Ervaringen met gpu

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Ervaringen met gpu

Ik heb mezelf net voor een prikje een 2de-hands nvidia 8800 GTX GPU cadeau gedaan.

Paar vragen:

- Is deze GPU al bij iemand in gebruik en wat zijn de ervaringen?

- Kan ik die gebruiken in een PC die al een grafische kaart heeft? Ik zou die willen installeren enkel om te folden.

dank...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Ervaringen met gpu

Ik heb geen ervaring met deze kaart.

Als ik even op internet rondzoek zie ik dat deze kaart maximaal tussen de 165 en 185 Watt vraagt (afhankelijk van de site waar ik op heb gekeken)

Boinc zal de kaart op z'n maximumvermogen gebruiken, want voor zover ik weet is het (nog) niet mogelijk om voor je videokaart de belasting in te stellen.

Met andere woorden: zet je Boinc aan met deze kaart, dan kun je er vanuit gaan dat het erg warm gaat worden op je kamer en dat je in zo'n 10 uur meer dan 1,5 kWh (verbeter me indien nodig) verbruikt. Uit 1 bron heb ik vernomen dat dat zo'n 28-36 cent kost. Doe je dat elke dag gemiddeld 10 uur, dan kun je dus zo 10 euro per maand meer gaan verbruiken?

Maar goed, ik zou in ieder geval even checken of de voeding, je moederbord en de koeling van je pc goed is, anders heb je kans dat je systeem instabiel wordt.

(Nadat ik een nieuwe (nogal zware) videokaart had geïnstalleerd, liep m'n computer steeds vast. Uiteindelijk bleek dat probleem opgelost door een nieuw moederbord te instelleren die de hoge doorvoer van stroom en data beter aankon. Maar als ik nu een tijd lang de kaart zwaar belast, dan merk ik alsnog dat m'n pc slomer wordt en erg warm van binnen.)

Ik denk trouwens dat je die kaart inderdaad wel gewoon kunt gebruiken om te folden.
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ervaringen met gpu

Prof. Folding schreef:1d. Hoe kan ik meedoen met mijn GPU (videokaart)?

Je kunt meedoen met een videokaart uit de ATI x18xx en x19xx serie.
Dat stamt uit 2007. Ik heb een ATI Mobility Radeon™ HD 5165, volgens de FAQ zou ik dus niet mee kunnen doen. Ik vraag me echter sterk af of dat nog klopt. Weet iemand ergens een lijstje met welke kaarten kunnen vouwen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ervaringen met gpu

Ik heb het antwoord op mijn vraag inmiddels zelf gevonden, zie hier:
Which cards are supported?

We now support several classes of GPU boards, including X1600, X1800, and X1900 series GPUs from ATI. At the launch, we supported X1900 series cards only. X1800 cards do not provide the performance seen in X1900's and so we strongly recommend X1900 class cards. X1900 and X1800 cards are actually quite different -- they have different processors (R520, R530 vs. the R580). The R580 in the X1900 makes a huge difference in performance -- its 48 pixel shaders are key, as we use pixel shaders for our computations. Also note that the card should have at least 512MB of RAM, otherwise the GPU client will put a huge load on the client machine (although we do note that the 256MB X1950Pro using PCIe does work reasonably well on current projects).

What about video cards with other (non-ATI) chipsets?

The R580 (in the X1900XT, etc.) performs particularly well for molecular dynamics, due to its 48 pixel shaders. Currently, other cards (such as those from nVidia and other ATI cards) do not perform well enough for our calculations as they have fewer pixel shaders. Also, nVidia cards in general have some technical limitations beyond the number of pixel shaders that makes them perform poorly in our calculations.
Hoewel het toch een redelijk moderne GPU van ATI is, zit dit er voor mij helaas niet in, zo begrijp ik. ](*,)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 422

Re: Ervaringen met gpu

Hey!

Even snel een antwoord: Indien je niet zeker weet of je gpu kan vouwen, is het best om het eigenlijk gewoon zelf te proberen. Er zijn GPU's die 'niet ondersteund' zijn, maar die wel degelijk kunnen vouwen, zaak is het gewoon te testen. Update je drivers van je GPU, installeer het boeltje en probeer het te draaien.

De 8800 GTX is één van de beste vouwkaarten ooit gemaakt door Nvidia ](*,)

Zorg er wel voor dat ze compatibel is met je moederbord: extra aansluiting, Nvidia - ATI,.. ;)

Ik vertrek nu een week naar Turkije, waarna ik de faq verder zal bijwerken :D/

Tot gauw,

Yoste
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ervaringen met gpu

Yoste schreef:De 8800 GTX is één van de beste vouwkaarten ooit gemaakt door Nvidia ;)

Zorg er wel voor dat ze compatibel is met je moederbord: extra aansluiting, Nvidia - ATI,.. :)
Die heb ik niet (zie boven). :) Ik ga ook niets extra erbij steken in deze laptop. Is-ie niet voor bedoeld, plus dat de grafische kaart al méér is dan wat ik nodig heb. De kaart die ik heb zal wel compatibel met het moederbord zijn, daar twijfel ik niet aan. Anders zouden ze bij Toshiba wel iets héél verkeerd gedaan hebben. :D/

Ik zal het eens proberen dan. Goede vakantie! ](*,)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 346

Re: Ervaringen met gpu

Yoste schreef:Hey!

