Histonen en dna

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Histonen en dna

In een tuyeaux (zonder oplossing) zag ik volgende vraag staan.

Waar vindt men histonen niet terug?
  • plastide
  • kern
  • vacuole
  • golgi-apparaat
  • mitochondrium


Ik weet dat histonen gebruikt worden voor de spiralisatie van DNA, ze zijn dus zeker aanwezig in de kern.

Verder is er in een plastide circulair DNA aanwezig, dit geldt tevens ook voor de mitochondriën. Maar komen er ook histonen voor?

Ik blijf een beetje met die vaag zitten omdat ik enkel een passende uitleg vind bij de bespreking van de kern. Er wordt wel over DNA gesproken bij plastiden en mitochondriën maar nooit over histonen. Volgens mij lijkt het logisch dat die daar ook aanwezig zijn maar is dat nu wel zo?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 1.116

Re: Histonen en dna

Het antwoord is volgens mij vacuolen, tenminste als je slechts één antwoord mag kiezen. In alle andere zou je theoretisch histonen kunnen tegenkomen volgens mij. Of je met circulair DNA ook te maken hebt met histonen betwijfel ik.

Mijn antwoord zou dus zijn: vacuolen, plastiden en mitochondria.

EDIT:

Zie ook http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7748934: Dus mitochondria bevatten ook iets van histonen... Andere bronnen vermelden trouwens weer dat mitochondria geen histonen hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Histonen en dna

Voor alle duidelijkheid je mag meerdere antwoorden kiezen.

Ikzelf zou voor plastide, mitochondria, golgi-app en vacuole gaan
Of je met circulair DNA ook te maken hebt met histonen betwijfel ik.
Lijkt me na wat opzoeken correct.

Waarom denk je dat histonen wel aanwezig zijn in het golgi-complex?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 1.116

Re: Histonen en dna

Waarom denk je dat histonen wel aanwezig zijn in het golgi-complex?
Ligt er aan hoe je een histon definieert (als een volledig complex, of ook de subunits). Het punt is dat histonen uit een aantal eiwitten bestaan. Hoogstwaarschijnlijk zijn er wel een paar subeenheden die gemodificeerd moeten worden (bijv. suikers, fosfaten, of koppeling van andere groepen aan het eiwit). Hiervoor is het golgi-apparaat verantwoordelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Histonen en dna

Dus afhankelijk van hoe ver je het wil drijven kun je ze eigenlijk overal vinden in bovenstaande lijst...behalve dan in de vacuolen.

Bedankt voor je reacties!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer