (dat is iets anders dan spierpijn!). Twee dagen later zou je weer in staat moeten zijn om krachtoefeningen te doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.116

Re: Spiermassa

Een paar weken geleden is hier een interessant artikel over verschenen in de medische vakliteratuur.

Conclusie van dat artikel:

Voor de opbouw van spieren maakt het geen verschil hoeveel gewicht je gebruikt.

4 of 40 kilo geeft hetzelfde resultaat.

Het enige dat van belang is is dat je spieren er moe van worden.

Met 4 kilo duurt dat gewoon wat langer.
Tja, het is een wetenschapsforum... Referentie aan `paar weken geleden verschenen vakliteratuur` kan ik persoonlijk heel weinig mee. Op pubmed krijg ik er namelijk geen artikel uit die een paar weken geleden verschenen is die je verhaal ondersteunt, maar allez: zou ook aan mijn zoektermen kunnen liggen.

Overigens geloof ik niet dat je met 4kg en 40kg hetzelfde eindniveau behaalt... De één lijkt sowieso meer duurtraining en de ander meer krachttraining.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Spiermassa

Tja, het is een wetenschapsforum... Referentie aan `paar weken geleden verschenen vakliteratuur` kan ik persoonlijk heel weinig mee. Op pubmed krijg ik er namelijk geen artikel uit die een paar weken geleden verschenen is die je verhaal ondersteunt, maar allez: zou ook aan mijn zoektermen kunnen liggen.
Het leuke van een wetenschapsforum is dat reeds geplaatste berichten eenvoudig terug zijn te vinden. Zie hier voor het nieuwsbericht en hier voor het betreffende artikel.
Overigens geloof ik niet dat je met 4kg en 40kg hetzelfde eindniveau behaalt... De één lijkt sowieso meer duurtraining en de ander meer krachttraining.
Bij duurtraining praat je over nóg kleinere belastingen voor een veel grotere tijdsduur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.116

Re: Spiermassa

Tja, wat betreft het onderzoek valt daar nog wel wat op af te dingen. Men gebruikt enkel bloedmarkers als eindpunten. Oftewel: geen harde eindpunten. Je weet sowieso niet of je wel alle relevante punten hebt. Daarnaast is het effect op langere termijn niet beschreven. De studie heeft 15 mensen geïncludeerd. Veel power heeft deze dus niet, laat staan dat er intergroepvariatie getest kan worden. Men kom dan ook niet verder dan dat de studie mogelijk suggereert dat... Als laatste punt betreft het een specifieke groep mensen die al gewend was aan sporten op lager inspanningsniveau (voldoet TS daaraan?).

En dan de titel van het onderzoek:
Low-Load High Volume Resistance Exercise Stimulates Muscle Protein Synthesis More Than High-Load Low Volume Resistance Exercise in Young Men
Voor de opbouw van spieren maakt het geen verschil hoeveel gewicht je gebruikt.
Lijkt me dus in tegenspraak met elkaar...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Spiermassa

Tja, wat betreft het onderzoek valt daar nog wel wat op af te dingen.
Natuurlijk. Maar stel dat eens tegenover:
Overigens geloof ik niet dat je met 4kg en 40kg hetzelfde eindniveau behaalt...
En dan de titel van het onderzoek: Lijkt me dus in tegenspraak met elkaar...
Dat is in tegenspraak met elkaar. De titel suggereert dat je met een kleiner gewicht beter traint.

Maar om terug te komen op de vraag van de TS: er is geen enkele reden waarom je bij de pakken neer moet gaan zitten omdat je geen uren achtereen wil trainen of omdat je geen tientallen kilo's wil of kan versjorren. Wie met 4 kilo binnen 10 minuten zijn spieren vol heeft lopen, heeft genoeg getraind.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.116

Re: Spiermassa

Natuurlijk. Maar stel dat eens tegenover:
Door het onderzoek is helemaal het eindniveau niet bepaald. Dus daar kun je op basis van dit onderzoek geen uitspraken over doen. Het is een onderzoek over een bepaalde (korte) tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Spiermassa

Misschien moet ik het wat duidelijker stellen: Stel dat onderzoek nu eens tegenover je eigen bijdrage:
Overigens geloof ik niet dat je met 4kg en 40kg hetzelfde eindniveau behaalt...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Spiermassa

Bedankt voor alle info, weer wat wijzer geworden ;)

@Wouter_Masselink: Heb je wel eens per ongeluk een stroomdraar vastgehouden, het voelt niet fijn!

.....

Electrische impulsen van de hersenen geven je toch ook geen schok van 10 volt, of zit ik hier fout? ;)

@Marko

Bedankt, daar heb ik veel aan. Om eerlijk te zijn dacht ik dat als je 1 dag niet zou sporten, dat je spieren meteen aftakelen, en niet dat je spieren spiermassa aan het opbouwen zijn. Zelf Zei mijn vader en broer dat als je spieren 'branden of trillen' dat je goed werkt en dat je juist verder moet trainen, daar zat ik dus fout. Wat me vanochtend was opgevallen, het ziet ernaar uit dat de training wel effect heeft gehad (ik train al 5 weken zoals ik zei, 4 kilo 5 á 10 minuten per dag) dat mijn spieren toch wat groter zijn geworden ;) ik liet het aan mijn famillieleden zien, en die zeiden ook dat ze idd een verschil zien! Dit heeft me wel wat meer motivatie gegeven om door te trainen!

Reageer