Even snel een antwoord: Indien je niet zeker weet of je gpu kan vouwen, is het best om het eigenlijk gewoon zelf te proberen. Er zijn GPU's die 'niet ondersteund' zijn, maar die wel degelijk kunnen vouwen, zaak is het gewoon te testen. Update je drivers van je GPU, installeer het boeltje en probeer het te draaien.

De 8800 GTX is één van de beste vouwkaarten ooit gemaakt door Nvidia ](*,)

Zorg er wel voor dat ze compatibel is met je moederbord: extra aansluiting, Nvidia - ATI,.. :)

Ik vertrek nu een week naar Turkije, waarna ik de faq verder zal bijwerken ;)

Tot gauw,

Yoste
Waarom is de 8800GTX 1 van de beste vouwkaarten dan? Volgens mij heeft Nvidia namelijk al flink aantal kaarten die nog flink sneller zijn :)

GTX260

GTX275

GTX285

GTX295

GTX460

GTX470

GTX480

En wellicht vergeet ik er nog 1? :D/

Ik zou overigens met een laptop ZEKER niet gaan GPU vouwen. Een laptop is er niet op gemaakt om continu zo zwaar belast te worden. De warmte zou je laptop al heel snel kunnen slopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Ervaringen met gpu

Die heb ik niet (zie boven). ](*,)
Een heel vaag vermoeden, maar ik denk dat Yoste reageerde op de oorspronkelijke vraag van de topicstarter... ;) :D/
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ervaringen met gpu

Ah ](*,)

Verborgen inhoud
omdat het antwoord zo snel na mijn post kwam, ging ik ervanuit dat het een reactie op mijn post was


@Arjant2: ok, dan laten we het daar maar bij.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Ervaringen met gpu

Waarom is de 8800GTX 1 van de beste vouwkaarten dan? Volgens mij heeft Nvidia namelijk al flink aantal kaarten die nog flink sneller zijn ](*,)


Misschien omdat de toepassing de extra mogelijkheden van de nieuwere kaarten niet benut?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 346

Re: Ervaringen met gpu

hehe weet wel zeker van wel...

mijn gtx275 vouwt veel sneller dan een 8800GTX. Een GTX480 vouwt bijna het dubbele van mijn GTX275.

Neemt niet weg dat je er best leuk mee kan vouwen hoor! In ieder geval veel sneller dan met een CPU.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Ervaringen met gpu

Arjant2 schreef:hehe weet wel zeker van wel...

mijn gtx275 vouwt veel sneller dan een 8800GTX. Een GTX480 vouwt bijna het dubbele van mijn GTX275.

Neemt niet weg dat je er best leuk mee kan vouwen hoor! In ieder geval veel sneller dan met een CPU.
8800 GTX opengemaakt, afgestopt en "up and running". Dat was te gemakkelijk. :-)
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 346

Re: Ervaringen met gpu

nice!

dan zal je productie flink toenemen.

Waar vouwde je eerst mee?

Zie nog geen afgeronde WU's verschijnen, maar dat zal nog wel komen...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Ervaringen met gpu

Waar vouwde je eerst mee?
Voor gisteren:

(Dell Precision T5500) Quad core Xeon E5530 @ 2.4GHz; meestal op 2 of 3 cores.

(Dell Dimension 9200) Dual core 6600 @ 2.4GHz meestal op 50% CPU

En nu dus ook op een Nvidia 8800 GTX (kost: 50€ ](*,) )
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 346

Re: Ervaringen met gpu

sillyconmarc schreef:Voor gisteren:

(Dell Precision T5500) Quad core Xeon E5530 @ 2.4GHz; meestal op 2 of 3 cores.

(Dell Dimension 9200) Dual core 6600 @ 2.4GHz meestal op 50% CPU

En nu dus ook op een Nvidia 8800 GTX (kost: 50€ :D/ )
kijk dat is wel lekker, kan 1 core mooi je GPU voorzien van data en de rest lekker SMP vouwen? ideaal...

Ik wil zelf nog even een mooie top 10 plaats veroveren in het BOINC team en dan kom ik ook weer eens naar F@H toe.

Dit weekend moet dat wel gaan lukken, dus dan zien jullie mij weer in de lijst van F@H ](*,)

Reageer